کد خبر 67901
۲۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
سوپراسپورت ناکام

پرشین خودرو: در چند دهه گذشته خودروهای سوپر‌اسپورت شکل و شمایلی خاص داشتند و این موضوع را به راحتی می‌توانستیم از نوع طراحی بدنه خودرو دریابیم که خودروها زاویه‌های تند و با رعایت اصول ایرودینامیک داشتند و نسبت به خودروهای امروزی از سادگی بیشتری برخوردار بودند.

به گزارش پرشین خودرو، اگر از شما بخواهند که یک خودروی اسپورت و پر‌سرعت بکشید، قطعا طراحی شما شبیه آلفا رومئو کارابو خواهد بود که در کارتون‌های دوران نوجوانی حتما بارها این مدل را دیده‌اید. آلفا رومئو کارابو خودرویی مفهومی بوده است که در سال 1968 برای اولین بار معرفی شد.

این خودرو باعث شد تا طراحی خودروهای آینده هم تحت تاثیر این مدل قرار بگیرد و چنین طرح بدنه‌ای در دوران خود بسیار دراماتیک و هیجان‌انگیز بود. این خودرو هیچ‌گاه به مرحله تولید نرسید؛ ولی تاثیر زیادی در طراحی خودروهای آینده گذاشته است. آلفا‌رومئو با معرفی این مدل خارق‌العاده توانایی خود را به رخ خودرو‌سازانی کشید که در آن دوران به گلگیرهای نیم دایره و منحنی شکل توجه نشان می‌دانند و شاید این طرح از خودرو را بتوان شبیه مورچه‌خوار دانست که فلس‌هایش در بخش جلو و انتهای خودرو به‌صورت پله پله نمایش داده شده است. موتور کارابو در وسط خودرو و تا حدی متمایل به عقب خودرو قرار داشت. برخلاف اغلب خودروهای موتور وسط، کارابو موتور حجیمی نداشت و از یک موتور 1995 سی‌سی بهره می‌برد. اما با ساخت هشت سیلندر آن امکان بالا بردن سریع دور موتور را فراهم کردند.

این موتور نیرویی برابر با 230 اسب بخار تولید می‌کرده است که در دور موتور 8800 به‌دست می‌آمد و باعث می‌شد خودرو بتواند به حداکثر سرعت 250 کیلومتر در ساعت برسد. شتاب این غول آلفا رومئو هم قابل توجه است و می‌تواند در کمتر از 5/ 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد که در دهه 60 میلادی مناسب بوده است. ارتفاع بسیار کم این مدل از رومئو با درهایی که رو به بالا باز می‌شدند به نوعی نمایش طرز فکر و نگاه سازنده‌اش از خودروهای آینده است. این نوع درها بعد‌ها توسط مارسلو گاندینی در لامبورگینی مدل کونتاچ استفاده شد که از این خودرو الهام گرفته شده است و توانست به دنیای خودروهای تولیدی راه پیدا کند و ادامه حیات بدهد.

کارابو در چرخ‌های عقب از تایرهای بزرگ‌تری نسبت به تایرهای جلو استفاده کرد که شبیه خودروهای پرشتاب مسابقات درگ است و همین موضوع نشان می‌دهد که کارابو برای این هدف هم ساخته شده است؛ اما هیچ‌گاه این فرصت برایش فراهم نشد تا پا به دنیای خودروهای پر‌شتاب بگذارد. برخی خودروهای مفهومی با وجود تمام ابداعات و پیشگامی‌هایی که دارند اما بنا به دلایل مختلف وارد خط تولید نمی‌شوند و تنها در حد یک مدل اولیه و مفهومی باقی می‌مانند، اما دستاوردهایشان به مدل‌های مختلف دیگر راه پیدا می‌کنند. تصور اینکه این خودرو نوک تیز و زیبا به دست هیچ مشتری نرسیده است، دردآور است؛ اما آلفا رومئو به روند تولید خودروهای اسپورت خود ادامه داده و مدل‌های موفق زیادی را تولید کرده است که به مراتب زیباتر و شکیل‌تر بوده‌اند.

دنیای  اقتصاد

کد خبر 67901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha