تعرفه واردات خودرو در سال 96 تغییر نمی کند

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش «پرشین خودرو»، دنیای خودرو نوشت: قیمت خودرو در کشور همواره یکی از چالش‌های اصلی برای بازار بوده است. همیشه این بحث مطرح شده که قیمت خودرو در ایران گاهی تا چند برابر دیگر کشورهاست.

این بحث قیمت برای خودروهایی که در داخل تولید می‌شوند با خودروهای وارداتی تفاوت چندانی ندارد و افزایش قیمت خودروها در هر دو سو وجود داشته و دارد. در این بین اما یک تفاوت بین خودروهای داخلی و خارجی دیده می‌شود و آن هم بحث کیفیت خودروهاست.

کارشناسان معتقدند قیمت خودروهای داخلی متناسب با کیفیت و آپشن‌هایی که ارائه می‌دهند، نیست. در بحث خودروهای وارداتی نیز در ماه‌های اخیر و با توجه به سختگیری‌های انجام‌شده و افزایش میزان استانداردها قطعا شاهد افزایش قیمت خودروها خواهیم بود.

اینکه این موضوع را که آیا افزایش استانداردها باعث افزایش قیمت خواهد شد یا خیر و این افزایش کیفیت چه تاثیری بر قیمت خودروها دارد؟ با محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در میان گذاشتیم.

ارزیابی شما از وضعیت رقابت بین خودروهای وارداتی و داخلی چیست؟ برخی کارشناسان معتقدند واردات خودروهای خارجی باعث شده است قیمت برای مصرف‌کنندگان افزایش پیدا کند. وزارت صنعت، معدن و تجارت برای این موضوع چه سیاستی را در نظر گرفته است؟

قیمت برای مصرف‌کننده در دو بخش خودروهای داخلی و خودروهای خارجی تعریف و قیمت خودروهای داخلی براساس قانون و نظارت شورای رقابت تعیین می‌شود و شرکت‌های خودروساز در چارچوب سیاست‌ها فعالیت می‌کنند.

قیمت خودروهای وارداتی نیز براساس مدل و مشخصات ارائه‌شده تعیین می‌شود. همچنین نرخ تعرفه‌ها، نرخ ‌روز ارز، تعرفه‌های گمرکی (برای خودروهای تا 1500 سی‌سی 40 درصد و خودروهای بالاتر از 1500 سی‌سی 55 درصد) و عوارض خودرو روی قیمت مدل‌های وارداتی تاثیرگذار است.

بهترین مکانیزم مناسب برای قیمت‌گذاری‌، شرایط کیفی خودرو شامل مزیت‌ها و ویژگی‌های محصول است.

واردکنندگان معتقدند دود سیاست‌های جدیدی که وزارت صنعت پیش‌گرفته، در گام اول به چشم مشتریان می‌رود. نظر شما در این مورد چیست؟

به‌عنوان مثال قوانینی که برای نمایندگی‌های مجاز گذاشته شد، قاعده‌ای بود که تا سال گذشته هم به این شکل عمل می‌شد. در مقطعی تصمیم گرفته شد اشخاص حقیقی و حقوقی هم امکان واردات داشته باشند. با توجه به سیاست‌های دولت در ارتباط با عدم تعادل نرخ ارز، ابهاماتی پیش آمد و این سیاست ابلاغ شد که خودروها تنها از طریق نمایندگی‌های مجاز وارد کشور شوند.

این سیاست‌ به نظر من محدودیت و انحصار ایجاد نمی‌کند. تعدادنمایندگی‌ها بسیار متنوع و بنابراین هیچ تفاوتی پیش نیامده است و نمایندگی‌ها می‌توانند ثبت‌ سفارش و تقاضای مشتریان را تامین کنند.

برخی معتقدند این تعداد استاندارد‌ در حال حاضر موردنیاز نیست و همه آن‌ها قابلیت اجرا در کشور را ندارند. نظر شما در این مورد چیست؟

استانداردها روند تدریجی دارند. استاندارد آلایندگی نسبت به سال گذشته یک سطح ارتقا پیدا کرده است. استانداردهای دیگر تغییر نداشته‌اند. برنامه‌ای برای ارتقای سطوح استانداردی داریم که براساس آخرین فناوری‌ دنیا و زمان آن نیز مشخص شده است. بنابراین در حال‌حاضر این موضوع تاثیری ندارد.

به نظر من این‌که رعایت سطوح استانداردی به تحمیل قیمت برمی‌گردد، نمی‌تواند تحلیل درستی باشد. بنابر شرایطی که داریم و در کشور تعریف شده است، هم برای تولیدات داخلی و هم خودروهای وارداتی استانداردهای مشخصی داریم که براساس شرایط روز، شرایط واقعی و عملیاتی تعریف شده‌اند.

به‌عنوان مثال اگر استاندارد آلایندگی را امروز به یورو4 رسانده‌ایم، تفاوت فاحش قیمتی نسبت به گذشته نداشته‌ایم.

یعنی افزایش این استانداردها منجر به افزایش قیمت نخواهد شد؟

در واقع فناوری و عرضه محصول براساس رعایت این استانداردها به طور سیستماتیک عملیاتی می‌شود که الزاما به مفهوم افزایش قیمت نیست. در غیر این صورت با توجه به ارتقای تمام استاندارد‌ها در 30 سال گذشته، قیمت جهانی محصولات امروزی نسبت به نمونه‌های 30 سال پیش باید افزایش پیدا می‌کرد.

این در حالی است که خودرو به‌عنوان یک فرآیند یا فناوری عمل می‌کند و روی بخش‌های مختلف آن کار می‌شود و در قالب خودرو، به‌عنوان یک سیستم واحد و هماهنگ کار می‌کند. از این منظر اجحافی در حق مصرف‌کننده نمی‌شود و حتی در ارتباط با مسئولیت‌های اجتماعی تولیدکنندگان مانند حفاظت از محیط‌زیست، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی مزیت محسوب می‌شود.

وزارتخانه در قراردادهایی که برای تولید مشترک داشته، برای 30درصد از محصولات مشترک در کشور صادرات در نظر گرفته است. با توجه به این‌که ساینا در حال‌حاضر به تولید ساینای اتوماتیک روی آورده و قرار است هر سال یک محصول بومی ارائه کند، برای صادرات محصولات بومی چه سیاست‌هایی را در نظر گرفته‌اید؟

وزارت صنایع قرارداد امضا نمی‌کند، بلکه فقط سیاست‌گذاری می‌کند. ما به‌عنوان دستگاه سیاست‌گذار برای برخی قوانین به‌عنوان یک سیاست با شرکت‌های تولیدی به تفاهم رسیده‌ایم. بنابراین سایپا در ارتباط با قراردادهایی که به‌صورت همکاری مشترک با شرکت‌های خارجی امضا می‌کند، مواردی را به‌عنوان حداقل در نظر می‌گیرد.

مثلا ساخت داخل از چه درصدی شروع، صادرات در آن قرارداد به چه صورت دیده و R&D بازار مشترک بررسی شود. درمورد محصولات بومی هم در قالب همین اهداف و سیاست‌ها و در اختیار شرکت است. بنابراین باید محصول را از نظر بازاریابی، فروش، قیمت تمام‌شده و کیفیت به گونه‌ای تولید کند که قابلیت فروش در بازارهای صادراتی را داشته باشد.

با توجه به همین سیاست‌ها، سایپا در شبکه تامین خود برای این مجموعه به‌عنوان کالای صادراتی برنامه‌ریزی می‌کند.

وزیر از آغاز فعالیت خود در وزارت صنایع و معادن اعلام کرد باید کیفیت خودروهای داخلی و کیفیت خدمات پس از فروش را افزایش دهیم. به همین دلیل آیین‌نامه جدید حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو را تدوین و ابلاغ کرد. امروز پس از گذشت حدود 11 ماه از تصویب آن، چه تغییری را در سطح خدمات پس از فروش شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران‌خودرو و دیگر خودروسازان داخلی شاهد هستیم؟

شاخص‌های کیفیت خودرو بسیار متنوع هستند که معمولا هر سه‌ماه یک‌بار به صورت یک کتابچه منتشر می‌شوند و در دسترس عموم قرار می‌گیرند. این شاخص‌ها در بخش‌های مختلف شامل مصرف‌سوخت، آلایندگی، کیفیت قطعات، ایمنی، خدمات پس از فروش، رتبه‌بندی‌های شرکت‌های نمایندگی، خدمات فروش و دیگر پارامترها به‌صورت ادواری ارزیابی می‌شوند.

آنها شاخص‌هایی هستند که به منظور ارتقای کیفیت مدنظر قرار می‌گیرند و همیشه نسبی هستند، به این معنا که به سمت بهبود حرکت می‌کنند. اخیرا روش‌هایی را طراحی کرده‌ایم که رتبه‌بندی شرکت‌ها در شرایط بسیار سخت‌گیرانه‌تری نسبت به سنوات قبلی مشخص می‌کند.

در سراسر دنیا هم به‌همین صورت است. کیفیت امری است نسبی، باید از شاخص‌ها در سطح دنیا استفاده کنیم و به مرور آن‌ها را ارتقا دهیم. در برخی موارد فناوری‌های ما این اجازه را می‌دهند که به سرعت آن‌ها را اصلاح کنیم و دربرخی موارد این اتفاق نمی‌افتد. ارتقای این فناوری‌ها و پیاده‌سازی آنها زمان‌بر و به‌منظور سرمایه‌گذاری و تربیت نیروی متخصص نیازمند هزینه است. براین اساس همیشه به سمت ارتقای کیفی حرکت می‌کنیم.

درخصوص قیمت خودروها چطور؟ چه اقداماتی برای کاهش قیمت خودروها انجام شده است؟

دولت استراتژی و برنامه خوبی برای صنایع خودرو و کاهش قیمت تمام‌شده در این صنعت و صنایع وابسته به آن دارد و البته اجرای این برنامه ها و ساماندهی هرچه بیشتر صنعت خودرو در کشور نیازمند کار گروهی و انجام هماهنگی‌های بیشتر است. البته دولت هماهنگی‌هایی با خودروسازان انجام داده و در تلاش برای کاهش قیمت تمام شده است.

درمجموع اقدامات جدی‌تری در این بخش در حال انجام است. دولت سیاست‌هایی را در این زمینه دارد و باتوجه به زیرساخت‌ها، نیروهای موجود و ظرفیت‌های در اختیار باید تلاش کنیم این برنامه‌ها محقق شود.

در بحث تعرفه‌ها آیا شاهد تغییری خواهیم بود؟

برنامه‌ای برای تغییر تعرفه واردات خودرو نداریم و واردات با همین تعرفه‌های کنونی انجام می‌گیرد. درمجموع تعرفه کنونی واردات خودرو مشکلی برای تولید داخلی به وجود نمی‌آورد. تعرفه،‌مجموعه‌ای از محدودیت‌هایی است که به‌منظور مدیریت واردات کشور وضع و در تمام دنیا برای حمایت از تولید داخلی
اعمال می‌شود.

کد خبر 69616

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha