سکانس های پایانی از این سهم خودرویی+جزئیات و نمودار

پرشین خودرو: ایران خودرو با بیش از نیم قرن تجربه توانسته است با دستیابی به سهم عمده فروش خودرو در کشور، جایگاه خود را به عنوان رهبر این بازار تثبیت کند.

به گزارش پرشین خودرو، شرکت ایران خودرو در جدیدترین پیش بینی ارائه شده بر اساس عملکرد 9 ماهه سال مالی منتهی به 30 اسفندماه 95 با سرمایه 15,300 میلیارد ریال، سود هر سهم را با رشد 56 درصدی نسبت به پیش بینی دوره گذشته 122 ریال اعلام کرده، هم چنین طی دوره مذکور موفق به شناسایی سود 63 ریالی و تحقق 51 درصدی بودجه سال جاری شده است.
براساس این گزارش، سود ناخالص شرکت در سه ماهه پایانی سال با توجه به پیش بینی کاهش مبلغ فروش از 68,443 میلیارد ریال در پاییز به مقدار 53,427 میلیارد ریالی در فصل زمستان، با افت همراه شده است؛ فروش شرکت مطابق گراف دایره ای، در فصل بهار چندان مطلوب نبود اما با ورود به فصل تابستان و پاییز، شرایط مطلوب در حجم تولید، فروش و نرخ های آن مشاهده می شود که نتیجه آن پوشش قابل قبول سود ناخالص و سود عملیاتی است.

 

 

همچنین این شرکت در راستای اجرای قراردادهای جدید علاوه بر افزایش تنوع در فروش داخلی محصولات در نظر دارد به شناسایی درآمدهای ارزی از محل صادرات نیز بپردازد که این مهم احتمالا در بودجه سال 96 دیده خواهد شد؛ با این حال پیش بینی محتاطانه سه ماهه زمستان حاکی از کاهش فروش در عین حفظ حاشیه سود است.
سود عملیاتی فصل بهار 215 ریال به ازای هر سهم بوده که این رقم برای فصل های تابستان و پاییز به ترتیب به 277 و 232 ریال افزایش یافته است.
اما برای فصل زمستان پیش بینی شرکت حکایت از رقمی بالغ بر تنها 105 ریال دارد که دلیل آن علاوه بر احتیاط لازم، کاهش فروش در کنار کاهش سایر درآمد عملیاتی است.
ایران خودرو از پیش بینی رشد چشمگیر 91 درصدی در سود خالص برای سه ماه زمستان خبر داده و بر این اساس سود خالص شرکت از مبلغ 474 میلیارد ریال در سه ماهه پاییز به 906 میلیارد ریال در سه ماهه پایانی سال افزایش یافته است.

 

 

تحولات رخ داده در بخش غیر عملیاتی شرکت را می توان با افزایش در هزینه های مالی در کنار رشد درآمد حاصل از سرمایه گذاری ها توضیح داد.
آگهی فروش 16.6 درصد از سهام شرکت گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در تاریخ 13 بهمن ماه منتشر شد که درآمد حاصل از فروش آن به ازای هر سهم بالغ بر 167 ریال خواهد بود.
ایران خودرو مبلغ حاصل از فروش این دارایی را احتمالا صرف کاهش بدهی ها و تسویه برخی تسهیلات خواهد کرد به طوریکه بر اساس عملکرد مالی 9 ماهه شرکت پرداخت تسهیلات مالی کوتاه مدت 37 هزار میلیارد ریالی و تسهیلات بلند مدت 13 هزار میلیارد ریالی را در دستور کار دارد که با فروش حدود 17 درصد از سهام گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، انتظار می رود اثرات مثبت آن در بودجه سال بعد نمایان شود.
ایران خودرو با ارزش دفتری 123 تومانی و پیش بینی سود 12 تومانی برای سال 95 طی 9 ماه اخیر تنها 51 درصد از بودجه را پوشش داده است و بخشی از بودجه 3 ماهه زمستان نیز غیر عملیاتی است اما قیمت گذاری بازار برای سهم رشدی بر مبنای سود کنونی نخواهد بود و بازار سرمایه در نظر دارد تحولات سال آینده شرکت را از هم اکنون پیش خور کند.
منطقی است چنین تغییراتی در روند عملیاتی شرکت مستلزم گذر زمان خواهد بود و اگر قیمت گذاری بازار، موازی با آن صورت گیرد پیش بینی می شود نوسانات قیمت با روند صعودی و احتمالا کند در آینده همراه باشد اگرچه هیجانات مثبت برای تحولات بنیادین با جهش قیمتی نیز همراه خواهد بود.
بورس امروز

کد خبر 68720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha