کد خبر 69144
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کاهش صادرات خودرو در امسال

پرشین خودرو: صادرات خودرو و قطعات در امسال کاهش قابل توجهی در مقایسه با پارسال را تجربه کرد به طوری که از 177 میلیون دلار در پارسال به 113 میلیون دلار در 11 ماهه امسال رسید.

به گزارش پرشین خودرو، طی 11 ماهه امسال 24 هزار تن خودرو و قطعات از کشور صادر شد. این در حالی است که حجم صادرات خودرو و قطعات در سال گذشته به بیش از 37 هزار تن رسید.

ارزش ریالی خودرو و قطعات صادر شده طی 11 ماهه امسال 356 میلیارد و 387 میلیون تومان بود که در مقایسه با صادرات 522 میلیارد و 882 میلیون تومانی سال گذشته، کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد.

در مورد ارزش دلاری صادرات خودرو و قطعات طی 11 ماهه سال جاری نیز باید به رقم 113 میلیون و 644 هزار دلار اشاره کنیم. بر اساس آمار گمرک، این رقم در مورد صادرات سال گذشته معادل 177 میلیون و 410 هزار دلار بوده است.

هرچند آمار مربوط به سال گذشته عملکرد 12 ماهه صنعت خودروسازی و قطعه سازی را نشان می‌دهد که با آمار 11 ماهه امسال مورد مقایسه قرار گرفته است، اما قطعاً اتفاق خاصی طی یک ماهه پایانی سال نخواهد افتاد و آمارهای مربوطه تغییر چندانی نخواهد کرد.

کاهش صادرات خودرو و قطعات در حالی اتفاق افتاده که کیفیت حرف اول را در صادرات کالا می‌زند و به عنوان یک آیتم مهم در این زمینه نقش دارد.

در چنین شرایطی هرچند مدیران دولتی و مسئولان وزارت صنعت از بهبود کیفیت خودروهای داخلی سخن می‌گویند اما مشتریان ایرانی همچنان از پایین بودن کیفیت خودروها ناراضی هستند و ظاهراً این مسئله بر عملکرد خریداران خارجی نیز تأثیرگذار بوده است.

از سویی، تأمین ارز مورد نیاز صنعت خودرو از طریق صادرات همواره مورد تأکید مسئولان بوده و به این ترتیب کاهش ارزآوری صنعت خودرو عاملی برای دراز شدن دست خودروسازان به سمت کمک‌های دولتی خواهد بود. کمکی که نمونه آن را در پرداخت تسهیلات 2500 میلیارد تومانی دولت به خودروسازان در سال گذشته مشاهده کردیم اما این اقدام تنها باعث فروش خودروهای انبار شده در پارکینگ خودروسازان شد و نقشی در بهبود وضعیت صادرات خودروسازها نداشته است.

فارس

کد خبر 69144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha