کد خبر 68426
۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
موتورهای الکتریکی ارزان تر از راه می‌رسند

پرشین خودرو: زمزمه حضور گسترده خودروهای برقی باعث شده است تا شرکت‌هایی که تا به امروز مردد بوده‌اند، اتاق‌های فکر خود را فعال کرده و در چشم‌اندازهای آینده در میان تولیدات خود ملزومات این خودروها یا طراحی یا ساخت این خودروها را در‌نظر بگیرند.

به گزارش پرشین خودرو،  با حضور موتورهای الکتریکی و سیستم‌های وابسته به آنها و باتری‌ها فاز دوم که شامل افزایش کارآیی و کاهش هزینه ساخت و تولید می‌شود، شروع شده است. در این میان دو شرکت هوندا و هیتاچی در کنار هم قرار گرفته‌اند تا با ایجاد راه‌های جدید هزینه ساخت این موتورها کاهش پیدا کند.

در حال‌حاضر شرکت هوندا خودروهای برقی را در لیست تولیدات خود دارد، و‌ای‌وی‌پلاس اولین خودروی این شرکت بوده که در بین سال‌های 1997 تا 1999 در تعداد 300 دستگاه ساخته شده است. هوندا برای بهبود وضعیت خودروهای برقی دست همکاری به سمت هیتاچی دراز کرده است چرا‌که این شرکت در زمینه ساخت موتورهای برقی تجربه بسیار زیادی دارد.

 

وضعیت قوانین زیست‌محیطی همانند کابوسی برای خودرو‌سازان به نظر می‌رسد که دیر یا زود می‌تواند آنها را از گردونه رقابت خارج کند. شرکت هیتاچی در سال 1910 تاسیس شده است و در 11 بخش از تجارت و فناوری حضور دارد.

محصولات متنوع این شرکت در بخش الکترونیک و کامپیوتری مخصوصا سخت‌افزار شهرت جهانی دارد. این شرکت در زمینه ساخت موتورهای الکتریکی مخصوص خودرو تجربه زیادی دارد. همین تجربه زیاد باعث شده است تا شرکت هوندا پروژه مشترکی را با هیتاچی آغاز کند که در نهایت هزینه تولید انبوه موتورهای برقی را کاهش دهد.

کاهش هزینه پیشرانه در خودروهای برقی تاثیر بسیار زیادی در کاهش قیمت نهایی خودروها خواهد داشت چرا‌که بخش اصلی یک خودروی برقی پیشرانه‌هایش است که ممکن است در یک خودرو یک یا تعداد بیشتری موتور استفاده شود. در صورت دستیابی به فناوری که منجر به کاهش قیمت پیشرانه و در نهایت کاهش قیمت یک خودروی برقی شود، بازار این محصولات بسیار رقابتی‌تر شده و در این میان مصرف‌کنندگان و تولید‌کننده برنده این بازی خواهند بود.

به نظر می‌رسد فناوری که در موتور‌های خودروهای برقی استفاده می‌شوند هنوز به دوران بلوغ خود نرسیده و جا برای توسعه و پیشرفت بسیار وجود دارد. استفاده از آلیاژ‌های خاص و جدید یا هر تغییری که باعث شود توانایی موتور افزایش و هزینه تولید انبوه کاهش پیدا کند می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد. در حال‌حاضر بازار خودروهای برقی محصولات متنوع و زیادی ندارد و تمام محصولاتی که ارائه می‌شوند به‌صورت تعداد پایین و محدود وارد بازار می‌شوند چرا‌که بین تولید و زیر‌ساخت‌ها باید تعادل مناسبی وجود داشته باشد.

  در برخی کشورهای اروپایی مانند بلژیک، آلمان و فرانسه تعداد خودروهای برقی بیشتر از سایر نقاط است و این موضوع در آمریکا و در ایالت کالیفرنیا بیشتر از سایر نقاط این کشور است و موضوعی که می‌تواند به گسترده‌تر شدن این بازارها کمک کند، کاهش قیمت است که مورد‌نظر هوندا و هیتاچی بوده است. تسلا موتورز با محصولات گران‌قیمت و سوپر‌اسپورت کارش را شروع کرد و به تدریج به سمت تولید خودرویی با قیمت متوسط رفته است که تسلا مدل 3 در همین راستا تولید خواهد شد و این کاهش قیمت باعث می‌شود تا قشر متوسط جامعه هم بتوانند نسبت به خرید یک خودرو تمام‌برقی با ایمنی 5 ستاره با قیمت نزدیک به 30 هزاردلار اقدام کنند.

شرکت تسلا در راستای افزایش تعداد مشتریان خود نسبت به تولید این مدل از خودرو اقدام خواهد کرد و در آن‌سوی دنیا هم هوندا و هیتاچی دست اتحاد به هم داده‌اند تا ابتدا پیشرانه‌ای قابل‌رقابت با آنچه تسلا موتورز استفاده می‌کند را با هزینه‌ای کمتر ارائه کنند و سپس محصول نهایی خود را معرفی کنند. با توجه به اینکه این همکاری به تازگی صورت گرفته است، آنها برای چند سال آینده می‌توانند برنامه‌ریزی کنند که محصول نهایی خود را که ناشی از این همکاری است ارائه کنند.

هوندا و هیتاچی با اینکه در ژاپن حضور دارند اما به دنبال تصاحب بازار آمریکای شمالی و چین هستند و برنامه‌های خود را در این دو منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند.  در آمریکا شرایط از نظر زیر‌ساخت تقریبا فراهم شده است و در برخی مناطق این زیر ساخت‌ها آمادگی بیشتری دارند و تنها نیاز است که خودرو سازان اقداماتی برای کاهش قیمت و حفظ کیفیت یا حتی افزایش کیفیت و دامنه حرکتی را در محصولات خود در‌نظر بگیرند تا افراد بیشتری بتوانند از این محصولات استفاده کنند. ارزش این همکاری 44 میلیون دلار تخمین زده می‌شود و البته هوندا در کارنامه خود از این نوع همکاری‌ها برای کاهش هزینه‌ها باز‌هم داشته است که در سال گذشته با جنرال‌موتورز بر سر تولید خودروهای پیل سوختی با قیمت کم توافقنامه امضا کرده است.

 

 
موتورهای الکتریکی ارزان تر از راه می رسند دنیای ماشین خودرو
کد خبر 68426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha