دور زدن استاندارد در دوران تحریم توسط واردکنندگان خودرو

پرشین خودرو: در شرایط تحریم ما نمی توانستیم حتی یک دستگاه خودرو برای آزمایش و تست به کشورهای دیگر بفرستیم؛ در آن دوران چینی ها از گواهی نامه های استاندارد استفاده می کردند

به گزارش پرشین خودرو نیره پیروز بخت رییس سازمان ملی استاندارد در مورد شرایط کاری سازمان استاندارد در دوران تحریم گفت: در دوران تحریم به خاطر محدودیت های اعمال شده، نمی توانستیم با نهادهای بین المللی استاندارد ارتباط داشته باشیم و این باعث شد برخی ها با گواهینامه های استاندارد جعلی به واردات خودرو مبادرت کنند.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم ما نمی توانستیم حتی یک دستگاه خودرو برای آزمایش و تست به کشورهای دیگر بفرستیم اما؛ در حال حاضر می توانیم خودروها را به آلمان و دیگر کشورهای اروپایی بفرستیم و بر مبنای استانداردهای اروپایی که مطابق با استانداردهای ما است آنها را مورد آزمایش قرار دهیم.

پیروز بخت تصریح کرد: یک شرکت واردکننده خودرو چهار سال پیش برای واردات یک مدل خودرو چند گواهی نامه ای.مارک (E_MARK ) اتحادیه اروپا را به ما ارایه کرد و ما بعدا متوجه شدیم که این مدارک جعلی است؛‌ چون ما با شرکت و منبع اصلی ارتباطی نداشتیم و آنها صراحتا در پاسخ به ما که از آنها تائیدیه مطالبه می کردیم، ‌اعلام می کردند که چون شما تحریم هستید نمی توانیم به سوالاتتان پاسخ دهیم.

وی در مورد شرایط سخت دوران تحریم در سازمان استاندارد گفت: زمانی که من به ریاست سازمان ملی استاندارد منصوب شدم، به دلیل اعمال تحریم های اقتصادی و غیرممکن بودن نقل و انتقال پول،‌ نمی توانستیم حق عضویت خود را در سازمان بین المللی استاندارد (ISO) واریز کنیم و به همین دلیل، عضویت ما در این سازمان در سال 2013 به حالت تعلیق در آمده بود.

رییس سازمان ملی استاندارد افزود: علاوه بر این، بسیاری از فعالیت های بین المللی ما در 10 سال گذشته با مشکل مواجه و بسیاری از همکاری ها قطع شده بود. در این شرایط مسئولیت را در سازمان ملی استاندارد به عهده گرفتیم اما خوشبختانه توانستیم در سال 2014 عضویت خود را مجددا برقرار کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اجرایی شدن برجام به احیای روابط و همکاری های بین المللی ما کمک کرد و سازمان ملی استاندارد یکی از سازمان هایی بود که در دوران پسابرجام بیشترین نفع و پیشروی در حوزه های بین المللی را تجربه کرد؛ ما خیلی از این موضوع توانستیم بهره بگیریم و توانستیم رتبه ایران را در سازمان بین المللی استاندارد از 31 در سال 2012 به 27 در سال 2015 ارتقا دهیم؛ بر اساس آنچه به طور شفاهی به ما اعلام شده است،‌ رتبه ایران برای سال 2016 نیز به 23 ارتقا پیدا خواهد کرد.

 

کد خبر 71580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha