کد خبر 69620
۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵
پژو-سیتروئن با خرید اوپل از رنو پیشی می‌گیرد

پرشین خودرو: خبرسازترین موضوع این روزهای صنعت خودروی جهان خرید برندهای اوپل و واکسهال از سوی گروه خودروسازی پژو-سیتروئن است. پس از مذاکرات طولانی، سرانجام روز دوشنبه خودروساز فرانسوی پژو-سیتروئن موافقت کرد برندهای اوپل و واکسهال را از جنرال موتورز به قیمت 2/ 2 میلیارد یورو(3/ 2 میلیارد دلار) خریداری کند.

به گزارش پرشین خودرو، به نقل از  رویترز گروه خودروسازی پژو-سیتروئن با خرید اوپل و واکسهال از رقیب فرانسوی خود یعنی رنو پیشی می‌گیرد و با سهم بازار 16 درصد به دومین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل می‌شود و پشت‌سر فولکس‌واگنی قرار می‌گیرد که با دارا بودن 24 درصد از سهم بازار، اولین خودروساز بزرگ اروپا به‌شمار می‌رود.

خروج جنرال موتورز از اروپا

جنرال موتورز، این خودروساز آمریکایی با فروش اوپل و واکسهال از اروپا خارج می‌شود و به روابطی که به دهه 1920 بازمی‌گردد، خاتمه می‌دهد، اما چرا جنرال موتورز تصمیم گرفت از اروپا خارج شود؟ به گزارش آتوموتیو نیوز، تحلیل‌گران معتقدند جنرال موتورز تصمیم معقولانه ای در این زمینه گرفته چرا که موفقیت این خودروساز در حضور جهانی کمتر، اما سودآور است. جنرال موتورز از سال 1999 تاکنون از فعالیت اروپایی خود سود نکرده است. در سال 2016 مجموع فروش اوپل و واکسهال حدود 2/ 1 میلیون دستگاه خودرو بود و برای جنرال موتورز درآمد 7/ 18 میلیارد دلاری را حاصل کرد که حدود 11 درصد از کل درآمد جنرال موتورز بود. اما، همه فعالیت‌های جنرال موتورز در اروپا، شامل سرمایه‌گذاری در طراحی مدل‌های جدید و موتورهای پاک، تلاش برای بهره‌ورتر کردن کارخانه‌ها و پرداخت دستمزد به 38 هزار کارمند، چیزی به جز زیان برای این خودروساز به همراه نیاورده است. این در شرایطی است که کسب‌و‌کار جنرال موتورز در آمریکای شمالی رونق گرفته است.

از سال 2009 به بعد کاهش قیمت بنزین موجب رشد فروش خودروهای شاسی‌بلند و وانت که سودآوری بالایی دارند، شد. این مساله حاشیه سود جنرال موتورز در آمریکای شمالی را به بیش از 10 درصد در سال 2016 افزایش داد. جنرال موتورز برای اینکه موتور ماشین سودآوری خود را روشن نگه دارد، باید روی مدل‌های جدید شاسی‌بلند و وانت سرمایه‌گذاری کند. این خودروساز همچنین برای رعایت استانداردهای بهره‌وری سوخت خودروها مجبور به سرمایه‌گذاری روی تکنولوژی‌های گران‌قیمت است. اما کارشناسان صنعت خودرو، دو عامل دیگر را نیز از دلایل جنرال موتورز برای فروش کسب‌و‌کار اروپایی‌اش می‌دانند.

نخستین عامل، چین است. چین بزرگ‌ترین بازار خودروی جهان است و در سال گذشته میلادی حدود 28 میلیون خودرو در این کشور فروخته شد و احتمالا رشد این بازار ادامه خواهد یافت. درشرایطی که بازار چین رشد می‌کند، جنرال موتورز باید برای تامین تقاضا در این بازار سرمایه‌گذاری‌های بیشتری انجام دهد. عامل دوم، رقابت برای تبدیل خودروها به وسایل نقلیه برقی و هوشمند است. سال گذشته جنرال موتورز اعلام کرد برای سرعت بخشیدن به توسعه خودروهای خودران و خودروهای برقی و افزایش این نوع خودروها در محصولات خود، تیمی را تشکیل داده است. این خودروساز آمریکایی همچنین اعلام کرده است قصد دارد در سال 2018 با همکاری شرکت هم‌سفری آنلاین لیفت هزاران خودروی خودران برقی را به صورت ناوگان آزمایشی عرضه کند.


کاهش مشاغل؛ نگرانی آلمان و بریتانیا

فروش برندهای اوپل و واکسهال نگرانی‌هایی را در آلمان و بریتانیا در مورد کاهش مشاغل به وجود آورده است. در جریان مذاکرات جنرال موتورز و پژو-سیتروئن مقامات آلمان و بریتانیا با ماری بارا، مدیرعامل جنرال موتورز، دیدار کردند و از او خواستند حفظ مشاغل در کارخانه‌های اوپل و واکسهال را تضمین کند. ماهنامه آلمانی منیجر مگزین به نقل از بارا گزارش داد کارلوس تاوارس، مدیرعامل پژو-سیتروئن، قصد دارد پس از خرید اوپل، مدیران این خودروساز ازجمله کارل توماس نیومن، مدیرعامل، را در سمت‌های خود ابقا کند. همچنین ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، با بارا دیدار کرد. پس از این دیدار دفتر نخست‌وزیری بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد بارا گفته است که واکسهال یک برند بریتانیایی خواهد ماند و در این معامله تمام توافقنامه‌های مربوط به نیروی کار به رسمیت شناخته شده است.

تاوارس در کنفرانس مطبوعاتی که پس از اعلام توافق نهایی بر سر خرید اوپل و واکسهال برگزار شد، گفت: «پژو-سیتروئن، اوپل و واکسهال را به سوددهی بازمی‌گرداند و قصد دارد تا سال 2026، سالانه مبلغ 7/ 1 میلیارد دلار صرفه‌جویی کند.» به گفته تاوارس این صرفه‌جویی در خریدها و تحقیق و توسعه صورت می‌گیرد و از تعطیلی کارخانه‌ها اجتناب می‌شود. با توجه به این که بازار اروپا در حال اشباع شدن است، برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند طی 5 سال آینده دو یا سه کارخانه تعطیل خواهد شد. به گزارش بی‌بی‌سی، خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نیز نااطمینانی‌هایی را درمورد آینده کارخانه‌های واکسهال در بریتانیا به وجود آورده است. درصورتی‌که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر به وضع تعرفه بر کالاهای بریتانیایی شود، واکسهال به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت، زیرا حدود 80 درصد از صادرات این برند به اتحادیه اروپاست.


معامله‌ای خوب برای پژو-سیتروئن

موسسه اعتبارسنجی فیچ در گزارشی اعلام کرد:«ما معتقدیم این معامله در میان‌مدت برای پژو-سیتروئن مثبت خواهد بود، اما در آینده نزدیک تغییر اساسی در پروفایل کسب‌و‌کار این گروه خودروسازی ایجاد نخواهد کرد.» این موسسه اعتبارسنجی می‌گوید اگر اقدامات موثری در بازسازی اوپل و تقویت سودآوری و درآمدزایی این گروه خودروسازی صورت گیرد، امکان افزایش رتبه اعتباری وجود خواهد داشت. درحال حاضر رتبه اعتباری پژو-سیتروئن BB+ با چشم‌انداز باثبات است. فیچ معتقد است ساختار این معامله به‌گونه‌ای است که تاثیر منفی بر پروفایل مالی پژو-سیتروئن نخواهد گذاشت.

موسسه اعتبارسنجی فیچ می‌گوید خرید اوپل موقعیت خوب پژو-سیتروئن در اروپا را بیش از پیش تقویت می‌کند. با این خرید، این گروه خودروسازی به دومین خودروساز بزرگ اروپا تبدیل می‌شود.همچنین پژو-سیتروئن در بخش خودروهای تجاری سبک به پیشتاز بازار تبدیل می‌شود. فروش پژو-سیتروئن و اوپل در اروپا مکمل یکدیگر است و این معامله موجب می‌شود وابستگی پژو-سیتروئن به بازار فرانسه و اروپای جنوبی کاهش یابد و نفوذ بیشتری در آلمان و بریتانیا پیدا کند. علاوه‌‌بر این، تمرکز جغرافیایی پژو-سیتروئن در اروپا افزایش خواهد یافت. فیچ پیش‌بینی می‌کند بیش از 70 درصد از فروش این گروه خودروسازی از اروپا ناشی خواهد شد. در حال حاضر 60 درصد فروش این گروه مربوط به اروپاست.

دنیای اقتصاد

کد خبر 69620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha