کد خبر 70125
۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۰
انتظاراتی که از خودروها در 2050 داریم

پرشین خودرو: واژه‌های جدیدی در دنیای ماشین‌ها در حال رایج شدن هستند که نشان می‌دهد صنعت خودرو‌سازی در حال ورود به عرصه جدیدی از نوع حرکت و مصرف انرژی است.

به گزارش پرشین خودرو، خودران‌ها، خودروهای برقی و خودروهای مبتنی بر ارتباطات از جمله این موارد هستند که تجربه متفاوتی از رانندگی در آینده را نشان می‌دهند. این تغییر و تحول‌ها تا 2020 رخ خواهد داد و البته بخشی از آن هم تا امروز محقق شده است. موضوعی که دراینجا اهمیت دارد این است که تصور کنیم در سال 2050 خودرو‌ها چه شکلی خواهند بود. تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که افراد از اینکه پشت فرمان باشند در آینده خوشحال نخواهند بود و ترجیح می‌دهند در بیشتر مواقع این کار را انجام ندهند.

واقعیت این است که خودرو‌ها جزو وسایلی هستند که بسیار انعطاف‌پذیر هستند. پیش از هرگونه پیش‌بینی در رابطه با آینده خودرو‌سازی بایدبدانیم افراد در آینده چه ترجیح‌هایی دارند. برای مثال طراحان خودرو‌های آینده باید بدانند که افراد چه تمایلاتی دربخش حمل‌و‌نقل دارند و چه فناوری‌هایی در آینده وجود خواهند داشت. یکی از مهم‌ترین‌ مسائلی که می‌تواند روی صنعت خودرو‌ موثر باشد فناوری‌های در دسترس در آینده خواهد بود.

حذف فرمان

یکی از محتمل‌ترین پیش‌بینی‌ها در مورد خودروهای آینده حذف فرمان از داشبورد خودروها است. این مساله که خودروها بدون فرمان باشند دیگر به فیلم‌های علمی- تخیلی ارتباطی ندارد. برخی خودروسازان در نمونه‌های کانسپت مدل‌های بدون فرمان را طراحی کرده‌اند. این هم یک قدرت‌نمایی فناورانه است و هم تلاش برای پاسخ به یک نیاز که از نظرسنجی‌های روانشناسی در اتحادیه اروپا جمع‌آوری شده است. در یکی از این نظرسنجی‌ها بسیاری از نوجوانان زیر 15 سال تمایل داشتند که خودروهایی بدون فرمان داشته باشند. این گروه همان‌هایی هستند که در سال‌های 2050 باید خودروها را خریداری کنند و چه بهتر که خودروسازان در آن زمان رویای کودکی این افراد را پیش چشم آنها قرار دهند.

تحول بنیادی در ایمنی

یکی از مهمترین مواردی که در صنعت خودرو‌ اهمیت دارد ایمنی در حمل‌و‌نقل است که این روز‌ها برای بسیاری از کشور‌ها یک معضل به شمار می‌آید. یکی از مواردی که در سال 2050 باید رفع شود موضوع تصادفات جاده‌ای و افزایش ایمنی در جابه‌جایی‌های درون شهری و برون شهری است. با تغییر وضعیت حمل‌و‌نقل این موضوع می‌تواند به شکل‌های دیگر وجود داشته باشد. زمانی می‌توانیم ادعا کنیم که خودرو‌سازی پیشرفت کرده است که ایمنی را در کنار سایر عوامل رشد داده باشیم. هر ساله در دنیا بیش از 2/ 1 میلیون نفر در تصادفات جاده‌ای کشته می‌شوند که عدد قابل توجهی است. بنابراین می‌توانیم حدس بزنیم که بخشی از توجه خودرو‌سازان به موضوع افزایش ایمنی و کاهش خطر تصادفات خواهد بود. ایمنی، سهولت در استفاده، پاک بودن و لذت بخش بودن گزینه‌هایی است به ظاهر در قالب کلمات ساده هستند، اما در واقعیت به فرآیندهای بسیار پیچیده‌ای نیاز دارند تا اجرایی شوند. در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیارد خودرو وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال 2050 به رقم 3 میلیارد برسد که رقم قابل توجهی است.

خودران‌ها

در سال 2050 بیشتر خودروها از سامانه‌های هوشمند خودران برای حرکت استفاده می‌کنند و این روزها خودروهای زیادی به شکل مفهومی معرفی شده‌اند که در سال‌های آینده ممکن است وارد خط تولید شوند. سامانه‌های نیمه خودران زیادی توسط شرکت‌های خودرو‌سازی در حال حاضر معرفی شده‌اند که شامل سوپر کروز کنترل جنرال موتورز و کمک راننده ترافیک ب‌ام‌و تنها مثال‌هایی از این فناوری‌ها و امکانات نیمه خودران هستند که باعث می‌شوند نقش انسان در هدایت خودرو کاهش پیدا کند.

زندگی انسان‌ها در آینده به عقیده بسیاری از کارشناسان نباید صرف اموری مانند رانندگی شود بلکه آنها می‌توانند از این زمان برای فعالیت‌های دیگر استفاده کنند و حتی با توجه به امکاناتی که وجود دارد به کار خود در خودرو ادامه دهند و این در حالی است که خودرو خود مسیر از پیش تعیین شده را طی خواهد کرد. موضوع حضور خودران‌ها چیزی نیست که به فیلم‌ها و داستان‌های علمی-تخیلی نسبت دهیم و ممکن است برای برخی افراد قابل باور نباشد، اما پیش از این موضوع در صنعت هوانوردی تجربه شده و با شکلی متفاوت به دنیای ماشین‌ها هم وارد شده است.

خودروهای پاک

موضوع آلودگی هوا یکی از معضلات مهم و‌ جدی زیست محیطی در بسیاری از کلان‌شهر‌ها است که در خودروهای آینده باید در اولویت قرار بگیرد. موضوع خودروهای برقی در یکی، دو سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است و روند رو به رشدی در این زمینه آغاز شده که باعث می‌شوند این خودروها امکان حضور گسترده تری داشته باشد. در آینده موانع بر سر راه خودروهای برقی با شیب تندی کاهش پیدا می‌کند و در سال 2050 قطعا عمده ترین خودروها از نوع الکتریکی خواهند بود و البته تامین برق این خودروها هم باید بدون سوزاندن سوخت‌های فسیلی تامین شود تا بگوییم که آلودگی در این خودروها صفر است. روش‌های جدید و سوخت‌های جدید می‌توانند در آینده نقش تحول‌آفرینی ایفا کنند و برخی از این نوع سوخت‌ها ممکن است به مرور کشف نشده باشند و با توجه به مدت زمانی که تا سال 2050 داریم این انتظار وجود دارد که فناوری در این بخش رشد گسترده و اعجاب‌آوری داشته باشد.

حمل‌و‌نقل عمومی و شهری

پیشرفت در خودروهای شخصی موضوع اجتناب ناپذیری است که می‌توان همین پیشرفت را هم در بخش حمل‌و‌نقل عمومی هم انتظار داشت. نسل جدید اتوبوس‌ها و ون‌ها می‌توانند با کمترین مصرف انرژی افراد زیادی را جابه‌جا‌ کنند و رشد فناوری در این حوزه بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود. طرح‌هایی که در بخش حمل‌و‌نقل ریلی و الکترومغناطیسی ارائه شده است خود گواه این مطلب است که در سال 2050 به بلوغ خود خواهد رسید. در کنار حمل‌و‌نقل عمومی خودروها و روبات‌هایی که به‌صورت خودکار کار جابه‌جایی مسافران را انجام می‌دهند هم پیش‌بینی می‌شود و شرکت‌های حمل‌و‌نقل امروزی به دنبال چنین طرح‌هایی هستند.

این روبات‌ها شبیه مدل‌های GM EN-V خواهند بود که با ابعاد کوچک خود توانایی بالایی در حمل مسافران خواهد داشت. خودران بودن این خودروهای روباتی باعث می‌شود که آنها مصرف سوخت خود را مدیریت کرده و در صورت لزوم به ایستگاه‌های شارژ انرژی خود به‌صورت خودکار مراجعه کنند و پس از پر‌شدن باتری‌ها مجدد به ارائه خدمات بپردازند. در بخش حمل‌و‌نقل خودران هم در حال حاضر به‌صورت آزمایشی اتوبوس‌های کوچکی مورد آزمایش قرار گرفته‌اند تا شرایط برای ورود به دنیای خودران و حمل‌و‌نقل عمومی فراهم شود.

دنیای ماشین

کد خبر 70125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha