کد خبر 69878
۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۷

پرشین خودرو: دکتر فریبرز مسعودی، استاد پترولوژی، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی ضمن اعلام آمادگی برای مطالعه و پایش دماوند اظهار کرده که آتشفشان دماوند خاموش نیست و نیمه فعال است. بررسی ها نشان داده که فعالیت های آن در بعضی دوره های مختلف شدت بیشتری دارد.

به گزارش«پرشین خودرو»، آتشفشان دماوند که در شرق و نزدیکی پایتخت قرار دارد خاموش نیست و نیمه فعال است. بررسی ها نشان داده است که فعالیت های آن یکسان نبوده در دوره های زمانی مختلف شدت بیشتری می‌گیرد. برای مثال آمار نشان می دهد که حدود 10 سال پیش در محدوده زمانی دو ساله ای فعالیت های دماوند، افزایش نسبی داشته است.
 

بر اساس استاندارهای علمی جهان، دماوند باید مطالعه و مورد پایش دائمی قرار گیرد زیرا تا کنون مطالعه جامعی در مورد این آتشفشان از نظر آتشفشان شناسی صورت نگرفته است. از اینرو با شروع و مشاهده تغییرات در وضعیت آتشفشان نیمه فعال دماوند، بحث هایی را آغاز کرده است که به دلیل کمبود اطلاعات موجود با حدس و گمان توام و باعث ایجاد جو روانی در ساکنان پایتخت شده است. پس لازم است مطالعه جامع در مورد ابعاد گوناگون این آتشفشان انجام شده و بر اساس اطلاعات بدست آمده برنامه پایش دائمی آن آغاز گردد.
 
آتشفشان دماوند خاموش نیست


دکتر فریبرز مسعودی، استاد پترولوژی، دانشکده علوم زمین دانشگاه شهید بهشتی ضمن اعلام آمادگی برای مطالعه و پایش دماوند اظهار کرده که آتشفشان دماوند خاموش نیست و نیمه فعال است. بررسی ها نشان داده که فعالیت های آن در بعضی دوره های مختلف شدت بیشتری دارد.

وی گفت: این تغییرات با خروج بیشتر گازها از دهانه، زمین لرزه های متناوب و دما و گازهای چشمه های آب گرم بروز می کند. آمار نشان می دهد که  حدود 10 سال گذشته در محدوده زمانی دو ساله فعالیت های دماوند افزایش نسبی داشته است.

بر اساس برخی از تحقیقات، در سال 2000 تعداد 500 میلیون نفر در معرض خطرات ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی بوده‌اند و در پانصد سال گذشته بیش از 200000 نفر در این رابطه جان خود را از دست داده اند. به طور متوسط 35 آتشفشان در سال فوران کرده و سالیانه 869 نفر از سال 1980 در اثر فعالیت های آتشفشانی کشته شده اند.
 
تعداد جمعیتی که تحت تاثیر فعالیت های آتشفشانی قرا می گیرند به طور متوسط 4080791 نفر در سال است. خسارت وارده نیز به طور متوسط 98992000 دلار در سال برآورد شده است. این در حالی است که با رشد جمعیت و به علت جاذبه طبیعی و شرایط مناسب زیستی، سکونت در اطراف مناطق آتشفشانی بیشتر از قبل شده است.


به این دلایل در اغلب کشورها آتشفشان های بزرگ به طور دائم پایش می شوند و بررسی های لازم برای نوع خطر ممکن ایجاد شده توسط آتشفشان مشخص شده است. حتی در برخی مناطق ایستگاه‌های لازم برای پایش (مونیتورینگ) پیوسته تاسیس و تغییرات بوجود آمده را ثبت می نمایند.

برای مثال می توان به مراکز زیر اشاره کرد:

Alaska Volcano Observatory (AVO)
 
California Volcano Observatory (CalVO)
 
Cascades Volcano Observatory (CVO)
 
Havaiian Volcano Observatory (HVO)
Yellowstone Volcano Observatory (YVO)
 
 
 
منبع: خبرآنلاین
کد خبر 69878

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha