مقصر 23 درصد از تصادفات درون شهری رانندگان جوان هستند

پرشین خودرو: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی گفت: حدود 23درصد از تصادفات فوتی و جرحی توسط رانندگان 25 الی 34 ساله اتفاق افتاده است که این موضوع بسیار مهم بوده و نشان دهنده‌ی این است که رانندگان جوان، پرانرژی و پرهیجان مقصر اصلی بیشترین تصادفات در داخل شهرهای استان در سالجاری بوده‌اند.

به گزارش پرشین خودرو، سرهنگ ناصر میکائیلی اظهار کرد: رسانه‌ها بیشترین تاثیرگذاری و اطلاع رسانی را در کاهش سوانح ترافیکی دارند، از این رو جا دارد که رسانه‌ها در کنار مجموعه‌ی راهنمایی و رانندگی برای کاهش تصادفات و سوانح ترافیکی برنامه‌هایی را دنبال کنند؛ امیدواریم در روزهای پیش رو که تردد در جاده‌های درون شهری افزایش پیدا می‌کند، رسانه‌ها بتوانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه جمعیت استان حدود سه میلیون و 800 هزار نفر است، ادامه داد: از این تعداد حدود یک میلیون و 800 تا دو میلیون نفر به صورت شناور در شهرستان تبریز زندگی می‌کنند؛ استان ما دارای 21 شهرستان است که در 20 شهرستان رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مستقر است.

وی با تاکید بر اینکه 58 مورد از شهرهای اقماری استان نیز توسط راهنمایی و رانندگی کنترل می‌شود، یادآور شد: در استان یک میلیون و چهار هزار دستگاه وسیله‌ی نقلیه وجود دارد که نزدیک به یک میلیون آن در تبریز قرار دارند، همچنین 350 هزار دستگاه موتور سیکلت نیز در استان وجود دارد که 145 هزار دستگاه آن در تبریز تردد می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه علت تصادفات در داخل شهر با جاده‌های خارج از شهر متفاوت است، تاکید کرد: بیشترین علت تصادفات منجر به فوت و جرح در خیابان‌های داخل شهرهای استان در نتیجه‌ی عدم توجه به جلو به اتفاق افتاده‌است که حدود 54 درصد کل تصادفات فوت و جرح استان در سال جاری را شامل می‌شود.

میکائیلی تاکید کرد: طبق آمار، در سال 91 نسبت به سال 90 با 20 درصد کاهش تصادفات که شامل 58 نفر است و در سال 92 نسبت به 91 نیز با هشت درصد که شامل 18 نفر است، شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح بودیم.

وی ادامه داد: سال 93 نسبت به سال 92 شاهد کاهش 25 درصدی و در سال 93 نسبت به سال 90 نیز شاهد کاهش 44 درصدی تصادفات منجر به فوت و جرح در تصادفات درون شهرهای استان بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه در کاهش تصادفات به هسته‌ی سخت آن رسیده‌ایم، یادآور شد: خوشبختانه در طول این چهار سال، اقداماتی که راهنمایی رانندگی و نهادهای مربوطه انجام داده‌اند، تاثیرگذاری خود را نشان داده و اکنون وقت آن رسیده است که با تلاش یکدیگر بر روی موارد بعدی و به ویژه بر روی موضوع فرهنگسازی کار کنیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اضافه کرد: تمامی دستگاه‌های مربوطه از جمله، رسانه‌ها، راهنمایی و رانندگی، نهادهای فرهنگی، شهرداری و سایر نهادهایی که در این راستا وظایفی را دارند ،باید دست به دست هم داده و در این مسیر تلاش کنیم. خانواده‌ها نیز خودشان می‌توانند پیشقدم شده و کمک حال ما باشند تا بتوانیم با قوت تمام این شیب کاهش تصادفات را ادامه دهیم.

وی با اشاره به اجرای یک سری اقدامات جدید برای کاهش تصادفات، تشریح کرد: در این راستا، فرهنگ‌سازی از جمله اصلی‌ترین اقدامات است؛ اما در کنار آن استفاده از فناوری‌های نوین، دوربین‌های کنترل سرعت و دوربین‌های نظارتی که قدرت بازدارندگی فراوانی را در کاهش تصادفات دارند، از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و امید است که جامعه‌ی ما و مسئولان دخیل در این بخش در این مسیر حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه راهنمایی و رانندگی وظیفه‌ی نظارتی دارد، یادآور شد: اجرای قانون و نظارت بر اجرای قانون وظیفه‌ی راهنمایی و رانندگی بوده و سایر سازمان‌ها نیز باید در تجهیزات و ساماندهی فضای ترافیکی شهر دست ما را بگیرند و امید است که شهرداری فضای مناسب را آماده کرده و با تجهیز جاده‌های شهری به دوربین‌های مخصوص در این مسیر گام بردارد و دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد تا بتوانیم این موضوع را به خوبی در جامعه نهادینه کنیم.

میکائیلی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان‌های مراغه، میانه، عجب شیر، جلفا، شبستر ملکان، ورزقان، هشترود، چاراویماق و خداآفرین به ترتیب همانند سال گذشته شاهد کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح بوده‌ایم؛ اما در برخی از شهرستان‌های استان مثل، بناب، بستان‌آباد، سراب، کلیبر، هریس، مرند، آذرشهر و اهر نسبت به سال قبل تنها در حد یک نفر افزایش تصادفات منجر به فوت داشته‌ایم که امید است تا پایان سال با افزایش طرح‌های ترافیکی و همچنین افزایش نظارت‌ها این میزان را نیز کاهش دهیم.

وی در خصوص ساعت‌های وقوع تصادفات، خاطرنشان کرد: از ساعت 18 الی 21 بیشترین تصادفات منجر به فوت و جرح ما اتفاق افتاده که شامل 21 درصد کل تصادفات فوتی و جرحی در درون شهرهای استان است.

وی اضافه کرد: از ساعت 21 تا 24 شب، 20 درصد تصادفات و از ساعت 12 تا 3 بعد از ظهر، 18 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح در درون شهرهای استان به وقوع پیوسته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان در خصوص نوع برخورد در تصادفات منجر به فوت و جرح نیز متذکر شد: 62 درصد از تصادفات فوتی و جرحی نتیجه‌ی برخورد وسایل نقلیه با عابران پیاده، 13 درصد برخورد خودرو با خوردو و 11 درصد نیز شامل برخورد خودرو با موتور سیکلت‌ها بوده است.

وی یادآور شد: در جریان تصادفات منجر به فوت و جرح استان 73 درصد خودروهای سواری مقصر بوده، 16 درصد خوردهای سنگین و 9 درصد نیز موتور سیکلت‌ها مقصر اصلی بوده‌اند؛ 56 الی57 تصادفات منجر به فوت و جرح در درون شهرهای استان در خیابان‌های اصلی روی داده و 17درصد نیز در بزرگراه‌ها به وقوع پیوسته است؛ همچنین 11 درصد تصادفات فوتی و جرحی استان نیز در تقاطع‌ها و میادین اصلی اتفاق افتاده است.

میکائیلی خاطرنشان کرد: عدم توجه به جلو می‌تواند ناشی از حواس‌پرتی راننده، صحبت با تلفن همراه و... باشد، همچنین 16درصد تصادفات منجر به فوت و جرح نیز ناشی از تخطی از سرعت مطمئنه بوده است.

وی تشریح کرد: سرعت مطمئنه سرعتی است که راننده بتواند در هر لحظه و در تمامی شرایط جوی ماشین را به سرعت کنترل کرده و از بروز تصادفات جلوگیری کند؛ سومین علت تصادفات منجر به فوت و جرح در استان نیز با 13 درصد، در نتیجه‌ی عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه ناشی از تخطی از سرعت مجاز بوده و هشت درصد تصادفات نیز در نتیجه‌ی عدم رعایت حق تقدم به وقوع پیوسته است.

وی در خصوص سن رانندگان مقصر در تصادفات منجر به فوت و جرح، تاکید کرد: حدود 23درصد از تصادفات فوتی و جرحی توسط رانندگان 25 الی 34 ساله اتفاق افتاده است که این موضوع بسیار مهم بوده و نشان دهنده‌ی این است که رانندگان جوان، پرانرژی و پرهیجان مقصر اصلی بیشترین تصادفات در داخل شهرهای استان در سالجاری بوده‌اند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: رانندگان با سن 45 به بالا در 22 درصد از تصادفات و رانندگان 35 تا 44 سال در 21 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح داخل شهرهای استان مقصر اصلی بوده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: 57 درصد از قربانیان تصادفات درون شهری استان در بیمارستان‌ها و 43 درصد از قربانیان در صحنه وقوع حادثه فوت شده‌اند که این موضوع نشان‌ می‌دهد که علی‌رغم تلاش شبانه روزی اورژانس 115، ضروری است بیمارستان ها مجهز شده و همچنین مراقبت‌های پیش بیمارستانی و اورژانسی افزایش یابد.

وی تاکید کرد: جا دارد از اورژانس و عوامل علوم پزشکی به خاطر خدمات و کمک‌رسانی‌ها در بحث تصادفات قدردانی کنیم، اما چنانچه گفته شد ارتقای سطح امکانات پیش بیمارستانی و تجهیز آمبولانس‌ها به امکانات و تجهیزات و ارتقای امکانات و تجهیزات بیمارستانی موضوعی مهم و قابل توجه است و می‌تواند در بحث کاهش تصادفات منجر به فوت و جرح و صیانت از جان مردم بسیار کارآمد باشد.

ایسنا

کد خبر 69062

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha