کد خبر 69824
۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کابوس قاچاق، خواب را از چشم صنعت تایر گرفت

پرشین خودرو: واردات بی رویه لاستیک به کشور موجبات رکود در این صنعت را فراهم کرده و فعالان این حوزه از تعطیلی کارخانه‌های تایر سازی داخلی خبر می‌دهند.

به گزارش  پرشین خودرو،  تشدید تحریم ها درسال های گذشته و محدود شدن بازارهای جهانی برای کشورمان، واردات تایر را نیز تحت تأثیر قرار داده و تجار ایرانی برای تهیه این محصول به کشورهای خاور دور همچون چین روی آوردند و لاستیک‌های این کشورها به جای لاستیک‌های لوکس دربازارهای داخلی عرضه می شود.

آمارها نشان می‌دهند از سه ماهه سوم سال 93 میزان واردات تایر به دلیل مبادله ای شدن ارز، اوج گرفت و این امر موجب ایجاد رکود در بازار شد، به عنوان مثال درسال 95 میزان واردات تایر به 230 هزارتن رسید و این درحالی بود که ما در دوران جنگ توان تولید 330 هزار تن تایر در داخل کشور را داشتیم.

ازآنجاییکه درصنعت تایر حدود 15 هزار نفر به طور مستقیم فعالند، جلوگیری از واردات بی رویه و غیر قانونی این محصول می‌تواند نقش بسزایی در پیشرفت صنعتی کشور و افزایش اشتغال در جامعه داشته باشد از طرفی وجود مرزهای زمینی گسترده با کشورهای همسایه و همچنین ناوگان حمل ونقل قوی در داخل کشور می‌تواند موجبات گسترش صادرات تایر به کشورهای همسایه را فراهم کرده است و گام مؤثری در جهت تقویت صنایع داخلی بردارد.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تایر ایران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گفت: با اینکه حجم قاچاق کالا در مواردی همچون لوازم خانگی بالاست اما در حوزه تایر میزان قاچاق چشم گیر نیست.

وی در ادامه افزود: اثرات تایرهای قاچاق موجب رکود بازار و رشد منفی قیمت شده است.

تنها با اشاره به مصرفی بودن محصول تایر در جامعه بیان کرد: اگر متناسب با حجم خودرو لاستیک به فروش نمی رود به معنای آن است که ما به التفاوت آن به صورت غیر قانونی وارد شده است.

وی هم چنین اذعان داشت: در گذشته هر کس به صرف داشتن کارت بازرگانی می توانست اقدام به واردات لاستیک به کشور کند، از این رو شاهد آن بودیم که تایر با برندهای ناشناس وارد شده و حتی اطلاعاتی به دست آمد که برخی از این برندها به صورت سفارشی از تهران کنترل می شد و هیچ گونه مسئولیتی برای تولید و واردات آن وجود نداشت.

این فعال صنعت تایر تصریح کرد: از 1.5 سال گذشته با تصویب آیین نامه کنترل واردات تایر، ورود تایرهای با برند ناشناس ممنوع شد و بعد از آن شاهد تأثیرات مثبت اجرای این آیین نامه در بازار فروش تایر داخلی بودیم.

وی با اظهار بی اطلاعی از تصمیم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در جهت جمع آوری لاستیک‌های خارجی بدون نمایندگی و علامت تجاری ثبت شده، ابراز کرد: جمع آوری تایرهای قاچاق در سطح عرضه تا به حال رخ نداده است و اگر چنین امری اتفاق افتاده باشد در حد موارد اندکی بوده است.

تنها اظهار داشت: تولیدکنندگان تایر کشور در شرایط سختی از حیث تولید قرار گرفته اند زیرا افزایش قیمت مواد اولیه تولید تایر موجب شده تا قیمت تمام شده آن بالا رود.

أی با بیان اینکه منشأ افزایش قیمت مواد اولیه، وزارت نفت است، تاکید کرد: این امر موجب افزایش قیمت تایر در آیندۀ نزدیک می شود.


لزوم مبارزه با تایرهای قاچاق در سطح عرضه


قاسم خورشیدی مدیرکل دفتر مبارزه با قاچاق کالاهای هدف در سطح عرضه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی عنوان کرد: یکی از روش های اصلی مبارزه با قاچاق لاستیک خودرو، ساماندهی نمایندگی های نشان های تجاری تایر است که مبادرت به واردات لاستیک می کنند.

وی در ادامه افزود: در برنامه ابلاغیه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت، از آن ها خواسته شده با هدف پیشگیری از قاچاق لاستیک خودرو، اقدام به ساماندهی نشان های تجاری واردکنندگان رسمی این محصول نمایند و آن ها موظف هستند در جهت حمایت از مصرف کنندگان علاوه بر بیمه کردن کالاها، خدمات پس از فروش از جمله گارانتی تعویض در اختیار مصرف کننده قرار دهند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: به طور طبیعی وقتی کالایی فاقد گارانتی و بیمه نامه معتبر باشد، مشخص می شود که این کالا قاچاق است.

وی همچنین ابراز کرد: براساس ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، تمام کالاهای وارداتی باید دارای شناسه و کد رهگیری بوده و واردکنندگان لاستیک موظفند شناسه کالا و علامت تجاری را از مبدأ به بازرسان ارائه دهند، همچنین در بازار عرضه نیز، مشتریان با وجود بیمه نامه معتبر از قانونی بودن لاستیک خریداری شده، اطمینان حاصل کنند.

قاسم خورشیدی تأکید کرد: انتظار می رود اتحادیه صنفی فروشندگان لاستیک در یک تعامل و تشریک مساعی با بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها اقدام به جمع آوری لاستیک های قاچاق از سطح بازار کنند.

وی در ارتباط با ضرورت مقابله با قاچاق لاستیک بیان کرد: به دلیل اینکه اکثریت لاستیک های مورد استفاده در کشور قابلیت تولید در داخل را داشته و حتی در مواردی مازاد تولید را داشتیم، می‌توان گفت که این امر به اقتصاد کشور کمک شایانی می کند.

خورشیدی در ادامه افزود: مقابله با قاچاق لاستیک از نظر ایمنی و امنیتی نیز مهم است زیرا برخی از حوادث جاده‌ای به دلیل استفاده از لاستیک‌های بدون کیفیتی است که توسط فعالان این صنف عرضه شده و به فروش می رسد.

وی تأکید کرد: اتحادیه ها باید بدانند فروش این کالاهای قاچاق در زیر مجموعه آن ها مسئولیت های مدنی ایجاد می کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ارتباط با مبادی ورودی لاستیک های قاچاق ابراز کرد: بخشی از این کالای قاچاق از طریق معابر کوله بری وارد کشور شده اما بخش عظیم آن از طریق معافیت های مالیاتی به کشور قاچاق می شود.

وی ادامه داد: در عین حال که لاستیک از جمله کالاهای مجاز برای معافیت های مالیاتی نیست ولی مشاهده می شود با سوء استفاده از این معافیت ها این کالا به صورت غیر قانونی به کشور وارد می شود.

خورشیدی در پایان با اشاره به ورود لاستیک های قاچاق از مناطق آزاد تصریح کرد: قاچاق تایر ماشین های سنگین بیشترین سهم را در بین لاستیک قاچاق شده به کشور دارا است زیرا هر حلقه بین 600 تا 800 هزار تومان صرفه اقتصادی دارد.

باشگاه خبرنگاران

کد خبر 69824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha