کد خبر 71385
۲۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۶

پرشین خودرو: نسل‌کشی چیست؟ این واژه اصطلاحی است که به اشتباه اغلب توسط گروه‌های مختلفی که از تبعیض رنج می‌برده‌اند، به کار رفته است. اما نسل‌کشی در واقع یعنی نابودی آگاهانه و عمدی تمام یا بخشی از مردم یک نژاد، قومیت، مذهب یا یک ملت.

به گزارش«پرشین خودرو»، نسل‌کشی چیست؟ این واژه اصطلاحی است که به اشتباه اغلب توسط گروه‌های مختلفی که از تبعیض رنج می‌برده‌اند، به کار رفته است. اما نسل‌کشی در واقع یعنی نابودی آگاهانه و عمدی تمام یا بخشی از مردم یک نژاد، قومیت، مذهب یا یک ملت. این واژه اولین بار توسط فردی به نام «رافائل لمکین» به کار رفت و در سال ۱۹۴۸ در مجمع عمومی سازمان ملل متحد تعریف شد. در ادامه ۱۴ نسل‌کشی تاریخ بشریت را ملاحظه خواهید کرد. مواردی که البته کشتار مسلمانان سربرنتیسا و تحریم و محاصره مردم مظلوم یمن را در بر نمی‌گیرد. سازمان ملل در مورد اوضاع رقت‌بار این ملّت فقیر اما سرافراز سکوت کرده است.

نسل‌کشی بومیان آمریکا (۱۴۹۲-۱۹۰۰)

نسل‌کشی بومیان آمریکا به مراتب بیش از نسل‌کشی‌های دیگر نادیده گرفته شده است. اروپاییان استعمارگر  با شعار «دنیای جدید» وارد آمریکا شده و قتل‌عام‌های وسیعی انجام دادند و  باعث کاهش جمعیت ۸۰٪ از بومیان آمریکا شدند. بومیان باقیمانده در این کشور که وطن آنها محسوب می‌شد، تا مدت‌ها شهروند درجه دوم به شمار می‌رفتند.


برآورد کشته‌ها: دو تا ده میلیون نفر
 

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی یونان باستان (۳۱۴-۹۸۸)

نسل‌کشی مشرکان یونانی-رومی توسط امپراطوری روم مسیحی، یکی از مهم‌ترین و موفقیت‌آمیزترین! نسل‌کشی‌های تاریخ بود! همچنان این نسل‌کشی از نظرها دور مانده است. آمار دقیق تعداد قربانیان شاید هرگز معلوم نشود، اما صرف ‌نظر از حقیقت ماجرا، طرفداران امپراطوری روم مسیحی در توجیه این نسل‌کشی طولانی، به برچیدن بساط فرهنگ کفر و شرک از جامعه یونانی- رومی اشاره می‌کردند.


برآورد کشته‌ها: نامشخص

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


اخراج آلمان‌ها از شرق اروپا (۱۹۴۵-۱۹۵۰)

بعد از جنگ جهانی دوم، آلمان‌تبارهایی که در سرزمین‌های آلمان شرقی سابق زندگی می‌کردند، از سرزمین خود اخراج شدند. در مدت این پنج سال حدود ۱۴ میلیون آلمانی از کشورهای اروپای شرقی اخراج شده و به آلمان غربی و اتریش مهاجرت کردند. این بزرگترین اخراج بعد از جنگ، برای یافتن محلی برای زندگی نام گرفت.


برآورد کشته‌ها: ۳ میلیون نفر
 

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


جنگ داخلی نیجریه (۱۹۶۷-۱۹۷۰)

جنگ داخلی نیجریه یک درگیری قومی میان قبایل هوساس و ایگبو در نیجریه بود. این جنگ پس از اعلام استقلال نیجریه از بریتانیا رخ داد و نقش انگلستان در بروز این درگیری خونین و استعمار نیجریه از سوی انگلستان و کودتا در این کشور و اوضاع نابسامان سیاسی و... در شکل‌گیری آن مؤثر بود.

برآورد کشته‌ها: یک میلیون تا سه میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر

 



نسل‌کشی یونانی- عثمانی (۱۹۱۴-۱۹۲۳)

نسل‌کشی یونانی عثمانی یک نابودی سیستماتیک از ساکنان بومی عثمانی یونانی(رُم) در منطقه شرق ترکیه و آسیای صغیر بود. این نسل‌کشی را اتحاد دولت کمالیست از امپراطوری عثمانی و جمهوری ترکیه مرتکب شد. کمالیسم یا آتاتورکیسم، یا شش پیکان، یک ایدئولوژی است که کشور ترکیه براساس آن پایه‌گذاری شده است. کمالیسم آنچنان که توسط مصطفی کمال‌آتاتورک به اجرا در آمد؛ مجموعه اصلاحات فراگیر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی بود که به منظور جداسازی دولت نوین ترکیه از سنت عثمانی‌اش و در آغوش کشیدن راه غربی زندگی طراحی شده بود. این مکتب، تأسیس دموکراسی، برابری سیاسی و مدنی برای زنان، سکولاریسم، حمایت دولتی از علوم و تحصیلات آزاد را شامل می‌شد که بسیاری از آنها برای نخستین بار در دوارن ریاست جمهوری آتاتورک و در اصلاحات وی در ترکیه معرفی شد.


برآورد کشته‌ها: یک میلیون و چهارصدهزار و یک میلیون و هفتصد هزار نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر

 


 
نسل‌کشی چرکسی(۱۸۶۴-۱۸۶۷)

قتل‌عام چرکس‌ها به نابودی مردم بومی چرکس توسط امپراطوری روسیه اطلاق می‌شود.


برآورد کشته‌ها: یک و نیم میلیون نفر



نسل‌کشی ارامنه(۱۹۱۵-۱۹۲۳)

قتل‌عام ارامنه نیز یک نسل‌کشی سیستماتیک بود و توسط اتحاد امپراطوری عثمانی رخ داد. این نسل‌کشی را گروه « ترکان جوان» مرتکب شد و مسبب محو کامل مردم ارمنی از ارمنستان غربی شرق ترکیه امروز شد.   


برآورد کشته‌ها: یک و نیم میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی آشوریان( 1915-1923)

نسل‌کشی مردم بومی آشوری نیز، همانند دو نسل‌کشی قبلی توسط امپراطوری عثمانی اتفاق افتاد. کمیته اتحاد و ترقی یا همان گروه ترکان جوان در این نسل‌کشی دخیل بودند.


برآورد کشته‌ها: 750،000

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی کامبوج(۱۹۷۵-۱۹۷۹)

نسل‌کشی کامبوج را حزب کمونیسم کامبوج که معمولاً با نام خمرهای سرخ نامیده می‌شدند، مرتکب شد. این گروه هدف خود را «پاکسازی مردم» به منظور ایجاد یک جامعه سوسیالیستی کشاورزی اعلام کرد.


برآورد کشته‌ها: یک میلیون تا سه میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی در رواندا (۱۹۹۴)

این نسل‌کشی منجر به نابودی مردم توتسی شد. این جنایت را یک سازمان افراطی به نام «آکازو» در درون حزب سیاسی حاکم، یعنی جنبش جمهوری‌خواهان ملی برای دموکراسی و توسعه مرتکب شد. این نسل‌کشی به دنبال سقوط هواپیمای حامل«جونال هابیا ریمانا» رپیس جمهور وقت رواندا در نزدیکی کیگالی پایتخت این کشور به وقوع پیوست. قوم «هوتو» این عمل را به قوم « توتسی» نسبت داد و همین امر درگیری‌های شدیدی میان این دو قوم را به همراه داشت که به کشتار حدود ۸۰۰ هزار توتسی رواندایی و هوتوهای میانه‌رو در مدت ۱۰۰ روز منجر شد. گفته می‌شود در شب سقوط هواپیمای رئیس جمهور، رادیوهای افراطی قوم هوتو که اکثریت مردم رواندا را تشکیل می‌دادند، فریاد انتقام از توتسی‌ها را سر داده و از فردای آن روز قتل‌عام سازماندهی شده قوم توتسی آغاز می‌شود.


برآورد کشته‌ها: یک میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی در آسیا (۱۹۳۷-۱۹۴۵)

این کشتار توسط امپراطور ژاپن هیروهیتو، و ارتش این کشور در جنگ جهانی دوم رخ داد. جنایات جنگی ژاپن، مجموعه جنایات جنگی است که توسط سربازان یا دولت یا حکومت ژاپن اعمال شده است. در ادبیات سیاسی، بیشتر بر روی این جنایات در جنگ جهانی دوم تمرکز شده است. در جریان حمله ژاپن به چین، ژاپنی‌ها در مجموع ده میلیون چینی را مستقیم یا غیر مستقیم کشتند. صدها هزار نفر از این چینی‌ها زنده به گور شدند. گزارشی می‌گوید که ده‌ها هزار سرباز هندی هم در همین راستا کشته شده‌اند.


برآورد کشته‌ها: ده میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی هولودومور(۱۹۳۲-۱۹۳۳)

هولودومور؛ نابودی مردم اوکراین از قحطی و گرسنگی بود؛ این جنایت را اتحاد جماهیر شوروی تحت نظر ژورف استالین مرتکب شد.


برآورد کشته‌ها: ۷ و نیم میلیون نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر
 


نسل‌کشی دزونگا(۱۷۵۵-۱۷۵۸)

قتل عام مردم دزونگا توسط امپراطور کوئینگ لونگ، امپراطور سلسله مانچو چین که این نسل‌کشی را به‌عنوان وسیله‌ای برای تنبیه شورش مردم دزونگا به کار برد.  


برآورد کشته‌ها: ششصد هزار نفر

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر

 



نسل‌کشی دولت آزاد کنگو (۱۸۸۵-۱۹۰۸)

کشور آزاد کنگو، به عنوان ملک شخصی «لئوپولد دوم» از بلژیک اداره می‌شد. او در طول مدت حکومت خود در این منطقه جنایات متعددی علیه مردم بومی آفریقای مرکزی مرتکب شده است.  لئوپولد دوم در ابتدا با شعار پایان دادن به بردگی به میدان آمد، اما با انجام دسیسه‌های بسیار، موفق شد در کنفرانس برلین در سال ۱۸۸۴ کشور کنگو را که ۸۰ برابر از بلژیک وسیع‌تر است؛ به عنوان ملک شخصی در اختیار بگیرد تا بلژیکی‌ها به آنجا بروند و « تمدن مسیحیت» را به کنگویی‌ها برسانند و این سرزمین گسترده را به جهنمی گسترده‌تر تبدیل کنند. او از خونخوارترین پادشاهانی است که تاریخ به خود دیده است. لئوپلد، بانی استعمار و غارت کنگو شناخته می‌شود. در طول مدت اشغال کنگو، او موجب شکنجه (بریدن دست و پا)  و قتل بیش از ۱۰ میلیون نفر از مردم این کشور شد. جنایتی که تاریخ سرمایه‌داری و استعمارگری غرب تلاش بسیاری برای از یاد بردن آن کرده است و رسانه‌ها هم به عنوان بزرگترین بازوهای سیاسی غرب در این نسیان بزرگ دخالت تام داشته‌اند.

برآورد کشته‌ها: ده میلیون نفر

 

14 نسل‌کشی وحشتناک در تاریخ بشر

 

 

 

 

منبع: فردا

کد خبر 71385

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کمالی ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۹
    0 0
    تعجب می کنم که فجیع ترین این نسل کشی که همانا نسل کشی ایرانیان توسط دولت بریتانیا در جریان جنگ جهانی اول است را ننوشته اید. در جریان این نسل کشی یازده میلیون ایرانی کشته شدند.