کد خبر 69485
۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰
ارتباط آلودگی هوا و آلزایمر

پرشین خودرو: ذرات معلق کوچک موجود در هوا عامل افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های زوال عقل از جمله آلزایمر است.

به گزارش «پرشین خودرو»، دانشمندان و محققان دانشگاه کالیفرنیای جنوبی دریافته‌اند، افزایش غلظت بالای ذرات معلق ریز به بیش‌ازحد استاندارد، احتمال ابتلا زنان مسن را به بیماری‌های زوال عقل به‌ویژه آلزایمر، 2برابر افزایش می‌دهد. بر اساس این تحقیق، با تعمیم این میزان به کل جمعیت، ذرات معلق ریز موجود در هوا می‌توانند از هر 5نفر یك نفر (20 درصد) را با این مشکل مواجه كنند.

پروفسور «لئونارددیویس» استاد دانشگاه کالیبفینچ کالیفرنیای جنوبی گفت: سلول‌های مغز، ذرات معلق را عوامل مهاجم تشخیص می‌دهد که این مکانیسم باعث بروز واکنش‌های التهابی می‌گردد که در طول زمان،عامل تشدید و پیشرفت بیماری آلزایمر می‌شود. همچنین مطالعات اخیر نشان می‌دهد، عوارض ناشی از اثر آلودگی هوا بر زوال عقل در زنان دارای ژن آپولیپو پروتئینAPOE4(یک فاکتور بروز بیماری آلزایمر) بیشتر بروز می‌كند.

به‌منظور ترکیب داده‌های انسانی و آزمایشگاهی و بررسی نقش آلودگی هوا به‌ویژه آلاینده ذرات معلق بر بروز آلزایمر، ترکیبی از مطالعات اپیدمیولوژیکی انسانی و آزمایشگاهی صورت گرفت. محققان اطلاعات آماری 3647زن با بازه سنی 65 تا 79 سالاز 48 ایالت را جمع‌آوری كردند.

نقش موقعیت جغرافیایی، سطح سواد، وضعیت اقتصادی، سبک زندگی و وضعیت بهداشت و سلامت این افراد به‌منظور بررسی سایر فاکتورهای مؤثر در بروز آلزایمر در این گروه مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از یک مدل ریاضی کیفیت هوای محیط زندگی این گروه با استفاده از اطلاعات غلظت آلاینده PM2.5 بانک داده سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا طی بازه سال‌های 1999 تا 2010 مطالعه شد.این مطالعات نشان داد، ریسک ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در زنانی که در طور زندگی خود در معرض غلظت بالاتر از حد استاندارد آلاینده PM2.5 قرار داشتند، 92 درصد بیشتر از سایر افراد است.

در تحقیق دیگر محققان طی 15 هفته، گروهی از موش‌های ماده حامل ژن APOE4را در معرض غلظت مشخصی از نانو ذرات معلق قراردادند که این گروه در مقایسه با گروه کنترل، بیش از 60درصد مستعد ابتلا بیماری آلزایمر بودند.

بر اساس اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در سراسر جهان، در حدود 48میلیون نفر از زوال عقل رنج می‌برند، 7/7میلیون مورد جدید در سال نیز به این آمار اضافه می‌شود. بررسی دقیق نقش آلودگی هوا به‌ویژه ذرات معلق کوچکتر از 5/2 میکرون بر بروز و تشدید بیماری آلزایمر، نیازمند در اختیار داشتن بانک داده منسجم از میزان غلظت این آلاینده طی سال‌های مختلف است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، بهبود کیفیت هوا در کاهش آمار ابتلا به بیماری آلزایمر مؤثر بوده است. پروفسور چن، استادیار طب پیشگیری در دانشکده پزشکی ککیو کالیفرنیای جنوبی در این رابطه گفت: بروز بسیاری از عوارض زوال عقل در دوران پیری ریشه در کودکی و جوانی فرد دارد که این مسئله بررسی طولانی‌مدت تأثیر آلودگی هوا بر بروز اختلالات عصبی و عملکرد مغز را نشان می‌دهد.

ارتباط ترافیک­ وزوال عقل

تحقیقات جدید از اداره بهداشت عمومی انتاریو(PHO) و موسسه ارزیابی علوم بالینی (ICES) نشان می­دهد مردمی که در مجاورت شریان­های پر ترافیک زندگی می­کنند، نسبت به افرادی که در فاصله بیشتری از این شریان­ها سکونت دارند مواجه با ریسک بیشتر ابتلا به جنون و زوال عقل می­باشند. این تحقیقات نشان می­دهد افرادی که در فاصله­ای کمتر از 50 متر از جاده­های پر ترافیک ساکن هستند، 7 درصد بیش از کسانی که در فاصله بیش از 300 متری جاده­های شلوغزندگی می­کنند، در خطر افزایش زوال عقل به سر می­برند.

محققان در این مطالعه سوابق بیش از شش و نیم میلیون از ساکنان اونتاریو با سن بین 20 تا 85 سال را با هدف بررسی ارتباط سکونت در مجاورت جاده­های پر ترافیک و بروز بیماری­های زوال عقل، پارکینسون و ام­اس را مورد مطالعه قرار دادند.

این تحقیق نشان داد که خطر بروز زوال عقل برای کسانی که در فاصله کمتر از 50 متر از جاده های پر ترافیک زندگی می کردند، هفت درصد بیشتر از کسانی است که در فاصله 300 متر از جاده ها مشغول زندگی می کردند. این میزان برای کسانی که بین 50 تا 100متر از خیابان­های پرترافیک زندگی می کردند، به 4 درصد کاهش یافته برای کسانی که بین 100 تا 200متر از این معابر ساکن هستند به دو درصد می­رسد ودر فواصل بیش از 200 متر، بسیار کمتر خواهد بود.

کد خبر 69485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha