کد خبر 69578
۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰
 ایمنی خودرو؛ از شلوغی تا معاینه صوری

پرشین خودرو: در تعطیلات نوروز مسافرت با خودرو یکی از دل‌مشغولی‌های ایرانی‌هاست. هر فردی با مغتنم شمردن فرصت در این روزها گوشه و کناری از این سرزمین را برای سفر انتخاب می‌کند. طبیعتا در این وضعیت ایمنی خودرو یکی از الزامات است تا بتوان در کنار خانواده سفر لذت بخشی را تجربه کرد.

بر اساس آمار در نوروز ۱۳۹۵، ۹۶۴ تن در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. هر گونه حادثه در سفر می‌تواند به دلایل متعدد از جمله نقص فنی خودرو بروز کند. بی شک در این روزها مراجعه به مراکز معاینه فنی خودرو یکی از اولویت‌های افراد است. در گام بعدی هم باید به رعایت نکات رانندگی اشاره کرد، چون عامل انسانی در بروز تصادفات در کشور ما بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده است.

به گزارش پرشین خودرو، بر اساس قانون خودروهایی که پنج سال یا کمتر از تولیدشان گذشته باشد، نیازی به دریافت معاینه فنی ندارند. اغلب خودروهای تولیدی سال‌های ۹۵، ۹۴، ۹۳، ۹۲ و ۹۱ نیاز به دریافت برگه معاینه فنی ندارند. در ضمن خودروهای وارداتی که سال تولید آنها ۲۰۱۲ و پس از آن است، نیازی به دریافت برگه معاینه فنی ندارند. مهر امسال بود که مراد مرادی، رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به مراجعه شهروندان به مراکز معاینه فنی در پی اجرای LEZ اظهار کرد: خودروهای فاقد معاینه فنی اجازه ورود به محدوده طرح زوج و فرد را ندارند و در صورت ورود به این محدوده توسط دوربین‌ها جریمه می‌شوند. بر اساس قانون تمامی دارندگان خودروهای تولید داخل و وارداتی موظفند پس از گذشت پنج سال از شماره‌گذاری‌شان نسبت به اخذ گواهی معاینه فنی اقدام کنند.

معاینه فنی خودرو و رعایت استانداردها

هستی یکی از مراجعه کنندگان به مرکز معاینه فنی آبشناسان است. او از صف طولانی کلافه شده و  می‌گوید: یکی از مشکلات اساسی در این مراکز وجود صف‌های طولانی و وقت‌گیر است. اگر واقعا بخواهیم استانداردها را در معاینه فنی خودرو لحاظ کنیم بی‌شک ۵۰ درصد خودروهای تردد کننده در شهر باید اسقاط شوند. او می‌افزاید: در سطح شهر شاهد تردد خودروهایی هستیم که تاریخ تولید آنها به ۲۰ سال گذشته بر می‌گردد، اما همچنان در سطح شهر تردد می‌کند! در واقع اگر مراکز معاینه فنی به شکل مناسب با رعایت استانداردها به فعالیت بپردازند به نسبت مشکل آلودگی هوای کلانشهرهای کشور هم برطرف می‌شود. این فرد مراجعه کننده به مرکز معاینه فنی تاکید می‌کند: راهکار قطعی برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور رعایت استانداردها از سوی سازمان محیط زیست است تا به این شکل از تردد خودروهای دودزا در کشور جلوگیری شود.

این زن جوان می‌گوید: برای مثال خیابان آکسفورد یکی از آلوده‌ترین خیابان‌های شهر لندن است، اما با اختصاص امکانات مناسب برای تعمیر و خریداری خودروی نو دیگر هیچ فردی به فکر دور زدن قانون نیست. در کشورهای پیشرفته قوانین سفت و سخت اعمال می‌شود و در این وضعیت دیگر افراد از تردد خودروهایشان در صورت نداشتن برگه معاینه فنی ابا دارند. او اظهار می‌کند: بر اساس قوانین، مراجعه به مراکز معاینه فنی یکی از الزامات است و در این مراکز وزن خودرو، چراغ‌ها، کارکرد خودرو، تنظیم موتور و... بر اساس شاخص‌های تعریف شده مورد بررسی قرار می‌گیرد. با توجه قانون به مقوله معاینه فنی خودرو طبیعتا رانندگان هم از نظارت‌ این سازمان تبعیت کرده و به این شکل کیفیت خودرو در کشور ارتقا می‌یابد.

تعداد مراکز معاینه فنی خودرو افزایش یابد

طاهره در مرکز معاینه فنی واقع در میدان آرژانتین منتظر نوبتش است. او وجود صف‌های طولانی را یکی از مشکلات اساسی در این مراکز می‌داند و می‌افزاید: از سوی تصمیم گیران در یک برهه زمانی انجام معاینه فنی خودرو مورد تاکید قرار می‌گیرد و در این شرایط شهروندان به سمت این مراکز هجوم می‌آورند. همین امر با وجود تعداد اندک مراکز در کلانشهر تهران شرایط اخذ برگه معاینه فنی خودرو را سخت می‌کند. این زن جوان می‌گوید: من یک روز از محل کارم برای انجام معاینه فنی خودرو مرخصی گرفتم.

این در حالی است که برای توسعه این فرهنگ و ارتقای سلامت محیطی و کاهش آلودگی هوا باید با گسترش مراکز معاینه فنی بتوان جلوی بروز چنین صف‌های طولانی و طاقت فرسا را گرفت. این مراکز باید به نحوی عمل کنند که مورد استقبال همگان قرار گیرند نه اینکه تعداد مراکز محدود و شلوغی عامل بازدانده برای مراجعه‌کنندگان تلقی شود. به گفته او در این مراکز، در صورت وجود هر گونه نارسایی، مالک خودرو باید برای رفع آن اقدام کند، در غیر این صورت برگه تایید برای خودروی مربوطه صادر نمی‌شود.

توجه به نظارت در مراکز معاینه فنی خودرو

یک عضو کمیسیون عمران مجلس  می‌گوید:‌ هم اکنون در آستانه عید نوروز توجه به ایمنی خودرو یکی از الزامات است و باید از متولیان این مراکز دلیل تعداد محدود این مراکز را جویا شد. سید‌هادی بهادری می‌افزاید: در دیگر استان‌های کشور مشکلی تحت عنوان شلوغی مراکز معاینه فنی مشاهده نمی‌شود، اما در کلانشهر تهران به دلیل وجود جمعیت فراوان باید در زمینه افزایش این مراکز تمهیدات لازم اندیشیده شود. به گفته او اغلب ایرانی‌ها کارهایشان را به اصطلاح در «دقیقه ۹۰» انجام می‌دهند.

هم اکنون در آستانه فرارسیدن تعطیلات نوروز شاهد هجوم سیل جمعیت به سمت این مراکز هستیم. این در حالی است که با برنامه ریزی و اقدامات مناسب می‌توان از بروز این گونه شلوغی‌ها جلوگیری کرد. این نماینده مجلس درباره کارکرد مراکز معاینه فنی خودرو می‌گوید: فعالیت این مراکز در ارتقای کیفیت هوا و ایمنی خودرو تاثیرگذار است، اما در برخی مواقع شاهد انجام معاینات فنی به شکل صوری هستیم. بر اساس گزارش‌های ارسال شده از فعالیت این مراکز، در برخی مواقع شاهد معایناتی سطحی هستیم.

با بررسی اقدامات انجام شده در برخی مراکز معاینه فنی باید گفت که معاینه خاصی انجام نمی‌شود، بلکه هدف فقط صدور برگه تایید است. در این گونه عملکردها مقوله‌ای تحت عنوان نظارت باید وارد عمل شده و پاسخگو باشد. بهادری درباره کم و کیف خدمات ارائه شده از سوی مراکز معاینه فنی خودرو می‌افزاید: قبل از هر اقدام برای ارتقای نتیجه باید روند آن به شکل مناسب انجام شود، در گام بعدی هم با توجه به امر نظارت می‌توان به اقدامات اساسی و تاثیرگذار پرداخت. این دو اصل باید برای ارتقای کارایی معاینه فنی خودرو رعایت شود. به گفته او در برخی مواقع شاهد عدم توانمندی افراد فعال در این مراکز هستیم.

برای مثال حتی مشاهده می‌شود که بدون هیچ نظارتی فقط به اخذ پول و صدور برگه معاینه فنی خودرو توجه می‌شود. این در حالی است که خودرو مشکلات متعدد از جمله تولید آلایندگی، تولید دود و... دارد و نمی‌توان نسبت به ایمنی آن امیدوار بود. بی‌شک در صورت انجام اقدامات موثر در زمینه معاینه فنی خودرو میزان حوادثی همچون انفجار کپسول‌های گاز و آلودگی‌های ساطع شده از خودروها به این شدت نبود! این نماینده مجلس می‌گوید: باید به امر نظارت در این مراکز به شکل جدی پرداخته شود و ایمنی خودرو و کم و کیف خدمات ارائه شده در این مراکز مورد بررسی قرار گیرد. در کشور ما تولید خودرو همزمان با کشور کره جنوبی آغاز به کار کرد، حال با مقایسه محصولات دو کشور باید گفت تولید کنندگان داخلی باید بیش از پیش در زمینه ارتقای تولیدات خود تلاش کنند.

آرمان

 
کد خبر 69578

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha