کد خبر 68936
۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۸
ماجرای زیرگذر بهارستان و استاندار لرستان

پرشین خودرو: خرم آباد- هوشنگ بازوند که روزی زیرگذرهای غیر کارشناسی خرم‌آباد را به باد انتقاد می‌گرفت حالا در پرونده‌اش زیرگذر بلاتکلیف بهارستان را دارد، پروژه‌ای که صدای کارشناسان را درآورده است.

 به گزارش پرشین خودرو، این گزارش مقدمه ندارد، قرار هم نیست قضاوتی داشته باشیم، تنها با مرور برخی  اظهارات دو سال پیش هوشنگ بازوند استاندار لرستان شروع می‌کنیم و گزارش را هم با اظهارات امروزش خاتمه می‌دهیم، قضاوت با مردم و کارشناسانی که از وضعیت امروز پروژه گلدشت سردرگم شده‌اند.

آبان ماه سال ۹۵؛ زیرگذرهای خرم‌آباد غیر کارشناسی هستند

استاندار لرستان طی سال‌های گذشته در مورد وضعیت زیرگذرهای شهر خرم‌آباد اظهارات قابل‌تأملی داشته است. همین چند ماه پیش بود که در حاشیه یکی از جلسات استانداری هوشنگ بازوند خطاب به شهردار خرم‌آباد با اشاره به اینکه زیرگذرهای ساخته‌شده در سطح شهر خرم‌آباد غیر کارشناسی هستند، گفت: این زیرگذرها دارای عرض‌های متفاوتی هستند و این در حالی است که توان تخریب آن‌ها را نداریم و باید توسط شهرداری رفع نقص شوند.

بازوند وجود یک ماشین برای مسدود کردن زیرگذرها را به هنگام بارش الزامی دانست و افزود: باید با استفاده از خودرو برای مسدود کردن زیرگذرها از تردد وسایل نقلیه جلوگیری به عمل می‌آمد.

وی در ادامه بیان داشت: درصورتی‌که به خودروهایی که در زیرگذرها طی بارش تگرگ در روزهای اخیر دچار آب‌گرفتگی شدند به‌موقع امدادرسانی نمی‌شد سرنشینان این خودروها جان خود را از دست می‌دادند.

آبان ماه سال ۹۵، مشاور و پیمانکار زیرگذرها باید پاسخگو باشند

همچنین استاندار لرستان در خبری که در خبرگزاری ایسنا منتشر شد، بیشتر زیرگذرهای شهر خرم‌آباد را غیراستاندارد عنوان کرد و گفت: مشاور و پیمانکار طرح‌ها باید پاسخگو باشند.

هوشنگ بازوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اکثر زیرگذرهای شهر خرم‌آباد هنگام بارندگی با مشکل آب‌گرفتگی مواجه می‌شوند و بااینکه چندین سال از احداث آن‌ها سپری‌شده اما هنوز شهرداری برای رفع این مشکل اقدامی نکرده است.

وی در پاسخ به پرسشی که چرا از پیمانکار و مشاور طرح این زیرگذرها شکایت نمی‌شود؟ گفت: ما کاری نداریم که در زمان کدام استاندار و شهردار این زیرگذرها احداث‌شده اما با بررسی پروژه اگر مشخص شود که پیمانکار و مشاور طرح کوتاهی کرده‌اند باید پاسخگو باشند.

چرا وقتی قرار است زیرگذری احداث شود، تکلیف آب‌های سطحی آن نباید مشخص باشد؟بازوند اضافه کرد: چرا وقتی قرار است زیرگذری احداث شود، تکلیف آب‌های سطحی آن نباید مشخص باشد؟ زیر و روگذر الآن یک بحث علمی به شمار می‌روند و چرا فقط زیرگذرهای خرم‌آباد مشکل‌دارند و در شهرهای اطراف چنین مشکلاتی را نمی‌بینیم.

استاندار لرستان بیان کرد: نمی‌شود اگر کاری را درست انجام نمی‌دهیم، مقصر را «پروژه» عنوان کنیم.

دی‌ماه سال ۹۳؛ زیرگذرها و توسعه‌نیافتگی در خرم‌آباد

هوشنگ بازوند در مورد وضعیت زیرگذرها و پل‌های موقت احداث‌شده بر روی رودخانه خرم‌آباد اظهار داشت: این پل‌های لوله‌ای و این زیرگذرهای غیراستاندارد نمونه‌ای از کارهای بدون مطالعه و کارشناسی و نمودی از توسعه‌نیافتگی در خرم‌آباد هستند.

استاندار لرستان از وضعیت زیرگذرهای غیراستاندارد خرم‌آباد انتقاد کرد و بیان داشت: زیرگذری که نه اتوبوس و نه مینی‌بوس قادر به تردد از آن نیست با چه طرح کارشناسی اجراشده است.

علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد

این اظهارات مربوط به هوشنگ بازوند است که بارها از وضعیت زیرگذرهای غیر کارشناسی لرستان- به‌حق- انتقاد کرده است؛ اما امروز نیز با اجرای پروژه زیرگذر گلدشت با موج انتقادات مردم و کارشناسان مواجه شده است و بهتر است قبل از اینکه مدیران بعدی از این پروژه انتقاد کنند برای رفع مشکل آن چاره‌ای بیندیشید.

پروژه گلدشت که مدتی است نیمه تعطیل شده و به دلیل عدم پرداخت مطالبات نیمه‌کاره رهاشده است تاکنون اماواگرهای زیادی داشته است؛ از قرارداد پروژه گرفته تا کم‌توجهی به ساماندهی وضعیت آب‌های سطحی در این منطقه که نگرانی‌های کارشناسان را دوچندان کرده است.

مردم خرم‌آباد که با احداث زیرگذرهای میدان ۲۲ بهمن، بسیج و امام حسین(ع) مارگزیده شده‌اند، حالا نگران‌اند که سرنوشت پروژه گلدشت هم به عاقبت این پروژه‌ها دچار شود.

اعتبار گلدشت در پروژه‌های دیگر شهرداری پرداخت می‌شود

اما آخرین خبرها در مورد پروژه گلدشت خبرهای خوبی نیست، استاندار لرستان در جمع خبرنگاران  در رابطه با اظهارات مسئولان مبنی بر نبود قرارداد رسمی برای پروژه زیرگذر بهارستان اظهار داشت: این موضوع درست نیست و این پروژه قرارداد با قرارگاه خاتم دارد.

وی بابیان اینکه روند اجرای پروژه نیز کند نیست، تصریح کرد: در حال حاضر کار شمع کوبی این پروژه در جریان بوده ولی این امر زمان‌بر است.

استاندار لرستان با تأکید بر اینکه قرار بود ۳۰ درصد اعتبار این پروژه از سوی استانداری تأمین شود، افزود: به دلیل اینکه گفته‌اند  ازلحاظ قانونی نمی‌توان اعتبار را از طریق مبادله موافقت‌نامه تخصیص دهیم قرار شده است که این میزان اعتبار را در پروژه‌های دیگر شهرداری هزینه کنیم.

زیرگذر زدن در خرم آباد کاری عبث است

اما بعد از انتقادات کارشناسان لرستانی از پروژه زیرگذر گلدشت حالا منوچهر امام قلی بابادی دکترای عمران از دانشگاه آلوباند آمریکا در حاشیه سفری که به خرم‌آباد داشت در رابطه با وضعیت زیرگذرهای شهر خرم‌آباد گفت: این زیرگذرها استخر هستند.

اطلاعات مربوط به توپوگرافی منطقه و دبی سیلاب‌ها در منطقه ازجمله اطلاعاتی است که برای احداث زیرگذر ضروری استوی بابیان اینکه برای احداث زیرگذر اطلاعات خیلی جامعی نیاز است، تصریح کرد: اطلاعات مربوط به توپوگرافی منطقه و دبی سیلاب‌ها در منطقه ازجمله اطلاعاتی است که برای احداث زیرگذر ضروری است.

امام قلی بابادی با تأکید بر اینکه احداث زیرگذر اطلاعات جانبی دارد که مستقیماً بر ساخت زیرگذر اثر می‌گذارد، ادامه داد: باید بدانیم از کدام طرف سیلاب با چه شتاب و چه حجم و نیروی دینامیکی حرکت می‌کند و اطلاعات مربوط به سازند زمین را نیاز داریم.

وی با اشاره به اینکه این اطلاعات را باید بگیریم و یکسری فاکتورها دست‌به‌دست هم می‌دهند تا بتوانیم طراحی مفیدی کنیم نه مثل این زیرگذرها در سطح شهر خرم‌آباد که اگر یک ماشین تصادف کرد دیگر بسته می‌شوند، اظهار داشت: به نظر من با توجه به توپوگرافی منطقه، «زیرگذر» زدن در خرم‌آباد کاری عبث است.

به هر روی به نظر می رسد نحوه عملکرد زیرگذرهای میدان ۲۲ بهمن و میدان امام حسین ثابت کرده است که پروژه زیرگذر بهارستان نیز در صورت اجراشدن آینده‌ای بهتر از این دو نخواهد داشت و با توجه به مشکل دفع آب‌های سطحی در منطقه گلدشت این زیرگذر به محلی برای تجمع آب بارندگی‌ها و اختلال در رفت‌وآمد مردم تبدیل خواهد شد.

همچنین باید هرچه سریع‌تر تکلیف این پروژه تعیین شود و ضمن تأمین اعتبار لازم از تعطیلی پروژه و ایجاد اختلال در تردد مردم در این منطقه جلوگیری به عمل آید.

مهر

کد خبر 68936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha