آماده سازی خودرو برای مسافرت های نوروزی(قسمت دوم)

پرشین خودرو: یکی از لذت بخش ترین حالت های سفر نوروزی قطعا سفر با اتومبیل شخصی است. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که نباید به طور ناگهانی تصمیم گرفته و با خودروی خود به دل جاده بزنید

به گزارش «پرشین خودرو» به نقل از دیجیاتو، یکی از لذت بخش ترین حالت های سفر نوروزی قطعا سفر با اتومبیل شخصی است. اما نکته ای که باید بدان توجه داشت این است که نباید به طور ناگهانی تصمیم گرفته و با خودروی خود به دل جاده بزنید چرا که اگر مشکلی برای خودرو پیش بیاید جدای از تلف شدن وقت و پول ممکن است، شادی سفرهای نوروزی تبدیل به تلخی شود. حال در این مقاله تصمیم داریم تا برایتان نکاتی را در خصوص آماده سازی خودرو برای انجام سفر ذکر کنیم. پس همراه ما باشید.

4 مورد نخست این مقاله شب گذشته در قالب بخش اول این مطلب، منتشر شده است که می توانید این بخش را از اینجا مطالعه فرمایید.

5- بازدید لاستیک ها

این مورد نیز در مرحله ی نخست برای ایمنی سرنشینان و در مرحله ی بعدی برای آسایش سرنشینان و عملکرد بهتر خودرو در جاده باید چک شود.

ابتدا باید از سالم بودن لاستیک ها و نبود پارگی بر روی آنها مطمئن شوید. اگر لاستیک های شما همچنان دارای آج مناسب هستند اما تاریخ انقضای آنها گذشته باشد باید نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

پس از اطمینان از سالم بودن لاستیک باید باد آنها را تنظیم کنید. کم بودن باد لاستیک می تواند سبب سایش اطراف آن شده و مصرف سوخت را بالا ببرد. زیاد بودن باد لاستیک نیز می تواند سبب سایش وسط لاستیک و کاهش فرمان پذیری خودرو شود. عدد مناسب برای فشار باد لاستیک ها معمولا در داخل درب سمت راننده نوشته می شود.

6 - بازدید سیستم ترمز

لنت ترمز خودروی خود را حتما پیش از هر بار انجام سفر مورد بازدید قرار دهید. تمام شدن لنت خودرو می تواند علائمی همچون پایین تر رفتن پدال ترمز، تولید صدای سوت در هنگام ترمزگیری و یا کاهش عملکرد ترمز ها را به همراه داشته باشد.

توجه کنید که اگر تعویض لنت های خودرو را به تعویق اندازید در این صورت لنت های معیوب می توانند به دیسک ترمز خودرو نیز آسیب برسانند و بر روی آن ایجاد لبه و یا خط و خش کنند.

در اینصورت دیگر تعویض لنت ها با لنت نو کارساز نخواهد بود و باید هزینه ای بسیار بیشتر را صرف کرده و دیسک های هر دو طرف را نیز نو کنید. ضمن اینک توجه کنید که همواره از سعی کنید از لنت هایی با برند معتبر و کیفیت بالا استفاده کنید. می توانید در سفر های نوروزی نیز همراه خود اسپری های (Brake Cleaner) داشته باشید تا در صورتی که آلودگی های محیطی بر روی دیسک خودرو پاشیده شد آن را پاک کنید.

توجه کنید که در صورتی که اسپری از انواع روغنی باشد نباید آن را به صورت مستقیم بر روی دیسک اسپری کرد.

ممکن است در صورت وجود آسیب جزیی بر روی دیسک ترمز مکانیک شما پیشنهاد کند که دیسک را به تراش کاری ببرید دقت کنید که دیسک هر خودرویی را نباید به تراشکاری فرستاد و تا جای معینی امکان تراش کاری دیسک ترمز وجود دارد.

در این باره بهتر است به راهنمای سازنده و یا مکانیک های مجرب و حرفه ای مراجعه کرده و سوال کنید که آیا دیسک ترمز را می توان تراش داد یا باید آن را تعویض کرد.

7- بررسی شمع ها و فیلترها

شمع های خودروها باید در فواصل زمانی مشخصی بازدید شوند که در خودروهای مختلف می تواند فرق داشته باشد. در صورتی که شمع های خودرو نیاز به تعویض داشته باشد تعویض آن ها می تواند بر عملکرد حرکتی و مصرف سوخت خودروی شما تاثیر بگذارد.

وایر ها نیز ممکن است در طی زمان افت کرده باشند که این مورد می تواند سبب کاهش کارایی شمع ها و به دنبال آن افت عملکرد موتور شوند. این مورد را می توان با استفاده از یک دستگاه مولتی متر سنجش کرد و در صورت نیاز می توانید وایر ها را تعویض کنید.

برای اطمینان می توانید از مکانیک خود بخواهید تا یک سرویس دریچه ی گاز و استپر موتور را نیز برایتان انجام دهد. فیلتر هوا و فیلتر بنزین نیز بهتر است در صورت نیاز با نمونه ی نو تعویض شوند مخصوصا فیلتر بنزین در صورت کثیف بودن بیش از اندازه می تاند بر روی مصرف سوخت و شتاب خودرو تاثیر بگذارد.

البته برخی خودروها دارای فیلتر بنزین مادام العمر هستند. بد نیست هر دو سه ماه یکبار یک محلول انژکتور شوی نیز داخل باک خودرو بریزید. این محلول ها را نیز می توانید با نسبت قید شده بر روی بسته بندی آنها با بنزین مخلوط کرده و استفاده کنید.

8 - چک کردن تسمه ها

در موتور خودروهای مُدرن تسمه های زیادی وجود دارند که مسئولیت هماهنگی اجزای مختلف موتور را بر دوش می کشند. یکی از مهمترین این تسمه ها، تسمه تایم است که وظیفه زمان بندی بین چرخش میل لنگ و میل سوپاپ را بر عهده دارد و قطعه ای بسیار مهم در تنظیم موتور محسوب می شود.

فارغ از معدود خودروهای مجهز به زنجیر تایم که به مراقبت کمتری نیاز دارند، اکثر خودروهای جدید موجود در ایران به تسمه تایم مجهزند که عمری محدود (بین 40 تا 70 هزار کیلومتر) دارد و در صورت به پایان رسیدن این عمر و پاره شدن تسمه ممکن است صدمات سنگینی نظیر برخورد سوپاپ ها به پیستون اتفاق بیافتد که هزینه و آسیب زیادی را به دنبال خواهد داشت.

از این رو با توجه به وجود تسمه های تقلبی در بازار قطعات یدکی، حتی فارغ از کیلومتر طی شده و زمان تعویض تسمه، بازدید تسمه تایم قبل از مسافرت می تواند گامی مثبت در پیشگیری از خسارتی چند میلیون تومانی باشد.

یکی دیگر از تسمه های مهم و تاثیر گذار در کارکرد موتور، تسمه دینام است که وظیفه چرخاندن محور دینام به واسطه نیروی دریافتی از میل لنگ را دارد، پاره شدن این تسمه نیز در سفر دردسر ساز خواهد بود و به افت ولتاژ و مختل شدن مدار برقی خودرو منجر خواهد شد.

با این حال به دلیل آنکه تعویض تسمه دینام چندان پیچیده نیست، می توانید با داشتن یک تسمه یدکی در صندوق عقب، در صورت بروز مشکل با مراجعه به یک مکانیکی نسبت به تعویض آن ظرف مدت کوتاهی اقدام کنید.

با رعایت تمامی نکات ذکر شده و انجام به موقع سرویس های دوره ای می توانید سفری کم خطر را با خودروی خود داشته باشید.

کد خبر 70287

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha