ثبت سفارش خودرو تنها توسط نمایندگان مجاز انجام شود

پرشین خودرو: ابلاغیه معاون اول رییس جمهوری صراحتا اعلام می کند که واردات تنها باید توسط نماینده رسمی رخ دهد و بر خلاف گفته شورای رقابت و انجمن واردکنندگان، این مهم انحصار ایجاد نمی کند.

به گزارش خبرنگار پرشین خودرو، سال 95 را می توان یکی از سال های پر خبر برای حوزه خودرو دانست. از سرازیر شدن مدیران برندهای مختلف خودرویی تا ممنوع شدن برخی ها از واردات خودرو، همه این اخبار نه تنها صنعت، بلکه بازار خودرو را نیز متاثر کرد.

ابتدای سال جاری خبرهای خوش خودرویی یک به یک به صف شدند تا مردم و کارشناسان را به آینده این صنعت خوشبین تر از گذشته سازد. حضور پژو، سیتروئن، رنو، فیات و شنیده شدن نام برندهای معتبر دیگر این امید را می داد که صنعت خودرو و به پشتوانه آن بازار خودرو، تکانی اساسی خواهد خورد.

با صدور بخشنامه وزارت صنعت برای تغییر سیستم واردات خودرو در کشور و ملزم شدن شرکت ها به دریافت نمایندگی منطقه ای از شرکت مادر، موج دیگری از حاشیه ها را در این حوزه کلید زد. بسیاری از شرکت هایی که تا آن تاریخ به نام نمایندگی فلان شرکت خودروسازی اروپایی و یا آسیایی کار کرده و خودرو فروخته بودند، به یکباره به تعدادی شرکت واسطه تبدیل شدند که نه تنها نماینده شرکت مادر نیستند، بلکه حتی آن شرکت ایشان را برای فعالیت در ایران قبول نیز ندارد.

اختلاف ها بالا گرفت اما وزارت صنعت تصمیم خود را برای حذف نمایندگان قلابی گرفته بود و قرار نبود پا پس بکشد.

مانند بسیاری از قوانین سختگیرانه در کشور، این قانون نیز دچار تغییراتی شد و البته زمان های اعلام شده برای شرکت ها نیز بارها تمدید شد تا این فکر را در ذهن ایجاد کند که این قانون نیز در میانه راه به آرشیو خواهد پیوست و بازی مانند قبل ادامه پیدا خواهد کرد.

اما محسن صالحی نیا معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید مجدد بر اجرایی شدن این قانون و غیر قابل حذف بودن آن به متفرقه ها هشدار داد که وقتشان به پایان رسیده است.

وی گفت: براساس مصوبه وزارت صنعت، تنها نمایندگی هایی می توانند دست به واردات بزنند که نماینده رسمی برند وارد شده را در اختیار داشته باشند.

صالحی نیا افزود: مصوبه توسط معاون اول رییس جمهوذ ابلاغ شده است و تمام موارد آن به روشنی مکشخص و جای تردیدی نمی گذارد.

وی در مورد ورود شورای رقابت به این موضوع و تعدیل این مصوبه گفت: شورای رقابت کارگروه خودش را دارد که در آن از دستگاه های دیگر برای دادن نظر دعوت می شود و اتفاقا ما هم به این کارگروه رفتیم و آنها نکاتی را در مورد ثبت سفارش گفتند و ما هم پاسخ دادیم.

معاون وزیر صنعت در امور صنایع با رد انحصاری شدن واردات خودرو با مصوبه ابلغ شده خاطرنشان کرد: از نظر من چنین اتفاقی نمی افتد زیرا این محدودیت برای یک یا دو نمایندگی نیست بلکه برای همه شرکت ها اجرا خواهد شد.

وی ادامه داد: هر کسی که نمایندگی خدمات پس از فروش را دارد و می تواند نمایندگی از برند مورد نظر خودش را دریافت کند، با عملی کردن این مهم و پاس کردن ضوابط زیست محیطی و استانداردی کشور می توانند واردات انجام دهند.

صالحی نیا با تاکید بر این مطلب که هر کسی می تواند خودرو وارد کند به شرط داشتن شرایط اعلامی، افزود: در کارگروهی پیشنهاد شد که واردات منوط به سرمایه گذاری در تولید شود، این پیشنهاد در دولت اعلام شد و در کمیسیون اقتصادی دولت مطرح و تصمیم گیری منوط به تشکیل یک کارگروه شد.

وی اظهار داشت: این کارگروه قرار است در مورد شرایط لازم انجام مصوبه را بررسی کند و فکر نمی کنم نتایج کارگروه به پایان امسال برسد.

کد خبر 69775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha