رکورددار جدید پیست نوربرگ‌رینگ را بشناسید+تصاویر

پرشین خودرو: در‌حالی‌که چند روز پیش لامبورگینی پرفورمانته بهترین زمان تاریخ نوربرگ‌رینگ را شکست، حالا یک ابرخودروی الکتریکی توانسته است رکورد خودروهای برقی را به نام خود ثبت کند؛ محصولی که در چین ساخته شده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، در‌حالی‌که هنوز عده‌ی زیادی از مردم دنیا حاضر نیستند قدرت چین در فناوری و صنعت مدرن را باور کنند، این کشور هر روز با محصولی تازه شگفتی‌ساز می‌شود و حالا توانسته است یک ابرخودوری الکتریکی بسازد که حتی رکوددار نوربرگ‌رینگ باشد.

سال‌ها پیش رسیدن به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت کمتر از ۳ ثانیه هم رؤیایی دست‌نیافتنی بود و حتی بعضی کارشناسان کسب این زمان را غیر ممکن می‌دانستند؛ اما با ظهور خودروهای هیبریدی و الکتریکی که گشتاور بسیار بالایی در لحظه‌ی شروع حرکت ایجاد می‌کنند، این رؤیا به واقعیت تبدیل شده است.

Nio ef9 next EV

رکورد دیگری که به‌تازگی توسط خودروی نیو EP9 ثبت شده است، شاید بیشتر از زمان به‌دست‌آمده در نوربرگ‌رینگ اهمیت داشته باشد. این مدل توانسته است در پیست تگزاس هم بهترین زمان را به دست آورد؛ اما در‌حالی‌که این بار بدون راننده و با فناوری خودران (Self-Driving) هدایت می‌شده است. مدل EP9 توانسته ظرف ۲ دقیقه و ۴۰.۳۳ ثانیه پیست فرمول یک تگزاس را با تکیه بر فناوری خودران طی کند که نهایت سرعت ۲۵۷ کیلومتر بر ساعت نیز به دست آورد. این خودرو با حضور یک راننده‌ی حرفه‌ای توانست زمان ۲ دقیقه و ۱۱.۳۰ ثبت کند که با نهایت سرعتت ۲۷۳ کیلومتر بر ساعت، اختلاف زیادی با حالت بدون راننده نشان می‌دهد؛ هرچند بهترین رکورد دنیا برای یک خودروی بدون راننده است.

پیشرانه‌ی EP9 حدود ۱۳۴۲ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور باورنکردنی ۱۴۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که رسیدن به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۲.۷ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۲ کیلومتر بر ساعت را ممکن می‌کند. این خودرو ظرف ۷.۱ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و ظرف ۱۵.۹ ثانیه به سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. در EP9 تعداد ۴ موتور الکتریکی مستقل استفاده شده است که جداگانه روی چرخ عمل می‌کنند و البته با فناوری پیچیده‌ای کنترل و مدیریت می‌شوند.

Nio ef9 next EV

گفته می‌شود این خودرو با بدنه‌ی فیبر کربن و ظرفیت ۲ سرنشین، استانداردهای لازم برای شرکت در مسابقات کلاس LMP1 در رقابت‌های لِمانز را نیز دارد. وزن مناسب ۱۷۳۵ کیلوگرم و توانایی شارژ در ۴۵ دقیقه که با شارژر ولتاژ بالای خاص خودش امکان‌پذیر است، دیگر نکات مثبت EP9 محسوب می‌شوند. فراموش نکنیم، این خودرو بدون باتری‌ها فقط ۱۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد؛ چرا که وزن آن‌ها به‌ تنهایی ۶۳۵ کیلوگرم است.

طراحی بدنه‌ی EP9 تحسین کارشناسان را درپی داشته؛ چرا که نتایج تست آیرودینامیک آن بسیار عالی بوده و حتی در سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت نیروی عمودی ۲.۴۴ تن بر انتهای خودرو اندازه‌گیری شده است. بالچه‌ی عقب سه حالت متفاوت دارد که آیرودینامیک متغیر را برای این سوپراسپرت فراهم می‌کند.

Nio ef9 next EV

اگر بخواهیم EP9 را محصول چین بدانیم، البته نسبت به دیگر شرکت‌های چند ملیتی که در ساخت آن دخیل بوده‌اند کم لطفی کرده‌ایم. شرکت سازنده که NEXT EV نام دارد، دارای بیش از ۲۰۰۰ نفر پرسنل است که علاوه بر چین در آمریکا، انگلیس و آلمان ساکن هستند. یکی از سرمایه‌گذاران اصلی در NEXT EV شرکت JAC چین است که ما در ایران با محصولات آن آشنا هستیم.

در بین هیئت مدیره‌ و مؤسسان اصلی این شرکت هم نام دکتر مارتین لیچ دیده می‌شود که مدت‌ها مدیر عامل مازراتی و مدیر بخش اروپا شرکت فورد بوده است. فراموش نکنیم NEXT EV اکنون سومین سال حضور خود در رقابت‌های معتبر فرمول E را می‌گذراند و فعلا در جایگاه چهارم جدول تیمی قرار دارد.

زمانی که EP9 در نوربرگ رینگ به‌دست آورده ۷ دقیقه و ۵.۱۲ ثانیه است که هرچند بهترین زمان تاریخ خودروهای الکتریکی محسوب می‌شود؛ هنوز فاصله زیادی با رکورد ۶ دقیقه و ۵۲.۰۱ ثانیه‌ی لامبورگینی پرفورمانته در میان خودروهای بنزینی دارد. برای درک بهتر رکورد EP9 باید به این نکته توجه کنیم که فراری 488 در نوربرگ‌رینگ بیش از ۱۶ ثانیه کندتر از آن بوده و حتی مدل الکتریکی مرسدس SLS AMG نیز بیش از ۵۱ ثانیه نسبت به آن آهسته‌تر بوده‌ است.

Nio ef9 next EV

مدیر شرکت NEXT EV در آمریکا، خانم پدمسر واریور پس از رکوردشکنی EP9 NIO در رقابت خودروهای بدون راننده در تگزاس به خبرنگاران گفته است:

ما در NIO به دنبال ارتقاء سطح فناوری در صنعت خودروسازی دنیا هستیم. رکوردشکنی‌های EP9، خودروی ما و تکنولوژی ما را معروف کرده است تا در کلاس خود، پیشروی بازار جهانی باشیم. تیم ما مستقر در سیلیکون ولی (Silicon Valley : ناحیه‌ای در سانفرانسیسکوی آمریکا که نخبگان و شرکت‌های برتر فناوری در آن حضور دارند) متشکل از نوابغ دنیای خودرو و برنامه‌نویسی است که باعث شده در مدت کوتاهی، چنین نتایج ارزشمندی ثبت شود. این شرکت در تلاش است تا بهترین سازنده‌ی نسل آینده‌ی خودروها باشد که مجهز به فناوری خودران، تجربه‌ای شگفت‌انگیز برای مردم دنیا خواهد بود.

Nio ef9 next EV

قرار است فقط ۶ دستگاه NIO EP9 ساخته شود که هنوز ثبت سفارش برای آن انجام نشده و دست علاقه‌مندان و کارشناسان از بررسی و آزمایش این ابرخودرو کوتاه مانده است؛ در‌حالی‌که مدیران NEXT EV قیمت هر دستگاه EP9 را در حدود ۱.۲ میلیون دلار اعلام کرده‌اند.

کد خبر 69936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha