کد خبر 71037
۱۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۹

پرشین خودرو: گمرک ایران اعلام کرد: با خرید یک دستگاه ایکس ری کامیونی بسیار پیشرفته، به زودی تمامی کانتینرهای ورودی به گمرک شهید رجایی بندر عباس زیرپوشش ایکس ری قرار می گیرد.

به گزارش پرشین خودرو، گمرک ایران اعلام کرد یک دستگاه ایکس ری کامیونی بسیار پیشرفته را از کارخانه تولید کننده تحویل گرفته و طی روزهای آینده وارد بندر شهید رجایی خواهد شد.

این ایکس ری پیشرفته پر سرعت بوده و به صورت fast scanعملیات اسکن و کنترل محموله ها را انجام می دهد و تمام سیستم به صورت اتوماتیک کار می کند. این دستگاه ایکس ری بسیار پیشرفته قادر است در کمترین زمان ممکن محتویات کانتینرها را در حال حرکت اسکن و تصاویر را در اختیار بخش فنی گمرک قرار دهد. بر اساس اعلام مسوولان بخش تجهیز گمرک ایران ، این ایکس ری می تواند در هر ساعت 150 کانتینر را اسکن و تصاویر محتویات کانتینرها را در اختیار بخش فنی گمرک قرار دهد.

بر اساس اعلام مسوولان بخش توسعه و تجهیز گمرک ایران مراحل جانمایی این دستگاه ایکس ری پیشرفته در محوطه بندر شهید رجایی در حال انجام است تا به زودی نصب و مورد بهره برداری قرار گیرد. با این اقدام تمامی کانتینرهای ورودی به بندر شهید رجایی و تمامی کامیون های حامل کالاهای وارداتی در حال حرکت از طریق این ایکس ری پیشرفته اسکن و تمامی کانتینرهای وارداتی تحت پوشش این ایکس ری قرار خواهند گرفت.

با توجه به مساحت 2400 هکتاری محوطه بندر شهید رجایی جانمایی این دستگاه ایکس ری از اهمیت زیادی برخوردار است و باید در محلی استقرار یابد تا امکان اسکن کانتینرها و کامیون ها در حال حرکت فراهم گردد و کلیه کانتینرهای ورودی را تحت پوشش قرار دهد.
تامین مالی ایکس ری های پیشرفته از منابع داخلی گمرک ایران

بر اساس این گزارش تمامی هزینه های خرید این ایکس ری های کامیونی پیشرفته از محل منابع داخلی گمرک ایران تامین و پرداخت شده و قرار است برنامه تجهیز گمرکات به دستگاههای کنترلی پیشرفته طی روزهای آینده وارد فاز جدیدی شود‌. گمرک ایران طی سالهای اخیر تعداد 5 دستگاه ایکس ری کامیونی از محل منابع مالی داخلی خود خریداری و در گمرکات اجرایی نصب کرده است.

در حال حاضر تعداد11 دستگاه ایکس کامیونی در گمرکات کشور فعالند که 2 دستگاه از این تعداد در گمرک بندر شهید رجایی فعال است. تفاوت عمده این ایکس ری ها با ایکس ری های جدید و پیشرفته که به تازگی از سوی گمرک خریداری شده در انجام عملیات کنترل کانتینرها به صورت ثابت یا متحرک است که ایکس ری های جدید و پیشرفته این امکان را دارند تا محتویات کانتینرها و کامیون ها را در حال حرکت نیز کنترل و اسکن نمایند تا بدون معطلی و ایجاد وقفه تشریفات گمرکی کالاها نیز صورت گیرد.

حجم فعالیت های تجاری در گمرک شهید رجایی بندر عباس

روزانه به طور میانگین 2000 کانتینر از بندر شهید رجایی وارد می شود که بخشی از این کانتینرها واردات قطعی بوده و بخش دیگری به ترانزیت خارجی از طریق بندر شهید رجایی اختصاص دارد. در سال 1395 در مجموع 44 میلیون تن انواع کالا از این گمرک صادر و مقدار 10 میلیون تن نیز وارد کشور شد. علاوه بر این مقدار 5میلیون تن انواع کالا نیز از طریق گمرک شهید رجایی بندر عباس در سال 1395 ترانزیت شده است که در مقایسه با سال 1394 به میزان 33 درصد رشد داشته است.

ارزش کالاهای وارداتی به گمرک شهید رجایی در مدت یاد شده با 12 درصد رشد به 18 میلیارد و 650 میلیون دلار رسید و این در حالی است که به میزان 11 میلیارد و 141 میلیون دلار انواع کالا در این گمرک صادر شد که در مقایسه با سال 1394 به میزان 44 درصد افزایش داشته است. همچنین مجموع درآمدهای گمرک شهید رجایی بندرعباس در سال گذشته با 56 درصد رشد به بیش از 122 هزارمیلیارد ریال افزایش یافت‌.

کد خبر 71037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha