شهادت صدراعظم آلمان در پرونده رسوایی فولکس واگن

پرشین خودرو: صدراعظم آلمان که مدافع سرسخت صنعت خودروی این کشور است، هفته جاری در برابر تحقیقات یک کمیته پارلمانی درباره رسوایی تقلب دیزلی فولکس واگن شهادت خواهد داد.

به گزارش پرشین خودرو، قانونگذاران آلمانی به مسئله روابط نزدیک میان آنگلا مرکل و مارتین وینترکورن، مدیرعامل سابق فولکس واگن و دیداری که صدراعظم آلمان در آوریل سال ۲۰۱۰ با آرنولد شوارزینگر، فرماندار وقت کالیفرنیا و ماری نیکولاس، مدیر سازمان محیط زیست این ایالت داشت، متمرکز خواهند شد.

پارلمان آلمان در ژوییه سال گذشته کمیته ای را تشکیل داد تا معلوم شود آیا خانم مرکل و دولت وی درباره مشکلاتی که موتورهای دیزلی فولکس واگن سالها داشته اند، مطلع بوده اند یا خیر. رگولاتورهای آمریکایی در سپتامبر سال ۲۰۱۵ فاش کردند موتورهای دیزلی فولکس واگن برای دور زدن تستهای آلایندگی آمریکا دستکاری شده اند.

دولت آلمان هر گونه اطلاع از این موضوع را تکذیب کرده است.

خانم مرکل قرار است روز چهارشنبه به عنوان شاهد نهایی این کمیته شهادت دهد و شهادت خانم نیکولاس هم به صورت ویدیویی برنامه ریزی شده است.

پس از اینکه رسوایی دیزلی از سوی مقامات آمریکایی فاش شد، فولکس واگن اقرار کرد در حدود ۱۱ میلیون خودروی دیزلی که در سراسر جهان به فروش رفته اند، نرم افزار غیرقانونی برای پنهان کردن سطح واقعی آلایندگی آنها نصب کرده است.

این خودروساز به کلاهبرداری در آمریکا اقرار کرده و موافقت کرده حدود ۲۵ میلیارد دلار جریمه و خسارت پرداخت کند. یک کارمند فولکس واگن هم به اتهامات دسیسه فدرال اقرار کرده در حالیکه یک کارمند دیگر در انتظار محاکمه است. چند کارمند فعلی و سابق فولکس واگن در آلمان به اتهام دسیسه در آمریکا تحت تعقیب قرار دارند.

قانونگذاران آلمانی همچنین امیدوار هستند از خانم مرکل درباره دیداری که در سپتامبر سال ۲۰۱۵ چند روز پیش از افشای رسوایی دیزلی، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت با وینترکورن داشته است، توضیح دهد.

آقای وینترکورن در ژانویه به کمیته پارلمانی گفت پیش از اینکه در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۵ استعفای خود را اعلام کند، مکالمه تلفنی کوتاهی با مرکل داشته است.

بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، صدراعظم آلمان و مدیرعامل سابق فولکس واگن به جزییات مکالمات خود اشاره ای نکردند در حالیکه کمیته پارلمانی در تلاش است دریابد دولت تا چه حد درباره تقلب آلایندگی فولکس واگن پیش از افشای آن از سوی مقامات آمریکایی اطلاع داشته است.

ایسنا

کد خبر 69411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha