برجام راهگشای نوسازی ناوگان هوایی ایران

پرشین خودرو: دویچه وله صدای آلمان نوشت که روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان از نهایی شدن قرارداد خرید 60 فروند هواپیمای بوئینگ و آغاز تحویل آنها از سال 2019 خبر داد و این معامله پس از اجرایی شدن برجام ممکن شده است.

به گزارش پرشین خودرو، پایگاه اینترنتی دویچه وله در گزارشی به شرح زیر نوشت : برای نخستین بار پس از توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 و اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، شرکت هواپیمایی آسمان که شرکتی خصوصی محسوب می‌شود با شرکت آمریکایی بوئینگ قرارداد امضاء کرد.
این قرارداد پس از یک سال مذاکره بین شرکت هواپیمایی آسمان و شرکت بوئینگ با حضور نمایندگان این شرکت در تهران به امضا رسید.
هواپیماهایی که قرارداد خرید آنها به امضاء رسیده از نوع بوئینگ 737 هستند که با قدرت پرواز بیش از 4500 کیلومتر برای پروازهای داخلی و منطقه‌ای بسیار مناسب ارزیابی می‌شوند.
روابط عمومی شرکت هواپیمایی آسمان اعلام کرده در قراردادی که بین شرکت آسمان و بوئینگ منعقد شده تمام مسایل مربوط به پشتیبانی‌های فنی و آموزشی پیش‌بینی شده تا پس از طی مراحل قانونی تحویل این هواپیماها به این شرکت آغاز شود.

*برجام، راهگشای نوسازی ناوگان هوایی

ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی در پی بیش از سه دهه تحریم به شدت فرسوده است. مذاکره شرکت‌های هواپیمایی ایرانی با شرکت‌های معتبر آمریکایی و اروپایی تولیدکننده هواپیما پیش از نهایی شدن توافق هسته‌ای به طور غیررسمی آغاز شد و پس از اجرای برجام به مرحله امضای تفاهم‌نامه و قرار داد رسید.
مهرماه سال گذشته نیز اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) مجوز فروش هواپیما به ایران توسط شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ را صادر کرد و یکی دیگر از مهم‌ترین موانع نوسازی ناوگان هواپیمایی ایران برداشته شد.
خبرگزاری رویترز به نقل از منابع نزدیک به بوئینگ اعلام کرده که توافق این شرکت با شرکت هواپیمایی آسمان شامل فروش 30 فروند هواپیمای 737 به ارزش 3 میلیارد و 400 میلیون دلار با امکان افزایش آن به 60 فروند است.
پیش از این شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران‌ایر) بر سر خرید 80 فروند هواپیمای مسافربری با شرکت بوئینگ به توافق رسیده بود که زمان آغاز تحویل آنها سال آینده میلادی عنوان شده است.

*آغاز تحویل هواپیماهای ایرباس

شرکت ایران‌ایر همچنین با شرکت ایرباس نیز برای خرید بیش از 100 فروند هواپیما به توافق رسیده است. روند تحویل این هواپیماها دی‌ماه سال پیش و در آستانه سالروز اجرای برجام آغاز شد و تا کنون سه فروند از ایرباس‌های نو در اختیار هواپیمایی جمهوری اسلامی قرار گرفته‌اند.

شرکت‌های ایرانی تا کنون برای خرید 260 فروند هواپیمای مسافربری با بوئینگ، ایرباس و شرکت 'آی‌تی‌آر' قرارداد بسته‌اند و قرار است به زودی سه هواپیمای 'آی‌تی‌آر' به ایران‌ایر تحویل داده شود.
آن گونه که روابط عمومی شرکت آسمان اعلام کرده تحویل بوئینگ‌های 737 به این شرکت از دو سال دیگر آغاز می شود. انتظار می‌رود در سال 2019 بین پنج تا ده فروند از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی شرکت آسمان شوند.
دویچه وله در پایان گفت: مدل 737 از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین هواپیماهای شرکت آمریکائی بوئینگ به شمار می‌رود. شرکت بوئینگ در چند سال اخیر، به طور میانگین سالی 700 سفارش برای دریافت این مدل دریافت کرده است.

ایرنا
 

کد خبر 70885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha