کد خبر 68072
۲۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
تجربه رانندگی با رنو سیمبل در دمای منفی 7 درجه

پرشین خودرو: ارزانترین رنو وارداتی در مصاف جاده های سخت

به گزارش پرشین خودرو، وقتی حرف از خرید خودرو به میان می‌آید، اکثر افراد در خیال خود به نسخه‌های وارداتی فکر می‌کنند. خیلی‌ها هستند که ساعت‌ها در فضای مجازی جستجو می‌کنند تا به یک خودرو وارداتی ارزان قیمت برسند. ولی وقتی جستجویشان تمام می‌شود، در نهایت گزینه آنچنان جذابی برایشان وجود ندارد. زیرا در رده‌های قیمتی پایین‌تر برای خودروهای وارداتی، نسخه همه جانبه و باب میل مشتریان ایرانی به سختی پیدا می‌شود.

هاچبک‌های کوچک شهری، هاچبک‌های به متوسط و یا سدان‌های کوچکی که خدمات و شرایط بازار مناسبی ندارند. البته این طرز فکر درست یا اشتباه خریداران ایرانی است که آن ها را از داشتن برخی خودروهای وارداتی محروم می‌کند. زیرا از نگاه بسیاری از مشتریان، خودروی مورد نظرشان باید همه جانبه باشد و شتاب، قدرت، استهلاک مناسب، کیفیت بالا، امکانات زیاد، فضای کابین و بار مناسب و... را با هم داشته باشد. بدیهی است که با این طرز فکر، چیزی جز نفربرهای جنگ جهانی نصیب کسی نمی‌شود! البته این روزها هستند مشتریانی که منطقی‌تر فکر می‌کنند و شرایط خوب یا بد بازار را درک کرده‌اند.

ولی گاهی به خاطر سلیقه‌های شخصی، به امکانات نه چندان کاربردی و تنها جذاب، برای خرید خودرو اقدام می‌کنند. برخی مواقع هم اصالت را به داشتن چند آپشن در یک خودرو تازه وارد و ناشناخته ترجیح می‌دهند. حال به سراغ یک خودرو غیر چینی رفته‌ایم که رقیب سرسخت آن ها در رده قیمتی 70 تا 90 میلیون تومان به حساب می آید و می‌تواند تا حد زیادی حرف برای گفتن داشته باشد. طی چند روز گذشته، سفری 700 کیلومتری را با سیمبل، ارزان ترین خودرو وارداتی رنو، تجربه کردیم. مسیر تست ما که در قالب یک سفر یک روزه چیده شده بود، شامل ترافیک های شهری تهران، آزادراه های حومه شهر، اتوبان های درون شهری، جاده های کوهستانی و مسیرهای خاکی بود. حال به شرح سفر 700 کیلومتری می پردازیم که در طی آن 12 تا 7- درجه سانتی گراد را با سیمبل تجربه کردیم.

photo5836973629324240863

1- سیمبل را درست بشناسیم

برخی فکر می‌کنند که سیمبل، نسخه فیس لیفت رنو لوگان یا همان تندر90 است. ولی کافی است که اطلاعات فنی و رسمی این دو خودرو را کنار هم قرار دهید تا متوجه این اشتباه عامیانه شوید. رنو سیمبل، فاصله محوری و طول بیشتری نسبت به تندر90 داشته و ارتفاع کلی این خودرو از تندر90 کمتر است. وقتی هم که به شیشه ها، خطوط طراحی، قطعات بدنه، نقاط جوش و... دقت می کنید، به نکته ای جالب می رسید که سیمبل پلتفرمی مجزا از تندر90 دارد و رنو آن را خودرویی جدید در سال 2014 معرفی کرده است. برخی که این مسئله را قبول دارند، می گویند که رنو سیمبل در بازار جهانی با لوگو داچیا عرضه می شود و اصلا رنو نیست! تنها برای بازار ایران و چند کشور در حال توسعه دیگر، سیمبل با لوگو رنو تولید می‌شود. ولی این افراد با چنین دیدگاهی، گویا هیچ وقت سایت رسمی گروه رنو و سایر سایت های معتبر را نگاه نکرده اند. رنو سمیبل اتاق و پلتفرم مشابه با داچیا لوگان نسل جدید دارد، ولی طبق اسناد منتشر شده در سایت ها، قیمت این پلتفرم با برند و لوگو رنو به مراتب گرانتر از نسخه داچیایی است و جالب است بدانید که گروه رنو، گارانتی به مراتب مناسب تری را برای سیمبل در نظر می گیرد.

همچنین داچیا لوگان نسل جدید در خطوط تولید منحصر به این برند تولید می شوند، ولی سیمبل در خطوطی مونتاژ و ساخته می شود که استانداردهای روز رنو را دنبال می کند و می تواند خودروهایی با فناوری بالا را مونتاژ کند. طبق گفته مدیران رنو و کارشناسان فنی، کیفیت مونتاژ و مواد به کار رفته رنو سیمبل به مراتب از داچیا لوگان بالاتر است. همچنین فروش این خودرو در بسیاری از بازارهای جهان با لوگوی رنو انجام می‌شود و این به خاطر آن است که نام رنو، بسیار جا افتاده تر است. داچیا لوگان نسل جدید نسل دوم در نمایشگاه پاریس 2012 رونمایی شد. رنو سیمبل نیز در همان سال به نمایشگاه خودرو استانبول آمد و به عنوان سومین نسل از این خودرو روانه بازار جهانی شد. لازم به ذکر است که سیمبل از سال 1999 تا به امروز سه نسل از خود را می گذراند.

photo5836973629324240864

2- امکانات سیمبل را درست بشناسیم

برخی فکر می‌کنند که رنو سیمبل امکانات خاصی ندارد. ولی کافی است که تا حدی درست به این خودرو نگاه کنید. رنو سیمبل به سیستم تهویه اتوماتیکی مجهز است که می توان از هر سه زاویه به طور هم زمان میزان پرتاب باد را تنظیم کرد. از طرفی این خودرو در نسخه‌های متوسط و فول به کروز کنترل و محدود کننده سرعت مجهز است. سیستم محدود کننده سرعت در برخی از خودروها وجود دارد و در اکثر خودروهای وارداتی کمتر از 200 میلیون تومان یافت نمی‌شود. همچنین وجود امکانات دیگری چون شیشه‌ها و آینه‌های برقی، دی لایت، مانیتور، دوربین عقب، نویگیشن فعال، پخش DVD، بلوتوث پشت فرمان، تنظیم سیستم صوتی پشت فرمان، تنطیم ارتفاع چراغ، طراحی داخلی دو رنگ با تزیینات پیانویی، صندلی های تاشونده عقب به صورت 60:40، کامپیوتر سفر و... آن را به عنوان یک خودرو کاربردی به بازار جهانی معرفی می‌کند. سیمبل با دو کیسه هوا و ترمز ABS، EBD و اضطراری به بازار ایران عرضه می شود و با پلتفرم مشترک M0 توانسته در دو کلاس تست تصادف Euro Ncap، چهار ستاره ایمنی را بدست آورد. این در حالی است که برخی خودروهای رقیب پنج ستاره ایمنی CNCAP را دارند و هنوز در تست های رسمی اروپایی و معتبر شرکت نکرده‌اند.

3- پیشرانه سیمبل چقدر به روز شده است؟

سیمبل به همان پیشرانه K4M رنو- نیسان مجهز است که 105 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. ولی این‌بار این پیشرانه 1.6 لیتری تا حدی به روز شده و دستورهای نرم افزاری جدیدی به موتور و گیربکس داده می‌شود. جالب است بدانید که این پیشرانه به صورت خالص 148 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و با توجه به استاندارد‌های متفاوت کشورها در خصوص آلایندگی و...، 138 تا 148 نیوتون متر گشتاور را داراست. نسخه موجود در بازار ایران، 140 تا 142 نیوتون متر گشتاور را به چرخ ها منتقل می کند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک سیمبل از جهاتی به روزتر شده است و دیگر مکث لحظه‌ای هنگام معکوس دو به یک را ندارد. همچنین تعویض دنده به مراتب نامحسوس‌تر شده و هماهنگی آن بالاتر رفته است. در بخش تعویض دستی این گیربکس، جایگاه حالت منفی و مثبت نسبت به قبل تغییر کرده و اینبار برای معکوس کشیدن، باید دسته دنده را به جلو هول داد.

4- رانندگی در شرایط گوناگون

تست و بررسی خود را از خیابان‌های تهران شروع کردیم. پیشینه این سبک از خودرو‌های رنو، ذهنیتی را برای ما ایجاد کرده بود که احتمالا در شهر مصرف سوخت بیش از 10 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر را ثبت می کند. برای همین ابتدا با خودرو در برخی خیابان ها تا سرعت 60 کیلومتر بر ساعت رانندگی کردیم. بعد از حدود 30 کیلومتر رانندگی با محدوده همین سرعت، وارد اتوبان هایی شدیم که می شد تا 90 کیلومتر بر ساعت با سیمبل رانندگی کرد. بعد از آن به ترافیک عصرگاهی اتوبان صدر و بعد از آن به ترافیک اتوبان مدرس و همت برخوردیم. ترافیکی که برای رسیدن به محدوده برج میلاد از ابتدای اتوبان صدر، بیش از یک ساعت و 40 دقیقه طول کشید. جالب بود که با توجه به شرایط، مصرف سوخت متوسط خودرو 7.9 تا 9.3 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد. وقتی هم که وارد آزادراه های محدوده تهران شدیم و با سرعتی بین 90 تا 120 کیلومتر حرکت کردیم، این عدد را تا 5.8 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش دادیم. البته که می توان گفت در شرایطی که جاده، پستی و بلندی داشته باشد، این عدد مصرفی تا 6.6 لیتر افزایش پیدا می کند. ولی وقتی که سیمبل را در حالت کروزکنترل با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت در جاده کفی قرار دادیم، این مصرف سوخت تا 5.5 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر کاهش پیدا کرد.  در کنار مصرف خوب سیمبل که مناسب برای استفاده شهری و برون شهری به نظر می رسد، تا حدی فرمان هیدرولیک این خودرو در ترافیک، سفت و سنگین سنجیده می شود. ولی در سفرهای جاده ای به خاطر سرعت رانندگی بیشتر، این سفتی تا حد معقولی کمتر احساس خواهد شد. وقتی هم که با سرعت 120 کیلومتر بر ساعت حرکت می کردیم، دور موتور کمتر از 3500RPM بود و صدای موتور به نسبت برخی رقبا کمتر به داخل اتاق نفوذ پیدا می کرد.

بعد از طی مسافتی، به جاده کوهستانی برفی رسیدیم که دمای هوا در ساعت 12 ظهر، 2- درجه سانتی گراد بود و در برخی قسمت های جاده، یخ زدگی دیده می شد. جالب است بدانید که بهبود سیستم تعلیق سیمبل نسبت به نسل های قبلی و از طرفی فاصله محوری کمی بیشتر، باعث شده تا کنترل خودرو به مراتب راحت تر از خودروهای قبلی این نسل باشد. زاویه فرمان مناسب و تغییر زاویه جانبی مناسب چرخ های جلو در پیچ ها باعث شده تا سیمبل تا حد زیادی با توجه به کشش خود، در کنترل راننده باشد. در برخی خودروها شاهد آن هستیم که در حین ترمز شدید و چرخاندن فرمان با سرعت کمتر از 60 کیلومتر بر ساعت هم، انتهای خودرو از کنترل خارج می شود. ولی بهبود فنی در سیستم تعلیق خودرو باعث شده تا این مشکل به طور زیادی در سیمبل حذف شود.

بعد از اتمام تست خارج جاده ای، برای تست شتاب به مسیر صافی آمدیم که ارتفاعی بیش از 1100 متر از سطح دریا داشت. در این قسمت با 80% ظرفیت باک و بنزین معمولی یورو4، شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در 13.53 به صورت نقطه ای ماهواره ای ثبت کردیم.

وقتی که جاده کوهستانی را بالا رفتیم، به منطقه ای کم تردد رسیدیم که اکثر آسفالت جاده آن تخریب و حاشیه جاده با برف پوشانده شده بود. قسمت‌های آب گرفته جاده از یک طرف و دمای 7- درجه سانتی گراد و بارش برف سبک، تا حدی ما را برای انتخاب محدوده تست سیمبل به شک انداخته بود. احساس می کردیم که اینبار جای مناسبی را برای تست یک سدان نه چندان گران قیمت انتخاب نکرده ایم. با احتیاط هر چه بیشتر مسیر را به سمت ارتفاعات کوه ادامه دادیم. نرمی اتاق و بی صدا بودن سیمبل در این بخش تست، عاملی بود که ما را به خود وابسته کرد. در این جاده که کف برخی از خودرو‌های رقیب به آسفالت و سنگ‌ها سابیده می شود، سیمبل با کمترین مشکل به راه خود ادامه می‌داد و هیچ کدام از ضربه‌های شدید به سیستم تعلیق خودرو به شکل صدا و تکان شدید به اتاق و سرنشینان منتقل نمی‌شد. نکته ای که باید در این تست اشاره کنیم، بخاری خودرو عملکرد واقعا خوبی را در دمای 7- درجه داشت و در برخی قسمت ها هم برای تست افت دور موتور، کولر خودرو را روشن کردیم. اولا که خنکای کولر در حد قابل قبولی بود و افت دور موتور چندان زیادی را نسبت به رقبا نداشت.

5- نتیجه گیری

 رنو سیمبل را می توان یک سدان با کیفیت، کم خرج، با دوام و مناسب معرفی کرد. این خودرو از نظر فضای کابین در سطح خوبی قرار دارد و امکاناتی که داخل و بیرون کابین آن است، کاربردی و قابل استفاده در نظر گرفته شده است. شاید طراحی بیرونی و داخلی آن ساده باشد، ولی می توان آن را با توجه به کیفیت و خطوط ثابت طراحی کمپانی مادر در حد قابل قبول دانست. البته که طراحی بحثی سلیقه‌ای بوده و بستگی به دیدگاه هر فرد دارد. ولی واقعیت این است که رقبای چینی از امکانات و طراحی متمایزتری برخوردار هستند، ولی هیچگاه نمی توانند کیفیت، اصالت، ایمنی و راحتی رنو سیمبل را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. قیمت رنو سیمبل در بازار امارات با توجه به امکانات چیزی حدود 38 هزار و 500 درهم تا 45 هزار درهم است. نسخه های وارد شده این خودرو به بازار ایران قیمتی حدود 43 تا 45 هزار درهم را دارند و از نظر فنی و قیمتی با خودرویی چون هیوندای اکسنت 47 هزار درهمی رقابت می کند. با توجه به شرایط هزینه‌های گمرکی، اسقاط خودرو کارکرده، هزینه بار و...، امروز قیمت فول ترین های مختلف سیمبل 74 میلیون و 900 هزار تومان تا 86 میلیون تومان است و هیوندای اکسنت قیمتی در محدوده 103 تا 108 میلیون تومان را دارد.

photo5836986454096586684

 

photo5836986454096586687

 

 

photo5836986454096586683

 
ایلنا
کد خبر 68072

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha