کد خبر 71531
۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
ثبات تعرفه واردات خودرو وارد چهارمین سال شد

پرشین خودرو: تعرفه واردات خودرو طی سال‌جاری در حالی ثابت ماند که امسال چهارمین سال متوالی است که تعرفه ثبات خود را حفظ کرده است.

به گزارش  پرشین خودرو، بر این اساس برخی پیش‌بینی‌ها در سال گذشته حکایت از آن داشت که به‌دنبال تغییر و تحولاتی که در مقررات واردات خودرو صورت گرفت و موجب محدودیت در واردات به کشور شد، نرخ تعرفه در سال‌جاری کاهش پیدا کند این در شرایطی است که دولت همچون سه سال گذشته رای به ثبات تعرفه واردات خودرو داد .

به این ترتیب در شرایطی که به نظر می‌رسد دولت تمایلی به تغییر در نرخ تعرفه خودروهای وارداتی ندارد، اما واردکنندگان پیش‌بینی خوبی از بازار خودروهای خارجی در سال‌جاری ندارند. به گفته آنها هر چند ثبات تعرفه واردات خودرو موجب افزایش قیمت خودروهای خارجی نمی‌شود، اما قیمت وارداتی‌ها به دلیل مقررات جاری تغییرات جدی به خود خواهد دید.

در این میان اما عامل مهم دیگر، حذف واردکنندگان متفرقه و کاهش واردات خودرو طی ماه‌های آینده است که همین موضوع نیز کاهش عرضه در بازار را به‌دنبال دارد که کلید افزایش قیمت خودرو را خواهد زد. در این مورد، فرهاد احتشام‌زاد، رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: هر چند تعرفه‌ ثابت مانده و تاثیری در قیمت خودرو ندارد، اما سیاست‌گذاری‌ها در سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که بازار خودروهای وارداتی در سال‌جاری را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند که این موضوع افزایش قیمت و کاهش رقابت در بازار این خودروها را موجب می‌شود. وی تاکید دارد: متضرران اصلی عدم کاهش تعرفه و محدودیت در واردات خودرو، قطعا مشتریان هستند که به نظر می‌رسد توجهی به آنها در سیاست‌گذاری‌ها صورت نمی‌گیرد.

در حال حاضر مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای خودروهای سواری بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۰ سی‌سی معادل ۴۰ درصد، حجم موتور از ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی معادل ۵۵ درصد و خودروهایی با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی نیز به کشور ممنوع است.

دنیای اقتصاد

کد خبر 71531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha