دستور معاون اول برای تخصیص ارز مبادله ای به قطعه سازان

پرشین خودرو: رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو از دستور معاون اول رئیس جمهوری برای واردات مواد اولیه مورد نیاز صنعت قطعه سازی بر مبنای ارز مبادله ای خبر داد.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، رضا رضایی با اعلام این خبر گفت: در جلسه‌ای که با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری داشتیم موضوع افزایش قیمت تمام شده تولید قطعات را مطرح کردیم که وی دستور ملاک قرار دادن ارز مبادله ای را در این بخش صادر کرد.
به گفته وی، این دستور در قالب نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام شده و قرار است مهندس نعمت زاده نیز این موضوع را در نامه ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی اطلاع رسانی و پیگیری کند.
رئیس انجمن قطعه سازان ایران در ادامه از تشکیل کمیته ای با حضور خودروسازان، قطعه سازان و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توقف تولید برخی خودروهای قدیمی خبر داد و گفت: به منظور اجرای استانداردهای جدید 83 گانه سازمان ملی استاندارد ایران احتمالا بحث توقف تولید پراید و پژو۴۰۵ مطرح است.
وی با بیان اینکه چنانچه خودروسازان بتوانند پلت فرم های خود را به روزرسانی کنند، تولید خودرو بر روی این پلت فرم ها ادامه خواهد یافت اما خودروسازان به دنبال جایگزینی خودروهای جدید هستند، اظهار داشت: خودروسازان باید در بخش های تحقیق و توسعه، اقدامات بیشتری انجام دهند.
رضایی افزود: در حال حاضر قطعات پراید، پژو 405 و پژو 206 به ترتیب بیشترین سهم فروش را در صنعت قطعه سازی به خود اختصاص داده است.
وی در ادامه رشد ۳۰ درصدی قیمت محصولات فولاد مبارکه، افزایش بیش از ۳۰ درصدی قیمت مواد شیمیایی و پتروشیمی، رشد قیمت جهانی مس و افزایش قیمت ارز را به عنوان دلایل اصلی بالارفتن قیمت تولید قطعات در ایران عنوان کرد.
رئیس انجمن قطعه سازان ایران همچنین در خصوص وضع مطالبات قطعه ‌سازان از خودروسازان گفت: در حال حاضر ایران خودرو طلب قطعه سازان را 120 روزه پرداخت می کند اما این مدت زمان در مورد سایپا به 5 تا 6 ماه می رسد و البته مدیرعامل گروه سایپا قول داده است این مشکل را تا پایان سال برطرف کند.
رضایی در پایان با اشاره به تمایل ۴۰ قطعه ساز ترکیه ای برای همکاری با قطعه سازان ایرانی، خاطرنشان کرد: صحبت هایی در این خصوص انجام شده اما هنوز در حال بررسی بوده و به نتیجه نهایی نرسیده است.

کد خبر 68939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha