افزایش 15 درصدی برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در سال‌جاری

پرشین خودرو: رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه از ابتدای سالجاری تاکنون برخورد با تخلفات حادثه‌ساز 15 درصد افزایش یافته است، گفت: از ابتدای سالجاری با 268 هزار مورد تخلف حادثه ساز برخورد شده است، در حالی که سال گذشته این میزان برابر با 233 هزار مورد بود.

به گزارش پرشین خودرو، سرهنگ ناصر میکائیلی ، در خصوص نوع گواهی‌نامه رانندگی افرادی که در تصادفات مقصر بوده‌اند، اظهار کرد: 28 درصد رانندگان مقصر در تصادفات گواهینانه‌ی پایه سوم، 18 درصد پایه یک و پنج درصد نیز گواهینامه‌ی پایه دو داشته‌اند، دارندگان گواهی‌نامه موتور سیکلت نیز سه درصد در تصادفات سالجاری استان مقصر بوده‌اند.

وی در خصوص متوفیان تصادفات رانندگی نیز بیان کرد: 82 درصد از تعداد متوفیان استان در سال‌جاری مذکر بوده و 18 درصد آن نیز مونث است.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اصلی ما برخورد با تخلفات حادثه‌ساز در جهت ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات است، خاطرنشان کرد: برخورد با 20 مورد از تخلفات رانندگی که تخلفات حادثه‌ساز هستند در اولویت کاری ما بوده و بیشترین اقدامات انتظامی و طرح‌های ترافیکی ما نیز در این خصوص اعمال می شود، اما در کنار این با تخلفات ساکن نیز برخورد می‌شود.


میکائیلی با تاکید بر ثبت و ضبط 94 مورد گواهینامه‌ی رانندگی در سالجاری، خاطرنشان کرد: این رانندگان تعداد نمره منفی‌شان به حدقانونی رسیده بود در نتیجه گواهینامه‌هایشان ضبط شده است که پس از طی مراحل قانونی نسبت به ورود مجدد گواهینامه‌یشان به چرخه‌ی رانندگی اقدام می‌شود.

وی اضافه کرد: از ابتدای سالجاری تا کنون نیز دو هزار و 190 دستگاه خودرویی که خلافی‌شان بیش از یک میلیون بود، توقیف شده است، این موضوع نیز در بحث کاهش تخلفات بسیار تاثیرگذار است.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان با بیان اینکه 238 دستگاه دوربین‌ در سطح استان وجود دارد، یادآور شد: 173 دستگاه از کل دوربین‌های موجود در استان، در شهر تبریز قرار دارد و علی‌رغم وجود نیروی انسانی در سطح شهر، حذف استفاده از روش‌های سنتی، یکی از اولویت‌های پلیس راهنمایی و رانندگی است.

وی درخصوص تجهیز تقاطع‌ها به دوربین‌های چراخ قرمز نیز گفت: رویکرد اصلی ما افزایش دوربین‌های موجود در سطح استان است؛ در تجهیز تقاطع‌های خیابان‌ها به چراغ قرمز نیز با شهرداری تعاملات خوبی داریم.


وی در خصوص دوربین‌های ثبت سرعت، خاطرنشان کرد: این نوع دوربین‌ها در سطح شهر و به ویژه در کمربندی‌هایی چون پاسداران، کمربندی میانی، جاده سنتو، دیزل آباد به ویژه از مایان تا تراکتورسازی و جاده تهران تا سه راهی اهر که بیشترین درصد تصادفات شهر تبریز را به خود اختصاص داده‌اند، نصب شده‌ است.


میکائیلی بیان کرد: طبق تفاهمی که با شورا و شهرداری تبریز کرده‌ایم، بناست که در سال 96 اکثر تقاطع های حساس، پرتردد و تقاطع‌هایی که درصد تصادفات در آن‌ها زیاد است را به دوربین های عبور از چراغ قرمز و پلاک‌خوان تجهیز کنیم.


وی در این خصوص افزود: متاسفانه رانندگان در کمربندی‌ها در صورت مواجه با دوربین‌های پلاک خوان و 500 متر تا یک کیلومتر مانده به دوربین سرعت خود را کاهش می‌دهند، اما غافل از اینکه دوربین‌های ما به گونه ای است که سرعت متوسط را ثبت کرده و در حد فاصل دو دوربین اگر تخلفی صورت گرفته باشد اندازه گیری کرده و ثبت می‌کنند.


وی از همکاری راهور ناجا و شهرداری در این راستا خبر داد و گفت: زمانی که تخلف توسط دوربین‌های مذکور ثبت می‌شود، بلافاصله همکاران از طریق نرم افزار و نظارت تایید کرده و حداکثر در مدت پنج الی شش ساعت پیامک تخلف راننده به وی ارسال می‌شود؛ در تلاش برای کاهش این زمان هستیم تا به طور لحظه ای و نهایتا در عرض نیم ساعت پیامک ارسال شود که این موضوع نیز اثر بازدارندگی زیادی در بحث کاهش تصادفات دارد.


سرهنگ میکائیلی در این خصوص اضافه کرد: برابر قانون، تمامی رانندگان موظف هستند که در زمان تغییر آدرس و تعویض پلاک خودرو شماره همراه جدید خود را به راهنمایی و رانندگی استان اطلاع دهند.


وی با اشاره به اینکه در سطح شهر تبریز دو دستگاه خودروی مجهز به دوربین‌های پلاک‌خوان داریم، متذکر شد: در برنامه داریم که دو دستگاه خودروی مجهز به دوربین پلاک‌خوان دیگر را نیز تا پایان سال در سطح شهر تبریز راه‌اندازی کنیم؛ این خودروها با حرکت در سطح شهر تمامی‌ تخلفات و به ویژه تخلفات ساکن را ثبت کرده و به محض ثبت در نرم افزار و انتقال به سوابق، به راننده اطلاع داده می‌شود.


وی با تاکید بر اینکه در سطح کشور و استان نیز در تلاش برای حذف نقاط حادثه‌خیز هستیم، بیان کرد: این موضوع در بحث کاهش تصادفات بسیار موثر بوده و یکی از اولویت‌های ماست که امید است در این راستا، استاندار، شورای ترافیک، شهراداری و... دست ما را بگیرند تا نقاط حادثه‌خیز حذف شوند؛ در شهر تبریز و میانه نیز اقدامات خوبی در این راستا انجام شده اما نیازمند اهتمام بیشتری است.


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اضافه کرد: هر قدر که نقاط حادثه‌خیز در استان حذف شوند به همان اندازه نیز در تصادفات و مشکلات ترافیکی کاهش خواهیم داشت، امید است که سازمان ها و نهادهای مربوطه در این راستا به وظایف خود عمل کنند.

وی با اشاره به نقاط حادثه‌خیز در استان اظهار کرد: فرآیند ساخت و ساز پل شهر بناب به سمت مراغه که قریب به هشت سال است به طول انجامیده و هنوز هم به اتمام نرسیده، معضلات ترافیکی زیادی در این شهر ایجاد کرده است، از این رو از مسئولان امر خواستاریم تا مطالبه‌ی مردم شهر و راهنمایی و رانندگی استان را مورد توجه قرار داده و پل مذکور را راه‌اندازی کنند تا شاهد کاهش معضلات ترافیکی در این نقطه از استان باشیم.


وی با اشاره به چند مورد از نقاط حادثه‌خیز استان و لزوم راه‌اندازی کمربندی در این نقاط، اضافه کرد: راه‌اندی کمربندی ایلخجی و کمربندی شهر جدید سهند بسیاری از معضلات ترافیکی این نقاط را کاهش داده و سبب کم شدن تعداد تصادفات می‌شود.


میکائیلی متذکر شد: دیزل آباد تا راه آهن و مایان نیز از جمله نقاطی است که بیشترین مشکلات ترافیکی را دارد، علی‌رغم اینکه کمربندی غربی در این نقطه از شهر راه‌اندازی شده اما به علت وجود فروشگاه‌های لوازم موردنیاز خودروهای سنگین، پارکینگ این خودروها و همچنین قرارگیری گمرک استان در میدان راه آهن، تعداد بسیاری از خودروهای سنگین در این منطقه تردد می‌کنند که باعث افزایش تصادفات، آلودگی هوا و ایجاد معضلات ترافیکی می‌شوند، از این رو انتقال پارکینگ‌ها به خارج شهر و انتقال گمرک استان به حاشیه شهر از جمله مواردی است که می‌تواند نقش بسزایی در کاهش تصادفات داشته باشد.


وی گفت: بزرگراه شهید کسایی نیز با اینکه در حوزه استحفاظی پلیس راه قرار ندارد اما از جمله نقاط حادثه‌خیز استان بوده و به علت نداشتن متولی مشخص رمپ و لوپ‌های این اتوبان و تردد خودروهای سبک و سنگین در کنار هم شاهد تصادفات زیادی در این منطقه هستیم و حتی در برخی از موارد نیز تصادفات زنجیره‌ای به وقوع می‌پیوندد که اگر متولی رمپ و لوپ‌های شهید کسایی مشخص شده و مورد اصلاح و رفع قرار گیرد از این رو مشکلات ترافیکی این نقطه نیز کاهش یافته و معضلات ترافیکی آن انتظام داده می‌شود.


وی یادآور شد: جاده سنتو نیز علی‌رغم اینکه در داخل شهر قرار دارد اما تردد خودروهای سنگین به اجبار معضلات ترافیکی فراوانی را در این منطقه ایجاد کرده است که تاکید داریم مسئولان مربوطه با اتخاذ برنامه‌هایی این مشکل را حل کنند تا شاهد کاهش معضلات ترافیکی و به تبع آن شاهد کاهش تصادفات باشیم.

ایسنا

کد خبر 69354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha