بورس، شاکیان را به هیات مدیره پارس خودرو و سایپا ارجاع داد

پرشین خودرو: ماجرای حق تقدم های پارس خودرو با گذشت زمان پیچیده تر می شود، در این میان، سازمان بورس و اوراق بهادار که با انتقاد سهامداران و فعالان بازار سرمایه مواجه شده اعلام کرده مسئولیت پاسخگویی به شکایت‌ های مطرح شده از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران بر عهده هیات ‌مدیره شرکت پارس خودرو و سهامدار عمده (سایپا) است.

به گزارش پرشین خودرو، وضعیت نامشخص حق تقدم های استفاده نشده پارس خودرو که ابهامات و حاشیه های گسترده ای را در هفته های اخیر ایجاد کرده و حتی به نامه نگاری اعتراضی سهامداران خرد به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار منجر شده است، در نهایت این سازمان را به واکنش واداشت.
افت قیمت سهام پارس خودرو به زیر قیمت اسمی یک هزار ریال همزمان با عرضه حق تقدم و همچنین مطرح شدن شایعه حراج حق تقدم های استفاده نشده بجای عرضه به صورت عمده و بلوکی، از جمله چالش های مطرح در این باره بوده است.
در ابتدا، برخی سهامداران، نسبت به حراج حق تقدم های استفاده نشده این شرکت که معادل 16 درصد مجموع سهام است با قیمت های پایین، اظهار نگرانی و اجرای آن را باعث تضییع حقوق خریداران و سهامداران خرد می دانستند که با اعلام عرضه این سهام به صورت عمده، اندکی نگرانی ها فروکش کرد.
اما زمانی که قرار شد، حق تقدم های استفاده نشده به صورت بلوکی عرضه شود، بحث قیمت گذاری پایین آن، گلایه هایی را به دنبال داشت.

**نامه گلایه آمیز سهامداران خرد به سازمان بورس

در نامه ای که به تازگی، گروهی از سهامداران پارس خودرو خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در فضای مجازی منتشر کرده اند، اعلام شده است: با فروش کامل حق تقدم با قیمت پایین یک ریال به ازای هر حق تقدم، زیان 300 میلیارد ریالی عاید سهامداران می شود.
معترضان در این نامه یادآور شده اند: با توجه به اینکه قانون گذار، مدت زمان پذیره نویسی عمومی را حداقل 15 و حداکثر 30 روز و حتی برای یک دوره 30 روزه دیگر نیز قابل تمدید می داند، چه عجله ای در فروش این حق تقدم های استفاده نشده، و آن هم در سریع ترین زمان ممکن، یعنی نهمین روز عرضه و با قیمت بسیار نازل وجود داشته است؛ در حالی که که اکثر حق تقدم های استفاده نشده، مربوط به سهامداران خرد بوده که این امر باعث ضرر و زیان سنگین آنان می شود.

** پاسخ سازمان بورس درباره عرضه حق تقدم های پارس خودرو

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه، «غلامرضا ابوترابی» رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس درباره خرید حق تقدم‌های استفاده نشده به قیمت یک ریال توسط شرکت سایپا گفت: بر اساس قانون، شرکت ‌ها می‌توانند حق تقدم ‌های استفاده نشده را به صورت عمده به فروش برسانند.
وی افزود: هیات ‌مدیره شرکت پارس خودرو (سهامی عام) در راستای منافع سهامداران خرد در تاریخ سوم اسفند 95 اقدام به انتشار اطلاعیه عرضه حق‌تقدم استفاده نشده به صورت عمده (غیرمدیریتی) با قیمت پایه 10 ریال کرد که هیچ درخواستی برای خرید این حق تقدم‌ها ارائه نشد.
این مسئول سازمان بورس یادآور شد: با توجه به اینکه معاملات سهام در بازار بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین می‌ شود سازمان بورس و اوراق بهادار هیچ گاه به شرکت‌ها تکلیف نمی ‌کند که حق تقدم ‌ها را به چه قیمتی عرضه کند.
وی تاکید کرد: هیات ‌مدیره شرکت پارس خودرو و سهامدار عمده (شرکت سایپا) به عنوان متعهد پذیره ‌نویس باید تلاش خود را برای خرید حق تقدم‌ های استفاده نشده با بهترین قیمت انجام دهند و مسئولیت پاسخ گویی به شکایت ‌های مطرح شده از سوی سهامداران و سرمایه‌گذاران در این باره بر عهده اعضای هیات ‌مدیره شرکت و متعهد پذیره ‌نویس است.
رئیس اداره نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار سرمایه‌ای سازمان بورس افزود: همچنین شکایت‌ های احتمالی نیز در این سازمان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایرنا

کد خبر 69408

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha