کاهش تولید خودروسازان کره‌ای در چین در پی تنش‌های دیپلماتیک

پرشین خودرو: شرکتهای هیوندای موتور و کیاموتورز در بحبوحه افزایش احساسات ضد کره جنوبی در چین و رقابت برندهای چینی که به فروش و درآمد آنها لطمه زده است، تولیدشان در این کشور را به میزان قابل توجهی کاهش داده اند.

به گزارش پرشین خودرو، خبرگزاری یونهاپ پیش از این گزارش کرده بود که هیوندای و کیا با کاهش ۵۲ درصدی فروش در چین در ماه مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شده اند. این مسئله نه تنها دورنمای درآمد این خودروسازان بلکه تامین کنندگان آنها را به خطر می اندازد. چین که بزرگترین بازار خودروی جهان است، یک چهارم از فروش خارجی هیوندای و کیا در سال ۲۰۱۶ را تشکیل داد.

تنشهای سیاسی از اواخر فوریه که یک شرکت کره ای موافقت کرد برای سیستم دفاع موشکی آمریکا خارج از سئول زمین فراهم کند، افزایش پیدا کرده است. این اقدام با وجود اینکه سئول اعلام کرد این سیستم پاسخی به تهدید هسته ای کره شمالی است و چین را هدف نمی گیرد، پکن را به خشم آورد.

شرکتهای کره جنوبی از آن زمان هدف واکنشهای منفی چینی از جمله درخواست برای بایکوت در رسانه‌های دولتی چین و توقف فعالیتهایشان در این کشور قرار گرفته اند.

تحلیلگران و منابع آگاه اظهار کرده اند اگرچه تنشهای دیپلماتیک، دردسرآفرین بوده اما مشکل بزرگتر خودروسازان کره جنوبی این است که قادر به رقابت در چین و آمریکا نبوده اند زیرا در این بازارها سدانها محبوبیتشان را در برابر مدلهای شاسی بلند از دست داده اند.

دو منبع آگاه به رویترز اظهار کردند کیا موتورز شیفت‌های تولید در کارخانه‌های چینی خود را کاهش داده است. هیوندای هم شیفت دوم سه کارخانه خود در پکن را از اواسط مارس حذف کرده است.

هیوندای پیش از این تولید در کارخانه اش در هیبی را از ۲۴ مارس تا۴ آوریل معلق کرد.

به گفته تحلیلگران، فعالیت یک شیفت به جای دو شیفت، اقدام کم سابقه ای برای هیوندای است و ممکن است تولید روزانه اش را بیش از نیمی کاهش دهد. احساسات ضد کره ای بعید است به این زودی پایان پیدا کند. پیش از این هم احساسات ضدژاپنی که در سال ۲۰۱۲ به دلیل اختلافات ارضی میان چین و ژاپن به وجود آمده بود، خودروسازان ژاپنی را ناچار کرده بود تولیدشان را کاهش دهند.

بر اساس گزارش رویترز، هیوندای و کیا اعلام کرده‌اند ضعیف شدن علاقه مصرف کنندگان چینی نسبت به محصولات کره جنوبی، احتمالا عامل کاهش فروش خارجی این شرکتها در مارس بوده است. یک منبع آگاه گفت: فروش کیا در چین در مارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته احتمالا بیش از نیمی کاهش یافته است.

فروش ماه گذشته هیوندای موتور در آمریکا ۸ درصد و کیا موتورز ۱۵ درصد کاهش یافته است. فروش بازار آمریکا دو درصد در مارس کاهش داشت.

ایسنا

کد خبر 70830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha