عجله‌ای در امضای قراردادهای خودرویی نداریم

پرشین خودرو: وزیر صنعت با بیان "عجله‌ای برای تنظیم قراردادها نداریم و قراردادهای خودرویی طبق قوانین تنظیم شده است"، تصریح کرد: هر موقع به نتایج مطلوب برسیم قراردادها امضا خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو، محمدرضا نعمت‌زاده امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد سرمایه‌گذاری معدن و کارخانجات سرب و روی مهدی‌آباد با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال  که "اخیراً آقای توکلی اعلام کرده است که قراردادهای جدید خودرویی شرکت‌ها با طرف خارجی خلاف قوانین بوده و با ایرادات زیادی همراه است به همین واسطه دیده‌بان شفافیت و عدالت با صدور بیانیه‌ای این ایرادات را مطرح خواهد کرد و اینکه وزارت صنعت بالاجبار خودروسازان را ملزم به امضای این قراردادها آن هم قبل از عید می‌کند"، اظهار داشت: همه شرکت‌ها ملزم به رعایت قوانین هستند، در این زمینه البته قوانین خاصی نیست و بستگی به شرایط و توافق طرفین دارد.

وی با اعلام اینکه از دو سال پیش سیاست‌های وزارتخانه در مورد قراردادها اعلام شد و همه ملزم به رعایت آن هستند، گفت: در همین قراردادی که امروز امضا شد من به‌شخصه در 7 تا 8 جلسه با حضور کارشناسان حضور داشتم و در جریان جزئیات آن هستم حتی در آخرین جلسه که پنجشنبه انجام شد وقتی قرارداد را دیدم یکی‌دو مورد ضعیف در آن درج شده بود که به مسئولین مربوطه گفتم آن را اصلاح کنند.

وزیر صنعت افزود: امروز آقایان کتباً اعلام کردند که این ایرادات برطرف شده و در نهایت این قرارداد به امضا رسید.

نعمت‌زاده با تأکید بر اینکه "در امضای این قراردادها دقت‌های زیادی را انجام می‌دهیم تا دچار مشکل نشویم"، گفت: هفته پیش مدیران ارشد یک شرکت اروپایی به ایران آمدند و دوستان با آنها یک‌سری مشکلات داشتند که من آنجا گفتم باید قوانین در قراردادها رعایت شود و شرکت اروپایی نیز تمکین کرد و قرار شد قرارداد را مطابق با قوانین ما تغییر دهد.

وی با بیان اینکه "عجله‌ای برای تنظیم قراردادها نداریم" تصریح کرد: هر موقع به نتایج مطلوب برسیم قراردادها امضا خواهد شد.

وزیر صنعت در پاسخ به پرسش دیگر مبنی بر اینکه "شما در مراسم رونمایی از خودروی جدید سایپا اعلام کردید که دو قرارداد جدید خودرویی قبل از عید به امضا خواهد رسید، آیا این موضوع این هفته اجرایی خواهد شد یا خیر؟"، گفت: ما فکر می‌کنیم برخی از دوستان بتوانند امضا کنند.

*یارانه تولید چندرغاز است/نشد یارانه را از دولت بگیریم

وی در پاسخ به سوال دیگر که  آقای مهندس با گذشت 4 سال از مسئولیت شما در وزارت صنعت، معدن و تجارت متأسفانه علی رغم تمام آمارهایی که سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام می‌کند بخش تولید نتوانست سهمی از یارانه تولید کسب کند. به نظر شما چه عواملی باعث شد که این موضوع برای بخش تولید کشور اجرایی نشود، اظهار داشت: یارانه تولید خوب و قانونی است و باید دولت و مجلس آن را تأمین می‌کرد. متأسفانه به علت کمبود اعتبار در این چند سال این کار مقدور نشد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه اما در مقابل صدها برابر این مبلغ تسهیلات، اصلاح مقررات، رفع موانع تولید در قالب مصوبات دولت و اصلاح قانون مالیات‌ها در اختیار بخش تولید قرار گرفت، افزود: وزارت صنعت علی رغم عدم دریافت یارانه تولید به گونه‌ای دیگر اقدامات لازم را برای حمایت از تولیدکننده انجام داد. البته این موضوع باید بیشتر شود. اما با 200-300 میلیارد تومان یارانه تولید که یک چندرغاز است، نمی‌توان به بخش تولید کمک کرد.

نعمت زاده با اعلام اینکه سال گذشته بیش از 130 تا 140 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بخش تولید پرداخت شده است، تصریح کرد: بنابراین کل درآمد یارانه 30 یا 40 هزار میلیارد دلار بیشتر نیست که از این رقم اگر 5 درصد به تولید برسد مبلغ بسیار ناچیزی است. ضمن اینکه من یارانه را حق تولید می‌دانم و به کرات این موضوع را پیگیری کرده‌ام اما بالاخره در قالب بودجه‌ها نتوانستم این مبلغ را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به اقدامات وزارت صنعت برای ارائه واحدهای تولیدی قدیمی نیز به ارائه توضیحاتی به تسنیم پرداخت و گفت: کارخانجات قدیمی که خود را به روز کرده‌اند مشکلی ندارند اما برخی از کارخانه‌ها متأسفانه یا به خاطر روحیه مالکین یا به دلیل طرح‌های خصوصی سازی با نوسازی روبرو نشده‌اند که تعداد آنها نیز البته اندک است. به عنوان نمونه برخی برای 70-80 سال پیش هستند که امروز نمی‌شود با تکنولوژی آن سالها کار تولیدی کرد. به همین دلیل آنها یا تعطیل یا خط تولید آنها متوقف است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: به عنوان نمونه کفش ملی تعطیل است که ربطی به دولت فعلی ندارد و در اواخر دولت گذشته تعطیل شده است در عوض ده‌ها کارخانه مدرن کفش‌سازی ایجاد شده است. البته بخش خصوصی آزاد است که در این حوزه‌ها حضور بیشتری داشته و اقدام به نوسازی واحدهای قدیمی کند. ما در این رابطه حمایت‌های لازم را به صورت ارزی و ریالی انجام خواهیم داد. متأسفانه در10 سال گذشته سطح سرمایه گذاری در بخش معدن شدیدا کاهش پیدا کرده و منابع به سمت مستقلات و ساختمان هدایت شده است.

*وزارت صنعت برای تحقق اقتصاد مقاومتی چه کرده است؟

نعمت زاده تصریح کرد: در دولت گذشته توجه جدی به ساخت و ساز شد که همین موضوع باعث شد مابقی بخش‌ها مانند کشاورزی و تولید آسیب دید و واردات در کشور افزایش یافت.

وی در خصوص اقدامات وزارت صنعت برای تحقق اقتصاد مقاومتی نیز اظهار داشت: بیش از 23 هزار و 500 فقره پرداختی صورت گرفته که حدود 12 هزار واحد صنعتی و کشاورزی امکان دریافت تسهیلات را دریافت کرده‌اند. بسیاری از واحدها اگر این تسهیلات به آنها پرداخت نمی‌شود با وجود انکه تولید موقت داشتند در شرایط بدی قرار داشته و حتی متوقف می‌شدند که با پرداخت این تسهیلات مانع این کار شدیم. در مورد طرح‌های مهم نیز بالای 95 درصد آنها اجرایی شده است، حال ممکن است به صورت رسمی در یک مراسم به بهره برداری نرسیده باشد اما این طرح‌ها به تولید رسیده‌اند.

وزیر صنعت‌، معدن و تجارت در مورد صادرات نیز از لحاظ رقم، هنوز پایین‌تر از هدف پیش بینی شده قرار داریم، گفت: از لحاظ مقدار اما بیشتر صادر کرده‌ایم اما به خاطر افت قیمت‌های جهانی با نوساناتی روبرو است.

نعمت زاده در رابطه دمپینگ فولاد ایران و اقدامات وزارت در خصوص مقابله با آن نیز گفت: بحث‌های مطرح شده درمورد دمپینگ فولاد مربوط به ایران نمی‌شود بلکه چند کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع درمورد فروش یکسال قبل شرکت‌های ایرانی از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است، افزود: اینطور نیست که شرکت‌های ایرانی قیمت‌های جهانی را رعایت نکنند و محصول خود را ارزانتر بفروشند زیرا کارخانه‌های فولاد علاقمند هستند حتی اگر شده محصول خود را یک دلار نیز گرانتر بفروشند. البته شرکت‌های ایرانی پیگیری‌های لازم در این مورد را انجام می‌دهند و اگر لازم باشد به دادگاه می‌روند و از حق خود دفاع می‌کنند.

نعمت‌زاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز موضوع دمپینگ محصولات پتروشیمی ایران از طرف هندوستان و چین مطرح شده بود گفت: این موضوع در دادگاه مطرح شد و بالاخره ایران به عنوان برنده اعلام شد.

تسنیم

کد خبر 69761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha