کد خبر 70104
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
اتوشو ژنو سوئیس محبوب و تاثیرگذار

پرشین خودرو: نه قدیمی‌ترین نمایشگاه خودرویی دنیاست و نه بزرگ‌ترین آن. اما معلوم نیست چرا اتوشو ژنو سوئیس تا این اندازه محبوب و تاثیرگذار است.

به گزارش پرشین خودرو، یک گردهمایی 112 ساله که همیشه در ماه مارس غوغایی به پا می‌کند. یکی از دلایل شهرت ژنو، شور و هیجانی است که سوپراسپورت‌ها در آن ایجاد می‌کنند. دیگر تقریبا یک قانون شده که لامبورگینی همیشه محصولات جدیدش را در این نمایشگاه پرده‌برداری می‌کند یا در مثالی دیگر تیونرهای صاحبنام مانند منصوری و برابوس بهترین‌های خود را برای رونمایی به سوئیس می‌آورند.

امسال هشتاد و هفتمین دوره این گردهمایی خودرویی در حالی برگزار شد که شرکت‌های بزرگ یا فیس‌لیفت رو کرده بودند یا نسل جدید. شاید نمایشگاه توکیو مأمن کانسپت‌های فضایی باشد ولی آن کانسپت‌هایی که در ژنو از آنها رونمایی می‌شود، خودروهایی هستند که مایه واقعی‌تری دارند. کارشناسان می‌گویند بازیگر اصلی این دوره، گروه فولکس‌واگن بوده است.

بزرگ‌ترین خودروساز اروپا و آلمان که با زیرمجموعه‌های نامی‌اش یعنی آئودی، سئات، اشکودا، بوگاتی، لامبورگینی و البته خود برند فولکس مجموعه‌ای عظیم از محصولات را برای دنیای مدرن به ارمغان آورده است. بعد از یک سال خسته‌کننده و کلنجار رفتن با محصولات بی‌هویت خودران و درگیری‌های شدید با اتومبیل‌های تمام برقی، کمی وقت آن است که خود را در میان جادوی اسب‌بخارها و بدنه‌های چشم‌نواز رها کنیم.

 

McLaren 720S؛ وعده‌ای که عملی شد

فوران خلاقیت در سوئیس

 

مک‌لارن سر حرفش ایستاد و از جدیدترین سوپراسپورت خود رونمایی کرد. در ظاهر 720 اس شاید سنت طراحی 650 اس را یدک می‌کشد ولی واقعیت آن است که از نظر ریزه‌کاری‌های طراحی پیشرفت چشمگیری کرده است. مک‌لارن از آن سوپراسپورت سازانی نیست که محصولات جدید خود را تنها با تغییر لباس مدل‌های قدیمی معرفی کند. گفته می‌شود 90 درصد فناوری این مدل کاملا جدید است.

مهندسان انگلیسی برای هیولای جدیدشان از یک قلب 4 لیتری هشت سیلندر V شکل دو توربو بهره گرفته‌اند. خروجی باورنکردنی آن 710 اسب‌بخار در 7000 دور در دقیقه است. این یعنی 50 اسب‌بخار قوی‌تر از فراری 488. کوپه خیره‌کننده 720 اس با وزن 1400 کیلوگرمی‌اش از نظر جرم خودش را در حد و اندازه‌های اسپورت تویوتا یعنی جی‌تی 86 نشان داده است. شتاب صفر تا صد آن نیز 9/ 2 ثانیه شده تا با قدرت هرچه تمام‌تر فراری را تحت فشار قرار داده باشد. انگلیسی‌ها قیمت آن را 208 هزار و 600 پوند اعلام کرده‌اند.

 

Range Rover Velar؛ کابوس ایکس 5

فوران خلاقیت در سوئیس

 

بعد از نمایش ناامیدکننده ب‌ام‌و X6 به‌عنوان یک شاسی‌بلند آفرود لوکس،‌ دوباره نام برادر بزرگ‌ترش X5 بر سر زبان‌ها افتاد. دوران طلایی این شاسی‌بلند غول‌آسا طی 4 سال اخیر واقعا چشمگیر بود. اما باید اعتراف کرد که پایان تلخی برای این آلمانی رقم خورده است. لندروور با معرفی ویرایش جدیدی از رنجروور به اسم وِلار دوران جدیدی را در زمینه شاسی‌بلندهای لوکس و آفرود آغاز کرده است.

این همان چیزی است که مشتریان سختگیر امروزی دنبالش بودند. لندروور سال‌ها دنبال تولید چنین مدلی می‌گشت. یک ساختار متفاوت از شاسی‌بلند که تا پیش از این هرگز سراغش نرفته بود. از آنجا که لندروور شریک جگوار است، به راحتی توانسته بود از پلت‌فرم کوپه F تایپ بهره بگیرد. دقیقا به همین دلیل است که خواص اسپورت‌گرایی چشمگیری پیدا کرده است. البته اطلاع دقیق و تاییدشده‌ای از مشخصات فنی آن نداریم ولی به احتمال زیاد پیشرانه‌اش 5 لیتری هشت سیلندر V شکل سوپرشارژ با 542 اسب‌بخار نیرو و 680 نیوتن‌متر گشتاور است.

 

Honda Civic Type R؛ بازگشت سامورایی

فوران خلاقیت در سوئیس

 

رمز موفقیت و ماندگاری هوندا با این مدل چیست؟ چرا بعد از 20 سال هنوز هم تایپ‌آر جذابیت و کشش فوق‌العاده دارد؟ داریم درباره یکی از تاثیرگذارترین هاچ‌بک‌های مسابقه‌ای دنیا صحبت می‌کنیم. خودرویی که هوندا تافته آن را به معنی واقعی کلمه از بقیه محصولاتش جدا بافته است. پنجمین نسل از این سیویک رویایی در حالی در ژنو پرده‌برداری شد که چهره خشن و جسورش اول از همه چشم‌ها را به خود دوخت.

نکته حیرت‌انگیز آن است که هوندا توانسته از دل آن پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ 316 اسب‌بخار نیرو بیرون بکشد. آخرین رکورد هوندا سیویک تایپ آر 245 اسب‌بخار بوده است. استفاده از رینگ‌های 20 اینچی و تایرهای مسابقه‌ای و جعبه‌دنده 6 سرعته دستی خواص پیست آن را بیش از هر زمان دیگری نشان داده است. ژاپنی‌ها به‌شدت در زمینه استفاده از فیبر کربن وسواس داشتند. آنها با استادی تمام روی المان‌های آیرودینامیک از این کامپوزیت سبک‌وزن و مقاوم بهره گرفته‌اند.

 

Volkswagen Arteon؛ جانشین دیرهنگام سی‌سی

فوران خلاقیت در سوئیس

از 2008 تا ابتدای 2017 فولکس‌واگن سدان سایز متوسط و تقریبا لوکسی را روی پلت‌فرم پاسات اجرا کرده بود. این محصول آمده بود تا فضای بین پاسات استاندارد و نسخه فول‌سایز فایتون را پر کند. این محصول سی‌سی نام داشت. طی این 9 سال شرکت نتوانست بیش از 300 هزار دستگاه از آن را تولید کند.

این برای آنها یک شکست به حساب می‌آمد ولی از طرفی چاره‌ای جز ادامه دادن راهش نداشتند تا اینکه سرانجام در ژنو امسال فهمیدیم که دوران سی‌سی به سر آمده است. محصول جدید فولکس آرِتون نام دارد. با این تفاوت که او قرار نیست نقش محافظه‌کار و بی‌شر و شور سی‌سی را دوباره بازی کند. آرتون با چهره جسور و بدنه کشیده‌اش بیش از هر زمان دیگر تجمل‌گرایی را وارد کلاس خانواده‌پسندهای فولکس کرده است. ناگفته پیدا است که رقیب اصلی این خودرو آئودی A5‌ است. فولکس می‌گوید پیشرانه پایه آن یک نمونه 8/ 1 لیتری توربوشارژ 180 اسب‌بخاری است.

 

Ford Fiesta ST؛ برسد به گلف جی‌تی‌آی

فوران خلاقیت در سوئیس

سال گذشته فولکس‌واگن سبد متنوعی از تولیدات مختلف گلف خود را از R تا جی‌تی و جی‌تی‌آی در فضایی که هیچ رقیب دندانگیری برایش وجود نداشت، عرضه کرد. جولان آلمان‌ها یک سال تمام مانند تیری در چشمان رقیب دیرینه‌اش یعنی فورد بود تا اینکه سرانجام آمریکایی‌ها توانستند پاسخ درخورتوجهی را برای گلف آماده کنند. عرضه ویرایش اس‌تی از هاچ‌بک سایز کوچک فیستا همه را شوکه کرد حتی خود فولکس‌واگن گلف را.

هفتمین نسل از این خودرو با تغییراتی تحسین‌برانگیز در ظاهر و باطن آمده است. درباره مشخصات فنی این مدل اطلاعات دقیقی منتشر نشده است و تنها می‌دانیم که پیشرانه‌های آن شامل یک لیتری توربو، 1/ 1 لیتری توربو و 5/ 1 لیتری توربو خواهد بود. فیستا با طول 4 متری و عرض 7/ 1 متری‌اش فضای داخلی بهتری را نسبت به مدل‌های قبلی خود فراهم آورده است. البته فورد خود می‌گوید برگ برنده این خودرو ارائه سیستم هوشمند رابط کاربری «سینک 3» است.

 

Aston Martin Valkyrie؛ صادره از مریخ

فوران خلاقیت در سوئیس

سرانجام پروژه مخوف آستون‌مارتین و ردبول یک اسم درست و حسابی گرفت؛ والکایری نامی است که به جای آن عبارت نامفهوم AM-RB001 انتخاب شده است. این شاید یکی از ساختارشکنانه‌ترین تولیدات آستون‌مارتین باشد که دیگر از حرف V در ابتدای آن استفاده نمی‌کند.

مانند ونکوئیش، ونتیج و ویراژ. البته هنوز این انگلیسی و آن اتریشی علاقه‌ای به انتشار جزئیات مشخصات فنی‌اش ندارند. می‌دانیم که بخش اعظم مهندسی پیشرانه‌اش از سوی کمپانی کازورث تامین شده است. صندلی‌ها و تریم داخل کار ریکاردو خواهد بود. ریماک سیستم بازیابی نیروی جنبشی KERS را طراحی خواهد کرد. بوش وظیفه سیستم‌های هوشمند الکترونیکی را به عهده دارد و میشلین نیز مسوولیت ساخت تایرهای ویژه آن را بر عهده گرفته است. این را نیز می‌دانیم که پیشرانه آن 5/ 6 لیتری 12 سیلندر V شکل است. گفته می‌شود قدرت خروجی آن چیزی حدود 1000 اسب‌بخار خواهد بود.

 

Lamborghini Huracan Performante؛ عصاره اونتادور

فوران خلاقیت در سوئیس

وقتی لامبورگینی برای اولین‌بار ابرخودرویی به اسم مورسیه‌لاگو را معرفی کرد، همه از قدرت 610 اسب‌بخاری و آن پیشرانه 6 لیتری 12 سیلندرش حیرت‌زده شده بودند. حالا هوراکان به چنان بالندگی رسیده که توانسته 631 اسب‌بخار از پیشرانه 2/ 5 لیتری 10 سیلندر V شکل خود تولید کند.

این خروجی در دور موتور 8000 rpm‌ و با گشتاور 601 نیوتن‌متری محقق شده است. به طرزی خیره‌کننده شتاب صفر تا صد این هوراکان 9/ 2 ثانیه است. درست همان رکورد اونتادور استاندارد. شتاب 100 تا 200 کیلومتر در ساعت آن نیز 6 ثانیه و سرعت نهایی‌اش 351 کیلومتر در ساعت ثبت شده است. مهندسان لامبورگینی ادعا می‌کنند روی کوپه جدید خود کاری کرده‌اند که آیرودینامیک تا 10 درصد بهبود یابد. شرکت می‌گوید قیمت پایه هوراکان ویرایش پرفورمنس 274 هزار دلار است. از چندی پیش خبرهایی مبنی بر پایان عمر هوراکان به گوش می‌رسد. شرکت هنوز در این رابطه موضع رسمی اتخاذ نکرده است.

 

Porsche 911 GT3؛ دانشگاه جی‌تی

فوران خلاقیت در سوئیس

 

دنیا یک بار دیگر در سر کلاس اسپورت‌سازی در دنیای جی‌تی‌ها با استادی پورشه نشست. سنتی‌ها یا آنهایی که سلطان اشتوتگارت را نمی‌شناسند،‌ منتظر یک فیس‌لیفت یا نسل جدید از 911 بودند. اما پورشه حتی کوچک‌ترین تغییری نیز در چهره‌اش اعمال نکرده است. آنها آمده‌اند تا نشان دهند چطور می‌توان برای 18 سال پیاپی در صدر کلاس جی‌تی‌ها قرار گرفت. کوپه جدید پورشه تمام حرف خود را در قسمت مهندسی بیان کرده است.

جایی که شاهد استفاده از یک پیشرانه پیچیده 4 لیتری 6 سیلندر خوابیده به قدرت 500 اسب‌بخار هستیم. باور نخواهید کرد اگر بدانید خط قرمز این پیشرانه 9 هزار دور در دقیقه است. این توان تحمل در حد و اندازه موتورسیکلت‌های جی‌پی است. درست به همین دلیل است که مشتاقان سرعت و قدرت حاضرند چند صد هزار دلار برای خرید این کوپه رویایی هزینه کنند تا خیابان را تبدیل به پیست مسابقه کنند.

 

Suzuki Swift؛ اسپورت لی‌لی‌پوتی

فوران خلاقیت در سوئیس

 

مدت‌ها بود که خبری از سوئیفت نداشتیم. هاچ‌بک سایز کوچک سوزوکی که بیش از آنکه در ژاپن و آسیا محبوب باشد در انگلیس و اروپا محبوب شده است. باور می‌کنید که الان ما شاهد حضور چهارمین نسل از این خودرو هستیم؟ این محصول که حداکثر طولش 8/ 3 شده، درون سینه خود یک قلب 1000 سی‌سی سه سیلندر توربوشارژ دارد. شاید ابعاد و اندازه‌اش کوچک باشد ولی باز هم وزن 890 کیلوگرمی‌اش ناچیز است.

بعد از 34 سال این اولین‌باری است که سوئیفت از آن باطن سنت‌گرا و پیش پا افتاده‌اش تبدیل به یک اسپورت واقعی و جوان‌گرا می‌شود. این فقط به خاطر آن خطوط موازی روی کاپوت نیست. شرکت با پایین آوردن سیستم تعلیق و مجهز کردن خودرو به رینگ و لاستیک‌های مسابقه‌ای 18 اینچی، پایداری آن را بالا برده است. گفته می‌شود طبق آمار تا‌کنون بیش از یک میلیون دستگاه از این سوزوکی فروخته شده است.

 

Italdesign Zerouno؛ از طراحی تا خودروسازی

فوران خلاقیت در سوئیس

 

بعید است خودروباز باشید و نام ایتال‌دیزاین به گوشتان نرسیده باشد. یکی از قدیمی‌ترین مراکز طراحی خودرو در ایتالیا که در کارنامه خود سابقه طراحی مدل‌های معروفی مانند مازراتی بورا، آئودی 80، ب‌ام‌و M1، دلوران دی‌ام‌سی، سئات ایبیزا، فولکس‌واگن گلف مدل 1974 و بسیاری دیگر از مدل‌های تاریخ‌ساز را دارد. حالا این شرکت طراحی سرانجام به آرزوی دیرینه‌اش یعنی ساخت یک سوپراسپورت مستقل دست پیدا کرده است.

ایتال‌دیزاین «زیرو اونو» پدیده این دوره از نمایشگاه ژنو بود. یک ابرخودروی واقعی با چهره‌ای که معلوم است ماحصل سال‌ها تجربه در زمینه اسپورت‌گرایی بوده است. گفته می‌شود درون سینه این خودرو یک پیشرانه 2/ 5 لیتری 10 سیلندر V شکل به قدرت 610 اسب‌بخار گنجانده شده است. این همان موتور معروف آئودی R8‌ است. ایتال‌دیزاین 2 میلیون دلاری می‌تواند صفر تا صد را در 2/ 3 ثانیه بپیماید و سپس به سرعت نهایی 330 کیلومتر در ساعت برسد.

دنیای ماشین

 

کد خبر 70104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha