کد خبر 71858
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۵

پرشین خودرو: گرفتگی رگ سیاتیک عوامل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است. البته دلایل گرفتگی رگ سیاتیک زیاد است ولی می‌توان آن را با مصرف مواد طبیعی به سرعت تسکین داد.

 

10 روش درمان «درد سیاتیک»

به گزارش«پرشین خودرو»،  عصب سیاتیک (sciatic nerve) طولانی‌ترین عصب بدن انسان است که از ناحیه کمری آغاز و تا انتهای پا امتداد دارد. گرفتگی رگ سیاتیک همراه با درد شدیدی است که می‌توان آن را با روش‌هایی درمان کرد.
 
گرفتگی رگ سیاتیک علاوه بر درد، ضعف و بی‌حسیِ پاها و انگشتان پا را به دنبال دارد که قدم زدن و حتی ایستادن را نیز تحت شعاع خود قرار می‌دهد.
 
سیاتیک عوامل مختلفی دارد که آسیب دیدن ستون فقرات و عفونت از جمله آن‌ها است. البته دلایل گرفتگی رگ سیاتیک زیاد است ولی می‌توان آن را با مصرف مواد طبیعی به سرعت تسکین داد.
 
1. زردچوبه
خواص ضدالتهابی زردچوبه بسیار قدرتمند بوده و به همین دلیل برای درمان گرفتگی سیاتیک بسیار مفید است. به همین منظور می‌توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را داخل یک فنجان شیر داغ ریخته و حل کنید. اگر خواستید می‌توانید مقدار کمی دارچین و عسل نیز به آن اضافه کنید. همچنین از مکمل‌های زردچوبه نیز استفاده کنید.
 
2. طب سوزنی
طب سوزنی برای تسکین دردهای عضلانی بسیار مفید است. طب سوزنی با تحریک نقاط مختلف بدن دستگاه عصبی را به شکلی مثبت تقویت می‌کند.
 
3. ماساژ
ماساژ درمانی نیز به دلیل تقویت گردش خون در درمان سیاتیک موثر است، به ویژه اگر عامل آن اسپاسم عضلانی باشد. ماساژ روزی یک مرتبه نقاط حساس به شما کمک شایانی خواهد کرد. البته می‌توانید یک فنجان روغن کنجد را با سه قاشق غذاخوری پودر جوز ترکیب کرده و حرارت دهید. سپس پس از خنک شدن می‌توانید از آن برای ماساژ دادن استفاده کنید. این نوع ماساژ را هفته‌ای دو تا 3 بار تکرار کنید.
 
4. کمپرس سرد و گرم
درمان به کمک کمپرس سرد و گرم می‌تواند به سرعت درد سیاتیک را تسکین دهد، زیرا کمپرس سرد موجب بی‌حس شدن درد و کاهش تورم می‌شود و از طرف دیگر، کمپرس گرم موجب آزاد شدن عضله می‌گردد. شما می‌توانید این رویه را مرتب به مدت 2 ساعت تکرار کنید.
 
5. کِرِم کپسایسین
ترکیب کپسایسین موجود در فلفل‌های تند (سبز و قرمز) یافت شده و علت تندی آن‌ها محسوب می‌شود. شما می‌توانید پماد آن را خریداری کرده و روزی 3 یا چهار مرتبه روی بدنتان بمالید.
 
6. دانه‌های شنبلیله
دانه شنبلیله دارای خواص ضد التهابی بی‌شماری است که می‌تواند کمک بزرگی در درمان سیاتیک، نقرس و آرتریت روماتوئید برساند. نحوه آماده‌سازی ضماد دانه شنبلیله بدین شکل است: آسیاب کردن دانه‌ها و اضافه کردن آن‌ها به یک فنجان شیر. سپس ترکیب را تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند، بجوشانید. سپس محصول نهایی را روی محل درد مالید و اجازه دهید چند ساعت به همین حالت باقی بماند.
 
7. پوست درخت بید سفید
پوست درخت بید سفید به دلیل وجود گلیکوزیدها و سالیسین آثار تسکین دهنده قوی و خواص ضد التهابی دارد. شما باید روزانه 120 میلی‌گرم مکمل پوست درخت بید سفید یا 240 میلی‌گرم سالیسین را به مدت 2 یا 3 هفته مصرف کنید.
 
8. ریشه گیاه علف گربه
ریشه سنبل الطیب یا علف گربه یا گیاه والرین (Valerian) در طب سنتی نیز فواید بی‌شماری دارد: اثر ضد تشنج، رفع ناراحتی‌های عصبی و هیستری، ضد اسپاسم و آرام بخش، تب بر، درمان بی‌خوابی، ضد کرم معده و روده، درمان میگرن، برطرف کردن دلهره، تشویش و نگرانی، کمک به درمان بیماری مالیخولیا، برطرف کردن درد سیاتیک، از بین برنده سکسکه مداوم، برطرف کردن درد سینه، و کمک به معالجه مرض قند.
 
شما علاوه بر مصرف مکمل این گیاه (150 میلی‌گرم در روز به مدت دو تا سه هفته)، می‌توانید آن را به صورت چای نیز میل کنید. برای مصرف آن به صورت چای کافی است یک قاشق چایخوری ریشه خشک شده این گیاه را به یک فنجان آب اضافه کنید و پس از 10 دقیقه جوشیدن آن را میل نماید.
 
9. تمرین
یکی دیگر از روش‌های درمان سیاتیک انجام تمرین‌های ورزشی است. حرکت کششی "زانو به شکم" می‌تواند برای تقویت عضلات ناحیه شکم و کمر بسیار مناسب باشد. مطابق تصویر زیر، بر روی زمین دراز کشیده و یک پایتان را به سمت شکم خود بکشید. بیست ثانیه بر روی هر پا تمرکز کنید و سپس پای دیگر را بالا بیاورید. ضمناً انجام حرکات کششی یوگا نیز می‌تواند مفید باشد. البته اگر مشکل جسمی خاصی دارید، بهتر است پیش از انجام این تمرین‌ها، با پزشک خود مشورت کنید.
 
10. حرکت دادن ستون فقرات
کایروپرکتیک (Chiropractic) زیر شاخه‌ای از درمان‌های مکمل بوده و نوعی درمان مشکلات سیستم اسکلتی بدن انسان محسوب می‌شود. شایع‌ترین کاری که در کایروپرکتیک انجام می‌شود، درمان کمردرد و درد گردن با مانیپولاسیون (حرکت دادن) ستون فقرات است. درمانگرهای کایروپرکتیک عقیده دارند که علت بسیاری از دردهای ستون مهره نیمه دررفتگی در مفاصل آن است و بنابراین می‌توان با انجام حرکاتی بر روی ستون مهره بیمار آن مفاصل را میزان یا جا اندازی کرد.
 
نکات اضافی:
سیگار را ترک کنید زیرا موجب تضعیف مهره‌های کمر می‌شود.
تشک نباید بیش از حد نرم یا بیش از حد سفت باشد.
از انجام حرکات ناگهانی خودداری کنید.
از مکمل‌های ویتامین ث، منیزیم و کلسیم استفاده کنید.
پس از مشاوره با پزشک، از نوشیدنی گیاهی استفاده کنید.
از روش‌های استاندارد بلند کردن اشیا استفاده کنید.
حالت مناسب بدن خود را حفظ کنید زیرا مانع از اعمال فشار بر قسمت‌های تحتانی کمر می‌شود.
تمرین منظم را فراموش نکنید.
 
 
 
 
 
منبع: باشگاه

 

کد خبر 71858

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha