خودروهای فرسوده  به ازای هر روز تردد جریمه می شوند

پرشین خودرو: مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به جزئیات لایحه هوای پاک مصوب کرد: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد در مناطقی که ممنوع اعلام شده جریمه می‌کند.

به گزارش پرشین خودرو، نمایندگان مجلس در ماده‌ای از لایحه هوای پاک مصوب کردند؛ تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل‌نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند. تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری موضوع این ماده، براساس آیین‌نامه‌ای است که حداکثر ظرف مدت سه‌ماه پس از ابلاغ این قانون به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب هیأت ‌وزیران می‌رسد.

حمل بار و مسافر، ‌صدورگواهی معاینه فنی،‌ تخصیص بیمه شخص ثالث، ‌خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع می‌باشد. پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران خودروهای فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیرمجاز در معابر، ‌محدوده‌ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است جریمه می‌کند.

همچنین بر اساس تبصره یک ذیل این ماده دولت موظف است از محل صرفه‌جویی حاصل از بهبود و مدیریت سوخت ناشی از اجرای این قانون، ساز و کار و تسهیلات لازم جهت جایگزینی خودروهای فرسوده حمل ‌و ‌نقل عمومی با خودروهای‌ نو را فراهم کند.

همچنین در تبصره دو این ماده نیز دولت مکلف‌ شد در بودجه سالیانه ردیفی به‌منظور اعطای تسهیلات ارزان قیمت جهت جایگزین کردن خودروها و موتورسیکلت‌های فرسوده موجود با کارمزد چهاردرصد(4%) با بازپرداخت 10 ساله تعیین کند و به‌تصویب مجلس شورای اسلامی برساند.

این مصوبه مجلس با 123 رأی موافق، 16 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 215 نماینده حاضر مورد موافقت قرار گرفت.

ایسنا

کد خبر 70890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha