جشن هفتاد سالگی فراری با نسخه جدید «لافراری»+تصاویر

پرشین خودرو: اکنون پیش از ۷ دهه از تولید اولین خودروی جذاب‌ترین برند اسپرت‌ساز جهان می‌گذرد و فراری در این سالگرد، نسخه‌ی تازه‌ای از لافراری آپرتا را نیز رونمایی کرده است.

به گزارش «پرشین خودرو»، 12 مارس ۱۹۴۷ مصادف با ۲۲ اسفندماه ۱۳۲۵ برای برند فراری بسیار بااهمیت و تاریخ‌ساز محسوب می‌شود. در این روز اولین ساخته‌ی آن‌ها با کد 125S از کارخانه‌ی فراری خارج شد و روی سنگ‌فرش شهر مارانلو در ایتالیا به حرکت درآمد.

این خودرو با شماره‌شاسی 01C، اولین ساخته‌ی بنیان‌گذار فراری نبود و انزو فراری کبیر، پیش‌تر در سال ۱۹۴۰، برای آلفارومئو مدل آویو 815 با نام کامل Auto Avio Costruzioni 815 را به‌طور کامل طراحی و تولید کرده بود که تصویر آن را در ادامه مشاهده می‌کنید.

آلفارومئو مدل آویو ۸۱۵  Auto Avio Costruzioni 815

 Alfa Romeo Auto Avio Costruzioni 815 1940

بدنه‌ی مدل 125S کمی شتاب‌زده ساخته شد؛ چرا که باید به اولین مسابقه‌ی فصل که تنها ۲ ماه به شروع آن باقی مانده‌ بود، می‌رسید. این رقابت قرار بود ۱۱ می (۲۱ اردیبهشت) در پیست مشهور پیاچنزا برگزار شود؛ اما 125S تنها ۹ روز بعد از اولین استارت موتور، در مسابقه‌ی جایزه بزرگ رم شرکت کرد و به قهرمانی رسید. راننده‌ی این خودرو در روز تاریخی ۱۲ مارچ و حین اولین قهرمانی فراری در رم، فرانکو کورتیس نام داشت.

مهندسین فراری

فقط دو نسخه از 125S ساخته شد که هردو دارای پیشرانه‌ی ۱.۵ لیتری ۱۲ سیلندر با آرایش V بودند. اشخاصی که در طراحی و ساخت این پیشرانه و متعلقات فنی آن دست داشتند، جواکینو کولومبو، جوزپه بسو و لوئیجی باتزی بودند که در کنار انزو فراری (نفر دوم از راست)، در عکس بالا دیده می‌شوند.

فرارای 125s

Ferrari 125 S 1947

به دلایلی مثل مشکلات مالی و اوضاع وخیم اقتصادی ایتالیا در آن سال‌ها، هر دو نمونه‌ی 125S با تغییر در بدنه با ظاهری جذاب‌تر برای مشتری فروخته شدند و هیچ‌کدام برای فراری نگهداری نشدند. به گمان بسیاری از مورخین صنعت خودرو، اولین ساخته‌ی فراری با شاسی 01C، در سال ۱۹۴۸ روی مدل 166 اسپایدر پیاده شد و شماره‌ی شاسی آن به 010i تغییر یافت. این مدل در سال ۱۹۸۷ توسط کلکسیونر فعلی آن خریداری شد که با تلاش او به شکل 125S واقعی بازگشت و اکنون تنها مدل موجود از اولین ساخته‌ی فراری است.

لافراری نسخه 70 سالگی

به مناسبت ۷۰ سالگی تولید خودرو در کارخانه‌ی فراری، قرار است در ۶۰ کشور جهان مراسمی به یادبود این رویداد برگزار شود. در تمام این مراسم‌ها، علاوه‌ بر چند مدل از معروف‌ترین تولیدات فراری، نسخه‌ی خاصی از خودروی تولید محدود لافراری آپرتا که عدد ۷۰ روی بدنه‌ی آن نقش بسته است نیز نمایش داده می‌شود. در حالی‌که تمامی ۲۰۰ نمونه‌ای که قرار بود از آپرتا ساخته شود، پیش‌فروش شده‌اند؛ قرار است ۹ دستگاه از مدل مناسبتی جدید آن نیز تولید شود.

کد خبر 70147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha