کد خبر 67884
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۸
رونق بازار خودرو  به‌دلیل عرضه پلاک‌های 96

پرشین خودرو: در حالی اکثر خودروسازان مدل‌های 96 خود را به بازار عرضه کرده‌اند که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت از رونق بازار به‌دلیل عرضه پلاک‌های 96 و به همراه آن افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهند.

به گزارش پرشین خودرو، آنگونه که فعالان بازار خودروهای وارداتی می‌گویند، عرضه پلاک‌های 96 موجب افزایش قیمت در بازار شده است. این در حالی است که افزایش قیمت خودروهای داخلی طی هفته جاری بیشتر برای محصولات شرکت سایپا اتفاق افتاد چراکه این شرکت بعد از یک ماه‌ و نیم تاخیر نسبت به ایران خودرو محصولات پلاک 96 خود را عرضه کرد. این موضوع در حالی است که ایران خودرو اواسط دی‌ماه سال جاری با عرضه محصولات خود با پلاک 96 توانست به بازار رونق دهد.

از سوی دیگر محصولات این شرکت که با عرضه به بازار افزایش قیمت را تجربه کرده بود هم‌اکنون به ثبات قیمتی رسیده است. اما باوجود آنکه شرکت سایپا پلاک‌های جدید خود را به بازار عرضه کرده است اما پارس خودرو، شرکت زیرمجموعه سایپا تاکنون سه مدل از خودروهای خود یعنی ال -90، ساندرو و برلیانس را همچنان با پلاک 95 عرضه می‌کند. آنگونه که فعالان بازار می‌گویند؛ علت عرضه این سه خودرو با پلاک 95 که جزو محصولات پرفروش پارس خودرو نیز به حساب می‌آید به این دلیل است که شرکت سایپا در انتظار اتمام فروش خودروهای یاد شده در بازار است.

در این زمینه یک منبع آگاه در شرکت سایپا علت عدم عرضه این سه خودرو به بازار را محصولات پلاک 95 موجود در بازار می‌داند و می‌گوید، شرکت سایپا تا زمانی که مدل‌های 95 این خودرو در بازار به فروش نرسند، مدل‌های 96 را به بازار عرضه نمی‌کند. در حالی بازار خودرو بعد از چندماه کاهش معامله، رنگ و روی رونق را به خود دیده است که نمایشگاه‌داران خودرو پایتخت وضعیت بازار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را بسیار مطلوب توصیف می‌کنند. به گفته آنها در دو ماه آخر سال گذشته، رکود همچنان بر بازار حکمفرما بود، اما در شرایط کنونی شاهد رونق معاملات در بازار خودرو کشور هستیم. بر این اساس آنها پیش‌بینی‌ می‌کنند، افزایش معاملات در بازار تا پایان سال همچنان برقرار خواهد بود. نکته مهم دیگر اینکه آمار تولید دی‌ماه نیز نشان از رشد تولید محصولات شرکت‌های خودروساز دارد و برهمین اساس به‌نظر می‌رسد، تولید و فروش خودرو در یک مدار قرار دارد.


نوسان در بازار داخلی‌ها

به بازار برویم و ببینیم قیمت خودروهای داخلی و خارجی طی هفته جاری چه تغییراتی به خود دیده است. ابتدا از بازار خودروهای داخلی شروع کنیم، بازاری که نوسان قیمت‌ها در آن طی هفته جاری همچنان برقرار بود. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر پژو 206 تیپ 5 با قیمتی برابر 38میلیون تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین مدل صندوقدار این محصول یعنی پژو 206 مدلV8 این هفته ثبات قیمت را به خود دید. این خودرو در حال حاضر 38 میلیون و 400 هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

از بازار پژو 405 اما خبر می‌رسد این محصول طی هفته جاری کاهش 300‌ هزار تومانی را به خود دیده و در حال حاضر 30 میلیون و 200 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. علت کاهش قیمت این محصول عرضه زیاد آن در بازار است. دیگر محصول ایران‌خودرو به نام سمند EF7 نیز این هفته را در آرامش سپری کرد؛ به‌نحوی‌که هم‌اکنون 31 میلیون و 700 هزار تومان به فروش می‌رسد. نمایشگاهداران خودرو پایتخت، اما در مورد رانا به‌عنوان یکی از محصولات نسبتا کم تیراژ ایران‌خودرو نیز تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون 33میلیون و 400 هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، دنا نیز در حال حاضر قیمتی برابر با 45 میلیون و 500 هزار تومان دارد و این یعنی دنا با ثبات قیمت هفته را به انتها رسانده است.

نگاهی اما به بازار خودروهای سایپا بیندازیم که مدل‌های 96 این خودروها به بازار عرضه شده است، برهمین‌اساس برخی از آنها متاثر از ورود پلاک جدید با افزایش قیمت مواجه شده‌اند. پرایدهای سایپا که مدل 96 آنها به بازار عرضه شده است این هفته را با افزایش قیمت به پایان رساندند. بر این اساس، پراید مدل 111 در حال حاضر 21 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد که نشان‌دهنده افزایش 500 هزار تومانی آن در هفته جاری است. همچنین مدل 131 پراید نیز 500 هزار تومان افزایش قیمت داشته؛ بنابراین برای خرید آن باید 21 میلیون و 300 هزار تومان هزینه کرد. تیبا نیز با افزایش 300 هزار تومانی، این هفته 25 میلیون تومان به فروش رفت تا این محصول نیز بعد از چند ماه ثبات تغییرات قیمتی را به خود ببیند.

اما سراتوهای مونتاژی سایپا، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. به گفته فعالان بازار، سراتوی اتومات هم‌اکنون 91 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با 75 میلیون و 800 هزار تومان دارد.

در میان محصولات سایپا، مدل 96 رنو ساندرو، ال -90 و برلیانس به بازار عرضه نشده است؛ برهمین اساس ساندرو طی این هفته کاهش 500 هزار تومانی را تجربه کرد و در حال حاضر 50 میلیون و 500 هزار تومان خرید و فروش می‌شود. این محصول به‌نوعی مدل‌هاچ‌بک تندر-90 به‌شمار می‌رود و از جمله خودروهایی است که اختلاف فاحشی میان قیمت کارخانه و بازار آن به چشم می‌آید. برلیانس دیگر محصول پرفروش سایپا که تولید آن طی سال جاری افزایشی بوده است نیز به‌دلیل عدم عرضه پلاک 96 با کاهش یک میلیون تومانی در بازار مواجه شده است و در حال حاضر با قیمت 51‌میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

در بین دیگر خودروهای بازار طی هفته جاری اما تندر-90ها ثبات قیمت خود را حفظ کرده‌ است. بنا به گفته نمایشگاهداران خودرو پایتخت، در حال حاضر تندر-90 مدل E2 قیمتی برابر با 39 میلیون و 700 هزار تومان دارد که این موضوع از ثبات آن حکایت می‌کند. همچنین پارس‌تندر نیز در هفته جاری با قیمت 41 میلیون و200 هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید که نشان از عدم تغییر قیمت آن طی هفته جاری داشته است. تندر اتومات (محصول تولیدی در ایران‌خودرو) بدون تغییر قیمت در هفته جاری، هم‌اکنون 48 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.


افزایش قیمت وارداتی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم که برخی محصولات آن طی این هفته، با افزایش قیمت مواجه شدند. آن طور که فعالان بازار روایت می‌کنند، حواشی اخیر در مورد واردات خودرو سبب افزایش قیمت برخی محصولات خارجی شده است. طی چند هفته گذشته به‌دلیل مشکلات و محدودیت‌های موجود بر سر راه ثبت سفارش و به‌خصوص ممنوعیت واردات متفرقه، برخی خودروها با افزایش قیمت مواجه شده و این روند در هفته جاری نیز ادامه داشته است.

بر این اساس، در حال حاضر تویوتا کمری هیبریدی قیمتی برابر با 239 میلیون تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول 2 میلیون تومان دیگر در ادامه روند افزایش قیمت خود، گران شده است. این در حالی است که تویوتا در مدل RAW4 تثبیت قیمت را طی هفته جاری تجربه و در حال حاضر برای خرید آن باید همان 248 میلیون تومان را هزینه کرد. همچنین قیمت تویوتا پریوس هیبریدی نیز با افزایش یک میلیون تومانی در هفته جاری 148 میلیون تومان قیمت دارد. مدل معمولی (غیر هیبریدی) تویوتا پریوس نیز 115 میلیون تومان قیمت دارد.

در بین دیگر خودروهای وارداتی اما کیا سراتو با قیمتی معادل 149 میلیون تومان عرضه می‌شود که 2 میلیون تومان قیمت آن افزایش یافت و اپتیما نیز 206 میلیون تومان قیمت دارد که این موضوع نشان دهنده افزایش یک میلیون تومانی خودرو مذکور است. از سوی دیگر اسپورتیج نیز با افزایش دو میلیون تومانی با قیمت 188 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود؛ این در شرایطی است که هیوندایی النترا یک میلیون تومان در این هفته گران شد. با این حساب، النترا در حال حاضر قیمتی برابر با 137 میلیون تومان دارد. در بین دیگر محصولات هیوندایی اما مدل سانتافه طی هفته جاری با افزایش قیمت یک میلیون تومانی مواجه شد؛ بنابراین در حال حاضر 230 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دنیای اقتصاد

کد خبر 67884

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha