سقف خورشیدی پاناسونیک روی تویوتا پریوس+تصاویر

پرشین خودرو: پاناسونیک به‌تازگی از سقف خورشیدی خود برای تویوتا پریوس هیبریدی رونمایی کرده است. این سقف می‌تواند مسافت قابل پیمایش خودرو را تا ۳.۵ کیلومتر در روز افزایش دهد.

به گزارش «پرشین خودرو»، امروزه طرح‌های مفهومی از سقف‌های خورشیدی برای خودروها در دنیای ماشین دیده می‌شود. تویوتا اولین خودروساز مطرحی بود که چنین آپشنی برای پریوس هیبریدی مدل ۲۰۱۲ ارائه داد. حالا نیز پاناسونیک به دنبال ساخت سقف‌های فتوولتائیک برای آخرین مدل از پریوس است. میزان برق قابل‌ تولید این پنل‌ها از ۵۰ تا ۱۸۰ وات متغیر است.

این پنل‌ها که ماژول فتوولتائیک HIT برای اتومبیل نامیده می‌شوند، با تولید ۱۸۰ وات برق، اولین پنل با قابلیت شارژ باتری لیتیوم یونیِ پیشرانه در کنار باتری استاندارد سربی اسیدی ۱۲ ولتی محسوب می‌شوند. سقف‌های خورشیدی پاناسونیک همچنین قابلیت تحمل محیط‌های گرم دارند و معمولاً با افزایش دما در این محیط‌ها، خروجی برق خود را کاهش می‌دهند.

تویوتا پریوس با سقف خورشیدی

سقف خورشیدی پریوس قبلی الکتریسیته اندکی تولید می‌کرد؛ این سقف تنها برای به کار انداختن فن‌های تهویه در زمان پارک کردن خودرو استفاده می‌شد و به‌عنوان یک منبع شارژ کمکی برای باتری ۱۲ ولتی به کار می‌رفت. ۱۸۰ وات هنوز توانایی تولید انرژی زیادی به شمار نمی‌رود؛ اما تویوتا می‌گوید این سقف بهره‌وری خودرو را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد و در شرایط ایده‌آل ۳.۵ کیلومتر به مسافت قابل پیمایش آن در طول یک روز می‌افزاید.

سلول‌های خورشیدی در قالب یک لایه‌ی رِزینی به سقف شیشه‌ای و قوسی شکل پریوس نصب شده‌اند و طراحی آن‌ها شبیه به یک سقف ثابت معمولی است. این شیشه‌ی تقویت‌شده موفق به قبولی در آزمایش‌های چپ شدن خودرو در آمریکا نشده است. از این‌رو آپشن سقف خورشیدی در حال حاضر تنها در پریوس نسخه‌ی ژاپن و اروپا دیده می‌شود. بااین‌حال، تویوتا در تلاش برای یافتن راهی به‌منظور ارائه‌ی این مدل‌ها در آمریکا است.

سقف خورشیدی تویوتا پریوس

خریداران در آینده در مورد ارزش این قطعه‌ی اضافی در خودرو قضاوت خواهند کرد. درحالی‌که اندک افزایش مسافت قابل پیمایش می‌تواند به عمر خودرو بیفزاید، قیمت آپشن سقف خورشیدی ۱۸۴۰ دلار برای مشتریان آب می‌خورد. نصب این سقف نیز نیازمند حذف نمایشگر روی شیشه‌ی جلو، مانیتور نشان‌دهنده نقاط کور و هشداردهنده‌ی ترافیک در پشت است.

پاناسونیک به دلیل همکاری با تسلا در کارخانه‌ی گیگافکتوری، به یکی از بازیگران اصلی بازار باتری خودروهای الکتریکی تبدیل شده است که به‌زودی دست به تولید شمار زیادی باتری لیتیوم یونی برای خودروها می‌زند. ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، اعلام کرده است که خودروی تسلا 3 احتمالاً مجهز به سقف خورشیدی خواهد بود. با معرفی سقف جدید خورشیدی پاناسونیک، این احتمال وجود دارد که این دو شرکت درزمینه‌ی ارائه‌ی آپشن سقف خورشیدی با یکدیگر همکاری کنند.

کد خبر 70002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha