جشن 60 سالگی مازراتی با نسخه ای جدید از «گران توریسمو»

پرشین خودرو: چندین سال است که گران‌توریسمو مهم‌ترین محصول مازراتی محسوب می‌شود و هواداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. به مناسبت سالگرد ۶۰ سالگی تولید خودروهای سواری در مازراتی، نمونه‌هایی سفارشی و گران‌قیمت از گران‌توریسمو، تولید خواهد شد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از زومیت، در سال ۱۹۱۴ برادران مازراتی به رهبری برادر بزرگ‌تر؛ آلفیری مازراتی، شرکتی بنیان نهادند که سال‌ها بهترین تولیدکننده‌ی خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای ایتالیا بود. البته این برند اصالتی فراتر از فراری و لامبورگینی دارد؛ چرا که قدیمی‌ترین خودروساز زنده‌ی ایتالیا محسوب می‌شود. درحالی‌که مازراتی هم با بحران‌های مالی زیادی در طول تاریخ خود روبه‌رو شد و حتی در سال ۱۹۹۸ تولید آن به ۵۰۰ دستگاه در سال رسید؛ امروزه با مدیریت گروه فیات کرایسلر (FCA)، فروش بیش از ۴۰ هزار دستگاه در سال دارد و از فناوری‌های فراری (دیگر زیرمجموعه‌ی FCA) در محصولات خود استفاده می‌کند.

 

maserati 1920 Vinatge

Maserati 250F 

تمرکز مازراتی همچون بسیاری دیگر از خودروسازان ایتالیا، سال‌ها بر تولیداتی مخصوص شرکت در مسابقات استوار بود و آن‌ها مدت زیادی را صرف ساخت مدل‌های مخصوص پیست برای دیاتو (خودروساز قدیمی ایتالیا که در سال ۱۹۲۹ منحل شد) کردند. سرانجام پس از پایان جنگ جهانی دوم، شرکت مازراتی تصمیم به ساخت خودروهایی برای عرضه در بازار جهانی گرفت که این امر در سال ۱۹۵۷ با مدل A6 محقق شد. پس از آن، مازراتی راه خود را در تولید مدل‌های اسپرت لوکس ادامه داد و با مدل‌هایی همچون 3500GT در سال‌های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ ، گیبلی ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۳ و مدل بورا از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۸، دوران طلایی خود را سپری کرد.

maserati A6

Maserati A6 1957

هرچند قدمت مازراتی در صنعت خوردوی جهان بیش از یک قرن است، این‌ روزها سالگرد ۶۰ سالگی حضور این خودروساز در تولید خودروهای سواری گرامی داشته می‌شود. به این مناسبت، مدل محبوب گران‌توریسمو که با چهره‌ی فعلی از سال ۲۰۰۷ تاکنون تولید می‌شود، دست‌خوش تغییراتی شده است تا با نسخه‌هایی خاص و محدود به علاقه‌مندان برند مازراتی عرضه شود. این خودروها در دو تیپ مسقف و کروک ارائه خواهند شد که به ترتیب، مدل کوپه و ORC نام دارند.

Maserati GranTurismo and GranCabrio special editions

این خودروهای گران‌توریسمو علاوه‌ بر چهار رنگ استاندارد که شامل سفید، خاکستری، سیاه و مشکی کربن می‌شود، سه رنگ اختصاصی دیگر هم خواهند داشت که قرمز روسو ایتالیانو، سفید بردکیج و خاکستری لاوا هستند. خریداران این مدل می‌توانند کاپوت جلو، رکاب‌ها، آینه‌های بغل و بخش‌هایی از سپرها را هم از جنس فیبر کربن و به رنگ سیاه خاص آن سفارش دهند.

Maserati GranTurismo and GranCabrio special editions

در فضای داخلی، بهترین نوع چرم آلکانترا در چهار طرح و رنگ طراحی شده است که بخش اصلی داشبورد و کنسول، پدال‌های تعویض دنده و قسمتی از تودری‌ها را می‌توان از فیبرکربن سفارش داد. لوگوی اختصاصی مازراتی به مناسبت ۶۰ سالگی تولیدات آن و سریال خودرو در قسمت‌هایی از کابین دیده می‌شوند که لازمه‌ی خودروهای لوکس و تولید محدود است.

Maserati GranTurismo and GranCabrio special editions

پیشرانه‌ی این مازراتی‌های مناسبتی، ۴.۷ لیتری ۸ سیلندر V شکل به قدرت ۴۵۴ اسب بخار با گشتاور ۵۲۰ نیوتن‌متر است که طبق معمول، در کارخانه‌های فراری ساخته می‌شود و همراه با جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دوکلاچه عرضه خواهد شد. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این خودرو ۴.۷ ثانیه و نهایت سرعت آن ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت است. در حالی‌که مدل‌های استاندارد مازراتی گران‌توریسمو با همین پیشرانه، در حالت سقف فلزی ۱۳۰ هزار دلار و در حالت کانورتیبل ۱۴۵ هزار دلار قیمت دارند، این نسخه‌ها که تولید آن‌ها به ۴۰۰ دستگاه محدود است، با قیمت ۳۱۰ تا ۳۵۰ هزار دلار فروخته خواهند شد.

کد خبر 70374

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha