کد خبر 70108
۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۰
ستاره‌های کلاسیک آسمان کویر

پرشین خودرو: خودروهای کلاسیک یک تفاوت عمده با خودروهای امروزی دارند که حتی از سن و سالشان هم مهم‌تر است. کلاسیک‌ها روح دارند. روحی نهفته در اندام آهنینشان که وقتی یک دور با آنها بزنید تازه درکش می‌کنید.

به گزارش پرشین خودرو، بسیاری از این خودروها حتی به‌صورت روزمره استفاده می‌شوند؛ اما بعضی دیگر هم بدل به خودروهای آخر هفته شده‌اند. حالا تصور کنید که قرار است در یک روز آفتابی آخر هفته جمعی از کلاسیک‌سواران گرد‌هم بیایند، خب برای یک عشق کلاسیک چه چیزی از این بهتر؟ یک دور همی آخر سال با حضور آنهایی که هم به ماشین‌های خود عشق دارند و هم روح این خودروها را لمس کرده‌اند.

این دور همی این‌بار در یزد برگزار شد. شهری که گرمای کویرش در دل کلاسیک سوارانش نیز وجود دارد. همین باعث شده در این شهر خودروهای با ارزشی به همت و کمک علاقه‌مندان بازسازی و نگهداری شود. در این برنامه که به همت کمیته کلاسیک هیات موتورسواری و اتومبیلرانی استان یزد برگزار شد، حدود 30 دستگاه خودرو و موتورسیکلت کلاسیک حضور داشتند که بهانه‌ای برای مرور تاریخچه بعضی از آنها شد.

 

ستاره های کلاسیک آسمان کویر

نمادی از دوران آنتیک

شاید لقب آنتیک‌ترین و کلاسیک‌ترین خودروی حاضر در این برنامه را باید به شورولت بل‌ایر داد. خودرویی که بیش از نیم قرن از عمرش گذشته است و حالا باید در رده آنتیک‌ها دسته‌بندی شود. زیرا در دنیای ماشین‌های کلاسیک، خودروهایی که عمری بیش از 50 سال دارند را در دسته آنتیک‌ها قرار می‌دهند. جالب است بدانید شورولت این خودرو را برای اولین بار در سال 1949 رونمایی کرد.

خودرویی که با توجه به معیار‌های آن دوران، انقلابی در طراحی به حساب می‌آمد. زیرا طراحان شورولت از حجم‌های بسیار زیاد کم‌کم کاستند و به سمت استفاده از حجم‌های نسبتا مسطح حرکت کردند. طراحی که در نسل دوم به اوج خود رسید. نسل اول این خودرو تا سال 1954 میهمان خطوط تولید بود و در آن از پیشرانه‌های 6 سیلندر استفاده شد. حتی گیربکس نیمه‌اتوماتیک پاور‌گلاید هم در این خودرو مورد استفاده قرار گرفت.

ستاره های کلاسیک آسمان کویر

 

در آن زمان هنوز طراحان بخش مهندسی پیشرانه در جنرال موتورز، در حال انجام مراحل پایانی تست شاهکارشان یعنی پیشرانه 350 اینچ مکعبی بودند و به همین دلیل این پیشرانه نتوانست روی نسل اول نصب شود. نسل دوم این خودرو در سال 1955 وارد بازار شد و تا سال 1957 هم در خط تولید قرار داشت. این خودرو آنقدر زیبا و جذاب است که در بعضی از دیکشنری‌ها در کنار واژه کلاسیک، عکس آن به چاپ رسیده است.

یکی از نکات جالب توجه در این خودرو رنگ‌های بسیار متنوع آن است. به‌طوری که تقریبا شما با هر سلیقه‌ای می‌توانستید یک بل‌ایر سفارش دهید. موفقیت‌های این خودرو در دهه 50 آنقدر زیاد بود که بسیاری از خودروهای لوکس آن دوران تحت تاثیر زیبایی این خودرو قرار گرفتند. بل‌ایر در انواع سدان، کانورتیبل، هارد‌تاپ و استیشن دو و چهار‌در در این نسل به تولید رسید. بل‌ایر حاضر در این برنامه هم یکی از نمایندگان نسل دوم بود که با رنگ زیبایش ستاره این برنامه به حساب می‌آمد. شورولت تولید مدل بل‌ایر را تا سال 1981 ادامه داد.

 

ستاره های کلاسیک آسمان کویر

قصری از دیترویت

کادیلاک یکی از خاص‌ترین خودروهای تاریخ آمریکاست. این خودروساز همیشه بیشترین سطح راحتی و امکانات را در محصولاتش لحاظ کرده است. خودروهای این برند همواره به سواری راحت و البته آپشن‌های فراوان معروف هستند. البته نباید در رشد و پیشرفت این خودروساز تاثیر حریفان قدرتمندی مثل کرایسلر ایمپریال و لینکلن را هم نادیده گرفت. زیرا در بازاری که مردمش به دنبال بزرگی، راحتی و آپشن هستند، حتما رقابتی سخت وجود دارد. اما با این حال به عقیده بسیاری از کارشناسان پیروز این رقابت کادیلاک بوده است زیرا آمار فروش و محبوبیت این خودرو نشان می‌دهد کادیلاک توانسته محبوبیت بیشتری در بازار آمریکا و حتی خارج از آن داشته باشد. یکی از خودروهای شرکت‌کننده در این همایش یک دستگاه کادیلاک فلیت‌وود 1978 بود. خودرویی که شکوه آن در عین ساده بودنش جلوه می‌کند.

در دوران قبل از انقلاب اسلامی، خودروهای لوکس بسیاری وارد کشور شدند و کادیلاک‌های فلیت‌وود و الدورادو از جمله آنها بودند. این خودرو البته عموما توسط درباریان و افراد متمول وارد کشور می‌شد. البته تعدادی از این خودروها هم به‌صورت سفارشی برای به کارگیری در امور تشریفاتی راهی کشور شدند که از آن جمله باید به مدل‌های سرمه‌ای رنگ مربوط به جشن‌های 2500 ساله اشاره کرد.

در میان این خودروها تعدادی نیز به‌صورت کروکی و با امکانات ویژه برای اسکورت به سفارش ایران ساخته شد که چند سال بعد از انقلاب اسلامی به فروش رسیدند. این خودروهای ارزشمند حالا جزو بهترین کادیلاک‌های موجود در ایران هستند که توسط مالکان خوش‌ذوقشان نگهداری می‌شوند. فلیت‌وود حاضر در این برنامه نیز یکی از همین خودروهای اسکورت بود. کادیلاک فلیت‌وود آوازه‌ای دارد که به بیش از 100 سال قبل و دهه دوم قرن بیستم باز می‌گردد. زیرا کادیلاک در آن دوران مدل‌هایی را با این پسوند به تولید رساند که جزو لوکس‌ترین و گران‌ترین خودروهای تولید شده در این کمپانی هستند.

 

گربه‌ای از انگلستان

در اواسط دهه 60 میلادی، خودروسازان آمریکایی و آلمانی در بازار خودروهای نیمه‌لوکس حرف اول را می‌زدند. از طرفی مرسدس‌بنز و در قاره‌ای دیگر شورولت، بیوک، کادیلاک، فورد و... سود سرشاری از بازار این خودروها به جیب می‌زدند. در این میان جگوار از قافله عقب مانده بود. پس تصمیم گرفت یک سدان سرسخت را طراحی و راهی بازار کند تا رو در روی این خودروها بایستد.

از این رو هنرمندان دپارتمان طراحی جگوار دست به کار شدند و سری XJ را در سال 1968 راهی بازار کردند. خودرویی که به رسم جگوار یا 6 سیلندر بود و یا 12 سیلندر؛ زیرا در آن دوران هنوز جگوار به قانون نانوشته‌اش که عدم استفاده از پیشرانه 8 سیلندر بود، اعتقاد داشت! نسل اول تا سال 1973 در خط تولید قرار داشت و فروش خوب آن باعث شد جگوار شک نکند که باید نسل دومش را نقش بزند. نسل دوم خوش‌تراش‌تر از نسل اول شد.

بسیاری از کارشناسان عقیده دارند این خودرو بهترین سدان 4 درب جگوار در دهه 70 است. از اصل 1973 تا 1979 بیش از 91 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسید. هنوز هم طراحی زیبای درون کابین این خودرو که پوشید‌ه از چرم و چوب است، می‌تواند نظرتان را به خود جلب کند. XJ حاضر در این همایش از نسل دوم و تولید سال 1977 بود.

 

به یاد جاده چالوس

مرسدس بنز دیگر نیازی به معرفی ندارد. یا قبلا سوار یکی از محصولات این خودرو شده‌اید یا حتی مالک یکی از این ستاره‌ها بوده‌اید. در این رویداد هم یک نمونه W110 حضور یافته بود که در وضعیت خوبی قرار داشت. یک سر داستان ساخت این خودرو به مدل لوکس W111 یا همان کلاس S می‌رسد. زیرا وقتی در اواخر دهه 50 میلادی مرسدس بنز مدل لوکس کلاس S را ساخت، این خودرو قیمت بالایی داشت و به همین دلیل هرکس توان خریدش را نداشت.

پس مدیران شرکت تصمیم گرفتند با اقتباس از اتاق W111 سدان یک خودروی ارزان‌تر را طراحی کنند تا آمار فروش بهتری داشته باشد و به این ترتیب به سود خوبی دست پیدا کردند. تعداد زیادی از این خودرو وارد ایران هم شد. حتی یکی از بهترین نوستالژی‌های ما ایرانیان همین خودروها هستند که با پیشرانه دیزلی و عمدتا رنگ آبی آسمانی و فیروزه‌ای در مسیر جاده چالوس اقدام به جابه جایی مسافر می‌کردند. خودروی حاضر در این همایش به‌صورت مناسبی بازسازی شده بود و البته تودوزی قرمز رنگش هم خودش یک دنیای دیگر بود. دو دستگاه از این خودرو در همایش حضور داشتند.

 

ستاره های کلاسیک آسمان کویر

پر‌فروش و محبوب

مرسدس بنز یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای تمام تاریخش را در سال 1968 راهی بازار کرد. در مورد مدل W114 صحبت می‌کنیم. خودرویی که باید آن را در رده کلاس E این کمپانی دسته بندی کنیم.  خودرویی که در انواع کوپه و سدان بیش از 1.9 میلیون دستگاه در سراسر جهان فروخت. البته مرسدس بنز یک فیس لیفت کوچک را روی این خودرو اجرا کرد که بعد از آن با کد W115 شناخته شد. این خودرو به تعداد زیاد وارد ایران هم شده است و هنوز هم می‌توان در خیابان‌ها نمونه‌های‌ تر و تمیزش را دید. شاید یکی از بهترین گزینه‌ها برای افراد کم‌تجربه‌ای که می‌خواهند وارد حوزه بازسازی خودروهای کلاسیک شوند، همین خودرو باشد.

 

ستاره های کلاسیک آسمان کویر

نوستالژی ایرانی

اصلا مگر می‌شود سخن از نوستالژی خودرو در ایران باشد و حرف از پیکان به میان نیاید. احتمالا وقتی احمد و محمود خیامی بنیان‌گذاران ایران خودرو (ایران ناسیونال) که در سال 1346 در انگلستان قرارداد تولید این خودرو را در ایران به ثبت رساندند هم فکرش را نمی‌کردند این خودرو با زندگی ما ایرانی‌ها اینقدر پیوند بخورد. خودرویی که زمانی اولین ماشین بسیاری از ایرانی‌ها بود و حتی بسیاری پیکان را برای شب عروسی‌شان هم گل زده‌اند.

چند سالی است این خودرو به جرگه کلاسیک‌ها پیوسته و قیمت پیدا کرده است. حتی در سال گذشته پیکان استیشن علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی ایران با قیمت 507 میلیون تومان به نفع یک موسسه خیریه در مشهد به فروش رفت. در این همایش هم یک مدل استیشن از این خودرو حضور داشت. خودرویی که نمی‌شود از کنارش رد شد و خاطرات را مرور نکرد و البته یک دستگاه خودرو هیلمن آونجر که برادر پیکان به حساب می‌آید.

 

خوش دست مثل E30

کمپانی ب‌ام‌و همیشه به ساخت خودروهای خوش دست و اصطلاحا خوش فرمان معروف بوده است. اصلا هندلینگ خودروهای این برند است که باعث شده اینقدر خوشنام باشد. یکی از خوشنام ترین خودروهای این برند مدل E30 است که قبلا یک مقاله کامل در مورد یکی از نمونه‌های Mpower آن در ویژه‌نامه دنیای ماشین به چاپ رساندیم. به قول یکی از ب‌ام‌و سواران متعصب، انگار جذابیت این خودرو پایان یافتنی نیست زیرا با گذشت حدود 3 دهه از طراحی آن هنوز هم ساده، شیک و زیباست. احتمالا بعد از مدل 2002 باید این خودرو را خواستنی‌ترین کلاسیک ب‌ام‌و از نظر محبوبیت بین مردم به حساب آورد. این خودرو از سال 1982 تا 1994 در خط تولید قرار داشت.

 

همیشه حاضر به یراق

فولکس واگن بیتل را باید یکی از کلاسیک‌های همیشه حاضر در برنامه‌ها و همایش‌های کلاسیک به حساب آورد. خودرویی که اصالت طراحی آن را باید در دهه 30 میلادی و تفکرات طراحش مهندس فردیناند پورشه جست‌وجو کرد. خودرویی که هر چند به دستور هیتلر ساخته شد اما حتی با تغییر حکومت در آلمان نیز تولیدش ادامه یافت. این خودرو به دلیل قیمت ارزانش جزو پر‌فروش‌ترین خودروهای تاریخ این صنعت به شمار می‌رود و در ایران نیز تعداد زیادی از آنها هنوز وجود دارد. جالب است بدانید در حال حاضر در کشور چند نمونه بازسازی شده وجود دارد که قیمتشان حتی به بیش از 150 میلیون تومان می‌رسد. هر چند شاید تعجب کنید ولی قیمت بعضی از قطعات این خودرو حتی از یک مرسدس بنز امروزی هم بیشتر است. در پایان از وحید عطارها برای همراهی در تنظیم این گزارش تشکر می‌کنیم.

ستاره های کلاسیک آسمان کویر
 
ستاره های کلاسیک آسمان کویر
 
ستاره های کلاسیک آسمان کویر
 
ستاره های کلاسیک آسمان کویر

 

کد خبر 70108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha