آمادگی راه آهن برای افزایش جابجایی زائران راهیان نور

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی در دیداری با جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور آمادگی راه آهن را برای حمایت از زائران و افزایش جابجایی با حمل و نقل ریلی اعلام کرد.

به گزارش  پرشین خودرو،  به نقل از روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سردار پاسدارعلی فضلی جانشین سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور گفت: راهیان نور یک حج فرهنگی و بصیرتی است و با برگزاری اردوهای راهیان نور می‌توان دوران دفاع مقدس و یاد شهدا را زنده نگه داشت.
وی در ادامه افزود: راهیان نور متعلق به همه مردم است و هوشمندانه از این اقدام اثرگذار استقبال می‌کنند و سالیانه ما شاهد حضور تعداد زیادی از زائران راهیان نور به مناطق جنگی هستیم که این رقم در سال ۹۵ به هفت میلیون زائر رسید.
وی افزود: امروز با عنایت خداوند راهیان نور به اوج خود رسیده است و همه دست اندرکاران این عرصه با توجه به فرمان رهبر معظم انقلاب جهت اجرای این موضوع اهتمام بخشیده اند.
فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور تأکید کرد: اردوهای راهیان نور به بلوغ رسیده است و توسعه کمی و کیفی مناسبی در این زمینه داشته ایم و توسعه راهیان نور در استان هایی، چون آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، خوزستان، بوشهر و هرمزگان، توسعه قابل توجهی یافته است.

سردار فضلی با اشاره به اینکه حجم بیشتر جابجایی زائران زمینی است، گفت: با توجه به زیر ساخت‌های زمینی، دغدغه اصلی ما برای موضوع جابجایی زائران راهیان نور بحث ایمنی است که از راه آهن جمهوری اسلامی ایران خواستار حمایت و افزایش حجم جابجایی‌ها از طریق جمل و نقل ریلی هستیم.

وی عنوان کرد: اردوگاه‌ها و زائرسرا‌ها برای اسکان زائران شهدا به صورت مردمی اداره می‌شود و همه دستگاه‌ها در ساماندهی این موضوع و توسعه زیرساخت‌ها نقش دارند.
جانشین سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه امسال آمادگی پذیرش زائران راهیان نور در کشور افزایش یافته است، گفت: این کار ارزشمند و بی بدیل مردمی با مشارکت مردم گسترش پیدا کرده است و در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر دست اندر کار راهیان نور هستند که در بخش‌های مختلف به زائران خدمات رسانی می‌کنند.

وی به حمل و نقل ایمن زائران به مناطق جنگی اشاره کرد و گفت: تاکنون راه آهن و مسئولان ذی ربط توجه خاصی به این موضوع داشته اند، اما نکته اصلی موضوع کمبود ناوگان مورد نیاز برای آن است که خواستار حمایت بیشتر مدیران ریلی وظرفیت سازی ریلی برای حمل زائران راهیان نور شده ایم.

سردار فضلی در ادامه سخنان خود استفاده از حمل و نقل ریلی را به دلیل ایمنی بالا در اولویت جابجایی زائران دانست و گفت: در صورتی که راه آهن حمایت و پشتیابی خود را از سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور افزایش دهد ما می‌توانیم از قطارهای نو و بازسازی شده استفاده کنیم.

در ادامه این جلسه سعید محمد زاده مدیر معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت راه آهن با بیان اینکه قطعا اصلی‌ترین هدف در این حوزه بالابردن سهم راه آهن در زمینه جابه‌جایی مسافر و بار است، گفت: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و برنامه ششم توسعه باید سهم راه‌آهن در جابه‌جایی بار و مسافر افزایش یابد که خوشبختانه طی ۳ سال گذشته در تاریخ راه‌آهن توانسته ایم رشدی بالاتری از رشد کل حمل‌ونقل کشور به ثبت برسانیم.
مدیر عامل شرکت راه‌آهن با اشاره به تلاش صورت گرفته از سوی راه‌آهن در طول سه سال گذشته برای کاهش هزینه حق دسترسی به خطوط ریلی تصریح کرد: خوشبختانه توانسته‌ایم با پیگیری‌های انجام گرفته، حق دسترسی را از ۵۷ درصد پایین آورده و به ۲۳ درصد کاهش دهیم که البته این رقم نیز همچنان ایده‌آل به حساب نیامده و باید بیش از این پایین بیاید.

وی اضافه کرد: هرچند با موافقت دولت و کاهش حق دسترسی به راه‌آهن قدری توان رقابت ما با جاده افزایش پیدا کرده، اما هنوز با توجه به رایگان بودن حق دسترسی به جاده‌ها این برای راه‌آهن یک معضل مهم است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته نزدیک به ۳۵۰ واگن فرسوده عمر بالای ۴۵ سال از ناوگان ریلی خارج شدند و همچنین با استفاده از روش‌های مختلف بهره وری و برنامه ریزی توانستیم قطارهای گردشگری را راه اندازی و میزان جابجایی مسافر را رشد دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه وظیفه ما در راه آهن برقراری ایمنی است، خاطر نشان کرد: ما باید به دنبال مدلی در حمل و نقل ریلی باشیم تا مشکلات را حل کنیم که تاکید بنده به فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور در درخواست وام از صندوق توسعه ملی برای خرید واگن و یا اختصاص وام از صندوق است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد که برای جابجایی راحتر راهیان نور نیز می‌توانیم از حمل و نقل ترکیبی استفاده کنیم بطوریکه زائران را از یک استان از طریق قطار و سپس از طریق جاده جابجا کنیم.
وی در پایان از آمادگی راه آهن در جهت حمایت از سازمان بسیج مستضعفین و فرمانده قرارگاه مرکزی راهیان نور برای اختصاص واگن‌های مورد نیاز برای جابجایی زائران خبر داد.
وی ادامه داد: برنامه‌های توسعه‌ای زیادی در دست اجرا داریم که بایستی از تمام فرصتهای موجود خود را جهت دستیابی به اهداف بکار گیریم تا انتهای برنامه شاهد تحولات ریلی در کشور باشیم.

سفر زوج‌های دانشجوی مشهد به ساری با قطار رجا

نخستین گروه از زوج‌های جوان دانشجو شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های مشهد مقدس، برای برگزاری اردوهای دانشجویی و برنامه‌های فرهنگی با قطار رجا وارد شهر ساری شدند.
روابط عمومی رجا با اعلام این خبر افزود: برای دومین سال متوالی و پس از برگزاری موفق این سفر‌ها در سال گذشته، حدود ۲۵۰۰ زوج دانشجو با قطارهای رجا از مشهد به ساری مسافرت می‌کنند.
این اقدام به منظور گسترش فرهنگ ازدواج و با همکاری ستاد ازدواج دانشجویی مقام معظم رهبری و شرکت حمل و نقل ریلی رجا انجام شده است.
اعزام این گروه‌ها در قالب ۹ کاروان از تاریخ ۲۹ فروردین ماه لغایت ۱۴ اردیبشهت ماه همزمان با ماه‌های مبارک رجب و شعبان با قطار مشهد- ساری شرکت رجا آغاز شد.
شرکت رجا نیز در جهت تسهیل سفر این گروه ها، تخفیفات ویژه‌ای را در بهای بلیت قطارهایشان اعمال کرده است.
ارائه تسهیلات بلیت قطار برای مراکز آموزشی، کاروان‌های ورزشی، مددجویان مراکز بازپروری از دیگر اقدامات شرکت رجا در راستای مسئولیت اجتماعی است.
هموطنان عزیز میتوانند برای کسب اطلاعات تکمیلی با سامانه ارتباط با مشتریان رجا ۱۵۳۹ (از تهران) و ۸۸۳۴۷۰۷۳ - ۰۲۱ (از شهرستان ها) تماس بگیرند.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 71767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha