کد خبر 72329
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۲
 انتشار اوراق مشارکت نوسازی ناوگان هوایی

پرشین خودرو: وزیر راه و شهرسازی از برنامه دولت برای اجرای طرح های لیزینگ در صنعت ریلی و هوایی خبر داد و اعلام کرد که دولت قصد دارد برای نوسازی ناوگان هوایی اوراق مشارکت منتشر کند.

به گزارش پرشین خودرو،  «عباس آخوندی» که در دومین روز از چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا در مرکز همایش های صدا و سیما سخن می گفت، برنامه های دولت برای تامین مالی طرح های زیربنایی کشور را تشریح کرد و گفت: تامین مالی بزرگ طرح های زیربنایی با بودجه کنونی دولت امکانپذیر نیست.
وزیر راه و شهرسازی از برنامه این وزارتخانه برای تامین مالی صنعت ریلی و هوایی با استفاده از لیزینگ خبر داد و گفت: همه موسسه های داخلی و بین المللی می توانند در این شیوه همکاری کنند.
لیزینگ‌ (Leasing) نوع خاصی از عملیات مالی است که به اجاره اعتباری گفته می شود؛ این شیوه برای بهره‌برداری از عین یا منفعت کالای سرمایه‌ای یا مصرفی با دوام که از قابلیت اجاره برخوردار باشد، منعقد می‌شود.
روش لیزینگ، مجموعه‌ای از مبادلات اقتصادی مشتمل بر خرید، اجاره و در نهایت، فروش (تملیک) را در بر می‌گیرد.
آخوندی با تاکید بر استفاده از بازار سرمایه برای تامین مالی طرح های زیربنایی اظهار داشت: استفاده از اوراق مشارکت برای طرح های زودبازده به منظور تامین مالی نوسازی ناوگان هوایی را در دستور کار است و امید می رود به زودی وارد بازار شود.
وی درباره استفاده از کمک سرمایه گذاران خارجی در طرح های زیربنایی نیز اظهار داشت: برای این کار باید ریسک و هزینه مبادله کنترل شود برهمین اساس انواع ریسک های سیاسی و اجرایی را باید کاهش دهیم.
آخوندی یادآور شد که واگن های صنعت ریلی ایران عمری در حدود 64 سال دارد و نیاز به نوسازی در این حوزه ضروری است.
وی گفت: در صورتی که شبکه ریلی کشور از 13 هزار کیلومتر فعلی به 25 هزار کیلومتر افزایش یابد، می توانیم دسترسی روزانه مناسبی را به کشورهای منطقه برقرار کنیم.
وزیر راه و شهرسازی به تردد یک میلیون و 200 هزار مسافر بین تهران و شهرهای حومه آن اشاره کرد و گفت: اگر قرار باشد بخشی از ترافیک بین شهری از جاده ها به ریل انتقال یابد، حجم ناوگان ریلی کشور چند برابر می شود.
وی با اشاره به پیش بینی ایجاد راه آهن حومه ای برای تهران و کلانشهرها در برنامه ششم توسعه گفت: این کار نیاز به میلیاردها دلار سرمایه گذاری در زیرساخت ها و ناوگان دارد.
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه از 480 هزار کامیون موجود در ناوگان جاده ای ایران 125 هزار دستگاه بیش از 35 سال عمر دارند، اظهار داشت: مصرف بالای سوخت، آلودگی هوا و ریسک تردد آنها در جاده ها، نوسازی در این بخش را ضروری کرده است.
وی یادآور شد که این وزارتخانه تفاهم نامه ای را با وزارت نفت برای نوسازی 16 هزار دستگاه کامیون امضا کرده که فرصت خوبی را برای سرمایه گذاری فراهم می کند.
آخوندی بر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی ایران تاکید کرد و گفت: در 4 سال گذشته میزان مسافرت هوایی بیش از 15 درصد در کشور رشد داشته و برای پاسخ به نیازهای فعلی بازار، به بیش از 500 فروند هواپیما نیاز است.
آخوندی تعداد مسافرانی که سالانه توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی جا به جا می شوند را 3.7 میلیون مسافر برآورد کرد و گفت: این در حالی است که یکی از شرکت های هوایی در همسایگی غربی ایران سالانه 60 میلیون مسافر را جا به جا می کند.
وی خاطرنشان کرد: ایران برای نوسازی ناوگان هوایی خود قرارداد خرید 200 فروند هواپیمای جدید را امضا کرده و آماده ورود و رقابت در سطح جهانی است.
به گفته آخوندی، در حوزه صنعت ریلی بیش از 2 هزار و 800 واگن ریلی و 28 هزار واگن باری نیاز به نوسازی دارند.
وی یادآور شد: ایران 13 هزار هکتار محدوده شهر فرودگاهی در فرودگاه امام خمینی (ره)، 1500کیلومتر منطقه آزاد و 2500 کیلومتر منطقه ویژه دارد که می تواند با رویکرد بازرگانی آنها را توسعه داد.
بنا بر اعلام پژوهشکده پولی و بانکی، آخوندی به سیاست دولت در توسعه شبکه ریلی کشور برای بهره برداری از آن در مسیر توسعه ترانزیت بین المللی و منطقه ای اشاره کرد و اظهار داشت: برای سهم گیری بیشتر از ترانزیت هوایی نیز باید آسمان ایران، باید مسیر امنی برای عبورهای بین المللی باشد.
وزیر راه و شهرسازی به جایگاه ایران در مسیر حمل و نقل دریایی و لزوم اتصال آن به مسیرهای زمینی و ریلی اشاره کرد و گفت: انجام این کارها به میلیاردها دلار سرمایه گذاری و زیرساخت نیاز دارد.
وی مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح های ملی و بین المللی را از برنامه های دولت یازدهم برشمرد و گفت: امروز طرح هایی چون توسعه فرودگاه های شیراز و امام خمینی (ره)، بندر چابهار، راه آهن کرمان - سیرجان با شیوه های جدید مشارکت بخش خصوصی و تامین مالی اجرا شده اند.

وزیر راه و شهرسازی از آماده سازی و ارائه طرحی برای تصویب 2 پروژه جدید برای تعمیرات اساسی آزادراه ها در هیات دولت خبر داد و گفت: یکی از بندهای برنامه ششم توسعه، تشکیل شرکت راه آهن حومه ای برای کلانشهرهای ایران است که انتظار می رود با اجرای آن میلیون ها لیتر در روز در مصرف بنزین صرفه جویی شود.
چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا با حضور مدیران بانکی ایران و نمایندگانی از شرکت ها و موسسه های مالی اروپا و با هدف معرفی فرصت های سرمایه گذاری ایران و نیز بررسی وضعت صنعت بانکداری و انطباق آن با نظام بین الملل در مرکز همایش های صدا و سیما آغاز به کار کرد و ظهر امروز به کار خود پایان داد.

ایرنا

کد خبر 72329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha