کد خبر 71880
۲ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
راه اندازی قطار باری مینسک-بندرعباس

پرشین خودرو: در مذاکرات اصلی و حاشیه ای نشست سازمان منطقه ای ریلی «OSJD» در پایتخت بلاروس، برای راه اندازی قطار باری مینسک-بندرعباس و بین المللی شدن سه مسیر ریلی ایران توافق شد.

به گزارش پرشین خودرو، حسین عاشوری عضو هیات مدیره و معاون حمل‌ و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی و سرپرست هیات ایرانی، نتایج نشست مدیران ارشد سازمان او اس جی دی را که دیروز (جمعه) پایان یافت، تشریح کرد.
عاشوری در این مصاحبه گفت: موضوع و محورهای اجلاس هیات های 26 کشور عضو سازمان منطقه ای کشورهای شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین، اجرایی کردن برنامه های سال جاری میلادی و تدوین دستور کار سال 2018 سازمان بود.
وی ادامه داد: ما موضوع راهگذرهای جدید از ترکیه به سمت پاکستان را که از ایران می گذرد، مطرح کردیم تا گذرگاههایی را که در سال های اخیر در مناطق مرزی مانند اینچه برون راه اندازی کردیم به صورت رسمی به مسیرهای سازمان «OSJD» اضافه شود.
عاشوری گفت: با توافق های صورت گرفته، قرار شد تا راهگذرهای ترانزیتی ایران شامل ترکیه به پاکستان، آستارا به بندرعباس و اینچه برون به همین بندر به کریدورهای بین المللی سازمان او اس جی دی افزوده شود.
مقام ایرانی اظهار کرد: همچنین در حاشیه نشست مینسک، مذاکراتی با رئیسان راه آهن بلاروس، روسیه، استونی، لتونی، لیتوانی و چند کشور دیگر عضو برای فعال سازی کریدورها به ویژه شمال-جنوب داشتیم، زیرا با وجود اینکه این گذرگاه بیش از 14 سال است بین تهران، مسکو و دهلی نو توافق شده است، تاکنون از ظرفیت آن استفاده خاصی نشده است.
طرح راهگذر ترانزیتی شمال-جنوب در راستای تکمیل گذرگاه هلسینکی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان است که ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به کشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می کند.
افزون بر مسیر 7200 کیلومتری اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران کیلومتر ده ها کشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یکی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
معاون حمل‌ و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: در بخش دیگری از مذاکرات مینسک هم مقرر شد با توجه به توافق کاهش 50 درصدی تعرفه های ریلی برای سال 2017 بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، نسبت به بهره برداری از راهگذرها اقدام شود.
عاشوری افزود: در مورد دیگر توافق، ایران پیشنهاد کرد قطاری از مینسک به بندرعباس برای حمل کالاهای مورد تبادل دو کشور و همچنین بین حاشیه خلیج فارس و هندوستان با بلاروس و کشورهای راه اندازی کنیم که مورد استقبال قرار گرفت.
وی در پایان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به این موضوع، مقرر شد در یک ماه آینده متن توافق چهارجانبه تهران، مسکو، باکو و مینسک را در این باره تنظیم و نهایی کنیم تا قطار مینسک-بندرعباس راه اندازی شود.
در بیست و پنجمین دوره اجلاس او اس جی دی مسائل بین المللی مربوط به شبکه حمل و نقل ریلی در نشست های مدیران راه آهن عضو این سازمان منطقه ای با شرکت هیات های نمایندگی 26 کشور شامل مناطق شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین بررسی شد.
توسعه حمل‌ و نقل ریلی باری و مسافری، تکمیل و به روزرسانی مقررات بین‌المللی حقوقی، افزایش توان رقابتی حمل و نقل با راه آهن و بیشتر کردن توان حجم نقل و انتقال بین قاره ها در دستور کار این نشست پنج روزه بود.
کنفرانس مدیران ارشد «OSJD» به عنوان بالاترین ارگان مدیریتی این سازمان منطقه ای، هر سال یکبار برگزار می شود و برنامه ریزی، تعیین خط مشی و تصمیم گیری در زمینه مسائل ریلی بر عهده این اجلاس است.
در این نشست های سالیانه، گزارش های کمیسیون های سازمان در زمینه حمل بار و مسافر، عرصه زیربنایی و ناوگان، مسائل مالی و محاسباتی، کدگذاری و انفورماتیک بررسی و در مورد آنها تصمیم گیری می شود.
بررسی برنامه جامع فعالیت آینده ارگان های اجرایی، بودجه سازمان و سایر مسائلی که قرار است در دستور کار اجلاس وزیران کشورهای عضو سازمان قرار گیرد، در کنفرانس مدیران بررسی و پیشنهادهای لازم ارائه می شود.

ایرنا

کد خبر 71880

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha