کد خبر 68268
۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹
زمینی که بعد از  40 سال در آرزوی فرودگاه شدن است

پرشین خودرو: مردم گناوه بیش از 40 سال انتظار کشیدند تا ساختمان و زمینی که آن را فرودگاه می نامند، روزی با نشستن هواپیما در آن رویایشان به واقعیت بپیوندد اما آنچه ظاهر پروژه نشان می دهد، هنوز تا تعبیر شدن این خواب زمان زیادی باقی است.

به گزارش پرشین خودرو، فرودگاه ها با ارزش ترین زیر ساخت های مهم اقتصادی و رونق جوامع پیشرفته محسوب می شوند که به دلیل برخورداری از قابلیت های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقشی مهم ایفا می کنند، طوریکه کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از اساسی ترین عوامل توسعه هر شهر و جامعه فرودگاه به شمار می آید.
فرودگاه گناوه که زمین آن حدود 45 سال پیش خریداری و سند آن نیز صادرشده برای همه مردم این شهرستان معروف است اما هم اینک ساختمان متروکه ای در آن نظاره می شود که سال های سال بلاتکلیف مانده و تصمیمی در باره آن گرفته نشده است.
احیا و فعالیت فرودگاه گناوه با توجه به ظرفیت های قابل اتکای اقتصادی و موقعیت راهبردی در شمال استان بوشهر می تواند به عنوان کلید توسعه این منطقه در جذب سرمایه گذاری های کلان داخلی و خارجی، توسعه آموزش عالی و گردشگری و غیره ثمر بخش باشد.
موقعیت راهبردی تجاری وگردشگری، وجود تاسیسات و شرکت های مهم نفتی، نزدیک بودن به بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک، مخازن ذخیره 10 میلیون بشکه ای نفت خام، نیروگاه سیکل ترکیبی، برنامه و طرح های مهم که قراراست در آینده نزدیک درمناطق شمالی استان بوشهر ازجمله پروژه پتروشیمی، دهکده گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی در دیلم اجرایی شود، بخشی از ظرفیت ها و قابلیت های موجود در این نقطه است که ایجاد فرودگاه را دراین منطقه دوچندان می کند.
طرح مطالعاتی فرودگاه بندرگناوه در ابتدای دهه 1350 انجام و سپس فنس کشی و تسطیح زمین آن اجرایی و حتی در سال 1354 اولین پرواز از فرودگاه شیراز به گناوه انجام شد.

پس از رهاشدن زمین فرودگاه، در سال های 1360 و 1364 ازاین مکان استفاده های متعددی ازجمله نگهداری لوله های شبکه آبرسانی و استقرار جهادسازندگی شد و سپس در سال 63 سازمان هواپیمایی کشور تابلویی به نام خود در این زمین نصب کرد.
هم اینک بخشی از زمین فرودگاه گناوه مکانی برای ورزشکاران فوتبالیست بدلیل کمبود فضای ورزشی تبدیل شده و روزانه تعداد زیادی از علاقه مندان به این رشته در این نقطه جمع و به ورزش می پردازند.
مردم این دیار امیدوارند متولیان امر، وضعیت بلاتکلیفی فرودگاه گناوه را که بیش از 40 سال تنها اسم آن ورد زبان هاست بدون اینکه مزایا و فواید اثربخشی برای این منطقه داشته باشد، به سرانجامی برسانند.
تومارهای متعددی از سوی مردم و پیگیری های فراوانی ازسوی مسئولان این شهرستان برای مشخص شدن وضعیت فرودگاه گناوه انجام شده که تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

در سال های بین 88 تا 93 مدیران وقت فرودگاه و راه وشهرسازی استان بوشهر و نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی این استان در نشست های مردمی و مصاحبه با رسانه ها از احیا و پیگیری برای فعالیت فرودگاه گناوه خبر دادند که به بخشی از آن اشاره می شود اما بدون هیچ نتیجه ای تاهنوز بلاتکلیف و به بوته فراموشی سپرده شد.
نماینده وقت مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در 2 مهرماه 1388 در نشستی با مردم گناوه گفت: با توجه به تمام مشکلات، راه‌اندازی فرودگاه گناوه یکی از مسائل مهم در دست اقدام است.
در 29 شهریور 91 نیز مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: احیای فرودگاه گناوه هم اکنون در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و این فرودگاه از طریق حوزه ساخت فرودگاه‌ها ز در حال پیگیری است که باید از طریق استان و وزارت متبوعه دنبال شود.
در 8 تیرماه 1393 مدیرکل وقت فرودگاههای استان بوشهر گفت: برای احداث فرودگاه گناوه با بخش خصوصی مذاکراتی صورت گرفته که در مراحل خوبی از مذاکرات قرار داریم.
نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرهای شمالی استان از موقعیت مهم راهبردی در بخش های مختلف بشمار می آیند و لایق بهترین خدمات و امکانات هستند.
حجت الاسلام عبدالحمید خدری افزود: درکنار ظرفیت و قابلیت های منطقه، باتوجه به اینکه قراراست چندین طرح اقتصادی از جمله پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی در شمال استان بوشهر اجرایی شود، احداث فرودگاه گناوه توجیه پذیر است که نیاز به پیگیری دارد.
فرماندارگناوه گفت: راه اندازی فرودگاه در این شهرستان تجاری و گردشگر پذیر که سند زمین آن صادر شده و سالهاست بلاتکلیف مانده، می تواند به پیشرفت و توسعه شمال استان بوشهر بویژه این شهرستان مثمرثمر واقع شود.
سیدعلی پاک نژاد افزود: باتوجه به اینکه بیش از 40 سال از زمان بحث احداث فرودگاه در گناوه می گذرد از متولیان و دست اندرکاران مربوطه انتظار داریم که نسبت به سرانجام رساندن آن تصمیمی مناسبی که بتواند این شهرستان را متحول کند، اتخاذ کنند.
وی گفت: شهرستانهای شمالی استان بوشهر علاوه بر برطرف کردن نیازهای ضروری شرکت های نفتی منطقه و تردد شاغلان غیربومی زیادی در این تاسیسات، شهر گناوه نیز به عنوان پسکرانه پشتیبانی جزیره مهم و راهبردی خارک به شمار می آید که با وجود فرودگاه دراین منطقه می توان در مواقع نیاز نهایت استفاده را از آن برد.
شهرستان گناوه در 100 کیلومتری شمال مرکز استان بوشهر قراردارد.

ایرنا

کد خبر 68268

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha