کد خبر 70740
۱۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۲:۰۲

پرشین خودرو: والدس کاپیتان تیم ملی شیلی در مقدماتی جام جهانی ۱۹۷۴ دروازه خالی و بدون دروازه‌بان را باز کرد.

به گزارش پرشین خودرو به نقل از ایسنا، تقریبا دو سال از بازی های المپیک مونیخ گذشته بود؛ مسابقاتی که تحت تاثیر کشتار مونیخ قرار گرفت. در این واقعه، اعضای گروه فلسطینی سپتامبر سیاه به کاروان اسرائیل حمله کردند و آن‌ها را گروگان گرفتند و سپس به قتل رساندند. به همین علت آلمان برای جام جهانی فوتبال ۱۹۷۴ بیشترین تدابیر امنیتی را تدارک دید اما پیش از این رقابت‌ها حادثه دیگری رخ داد.

شیلی در مقدماتی جام جهانی با پرو و ونزوئلا هم‌گروه بود و توانست با یک تساوی برابر پرو در مونته ویدئو، از گروه صعود کند اما برای حضور در مرحله نهایی جام جهانی باید در دیداری حذفی به مصاف شوروی سابق می‌رفت. شوروی با صعود از گروه خود در قاره اروپا به این مرحله رسیده بود. دیدار رفت قرار بود ۲۶ سپتامبر در مسکو انجام شود و در بازی برگشت دو تیم، ۲۱ نوامبر در سانتیاگو، پایتخت شیلی برگزار می‌شد.

پیش از این بازی اتفاق تلخی رخ داد و ۱۱ سپتامبر، خبر کودتای آگوستو پینوشه باعث شوک مردم شیلی شد. سالوادور آلنده، رییس جمهور در قصر موندا که مقر ریاست جمهوری بود، خودکشی کرد. مردم جهان از خبرهایی که پس از این خودکشی به گوش می‌رسید وحشت زده شدند. دستگیری‌های بیشمار، استفاده از ورزشگاه ناسیونال به عنوان زندان بزرگ، مرگ و تعداد زیاد ناپدیدشدگان، اخباری بود که از شیلی در سراسر جهان پخش می‌شد. در این شرایط، تیم ملی این کشور به مسکو سفر کرد تا نخستین بازی را برگزار کند. این دیدار بدون گل به پایان رسید اما شوروی حاضر به برگزاری دیدار برگشت در ورزشگاه ناسیونال نشد.

فیفا پیش از این رقابت، یک گروه را به شیلی فرستاد تا شرایط را بررسی کنند. در این سفر آبیلیو د آلمیدای برزیلی و هلموت قیصر، دبیر کل فیفا حضور داشتند. هلموت رایدل آلمانی و ساندور بارکس مجارستانی نیز آن ها را همراهی می‌کردند. این گروه پس از بررسی تصمیم به برگزاری دیدار گرفتند. با این حال تیم شوروی به شیلی سفر نکرد. در روز ۲۱ نوامبر ورزشگاه باز شد و تیم شیلی با پیراهن‌های اصلی خود حضور داشت. رافائل هورموسابل سوت بازی را در ساعت مقرر به صدا درآورد. والدس کاپیتان تیم ملی شیلی بازی را شروع کرد و به سمت دروازه رفت و آسان‌ترین گل تاریخ فوتبال را به ثمر رساند. فیفا دو بر صفر شیلی را پیروز این دیدار اعلام کرد و این تیم جواز حضور در جام جهانی را نیز کسب کرد.

شیلی در جام جهانی ناامید کننده ظاهر شد. در دیدار افتتاحیه برابر آلمان غربی قرار گرفت و مغلوب شد. سپس مقابل جمهوری دموکراتیک آلمان و استرالیا مساوی کرد. با این نتایج در جایگاه سوم قرار گرفت و از صعود به دور بعد بازماند.

کد خبر 70740

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha