وقوع شبه سونامی در بندر دیر بوشهر

پرشین خودرو: فرماندار شهرستان دیر گفت: گردباد و طغیان آب دریا در بندر دیر سبب مصدوم شدن چند نفر مسافر نوروزی و خسارت به تاسیسات، بناها و ۲۰۰ قایق شد.

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از تسنیم، گردباد و طغیان آن دریا در بندر دیر صبح امروز حادثه آفرید.

این حادثه که ساعت 8 و 10 دقیقه صبح امروز رخ داد و آب دریا با ارتفاع بالا یک باره وارد ساحل شد و خیابان‌ها و خانههای اطراف ساحل را فرا گرفت.

استاندار بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرنگاران با بیان اینکه در این بحران عده‌ای صدمه دیدند اظهار داشت: در این پدیده 8 نفر به صورت سرپایی در دیر درمان و 4 نفر مصدوم به بیمارستان کنگان منتقل شدند.

مصطفی سالاری با بیان اینکه 5 نفر ناپدیدند شدند خاطرنشان کرد: تلاش‌ها برای یافتن این افراد مفقودی ادامه دارد.

وی با بیان اینکه مردم تاکنون این پدیده در ساحل مشاهده نکرده بودند تصریح کرد: شرایط منطقه دیر بحرانی نیست و نیروهای امدادی استان در دیر مستقر شده‌‌اند.

استاندار بوشهر با بیان اینکه متانول کاوه برای امدادرسانی تجهیزات در اختیار ستاد بحران قرار داده است افزود: موجی که از دریا به سوی ساحل می‌آید خانه و تاسیسات ساحلی را در بر می‌گیرد.

فرماندار شهرستان دیر نیز گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در دیر با اشاره به اینکه طغیان آب دریا خسارتی به تاسیسات و مسافران وارد کرد اظهار داشت: آب به چادر و خودروهای مسافران نوروزی آسیب زد و دو دستگاه خودرو با چند سرنشین در آب دریا فرو رفت که غواصان هلال احمر آنها را نجات دادند.

حمزه اعتماد با بیان اینکه این حادثه 8 مصدوم داشت تصریح کرد: چهار مصدوم سرپایی درمان شدند و چهار نفر به بیمارستان کنگان انتقال یافتند و 5 نفر مفقود شدند.

وی با بیان اینکه ورود آب به ساحل به 200 فروند قایق در ساحل خسارت وارد کرد  افزود: طغیان آب دریا به تاسیسات شهری مانند تابلوها و آلاچیق‌های موجود در ساحل آسیب زد.

در همین حال  رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس  بوشهر آبگرفتگی امروز  سواحل بندر دیر را ناشی از وقوع پدیده سیش seche  دانست.

احسان عابدی با بیان اینکه این پدیده در توده‌های آبی بسته و نیمه بسته رخ می‌دهد گفت: در این رابطه امواج ایستاده در اثر عوامل مختلف  از جمله وزش باد و عوامل هواشناسی ایجاد می‌شوند.

وی بیان کرد: در این مورد وزش شدید و ناگهانی باد عمود بر ساحل سبب ایجاد شیب در سطح آب دریا شده و با قطع ناگهانی باد نوسانات عمودی سطح آب و امواج سهمگین ایجاد می‌شوند.

 

رئیس مرکز اقیانوسشناسی خلیج فارس  بوشهر خاطرنشان کرد: این پدیده در برخی از دریاهای جهان از جمله دریای بالتیک  و آدریاتیک نیز رخ می‌دهد و سبب افزایش تراز سطح آب تا 3 متر می‌شود. 

عابدی با بیان اینکه در سال 1979 این پدیده در بندر ناکازاکی ژاپن اتفاق افتاده است تصریح کرد: در این حادثه موجی به طول تقریبی 4 متر ایجاد  کرد و در  این پدیده بعد از وقوع موج بزرگ نوسانات تراز ادامه یافته، تا اینکه به حالت اولیه برسد.

وی بیان کرد: پدیده امروز بندر دیر در استان بوشهر پس از وزش شدید باد از خشکی به سمت دریا و توقف ناگهانی باد صورت گرفته است.

کارشناس اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز اختلاف فشار را سبب این حادثه عنوان کرد و گفت: با توجه به فعالیت سامانه بارشی در استان، ممکن است اختلاف فشار هوا در مناطق مختلف رخ دهد و همین موضوع سبب ایجاد گردباد دریایی و ایجاد ستونی از آب می‌شود.

علیرضا بهادری از افزایش سرعت باد در استان بوشهر خبر داد و خاطرنشان کرد: سرعت باد جنوبی در ساعت‌های آینده افزایش می‌یابد و دریا قابل اعتماد نیست.

وی تصریح کرد: فردا پیش از ظهر با شمالی شدن باد هم هوا خنک و هم دریا آرام‌تر می‌شود.

کد خبر 70239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha