وزارت صنعت بیش از این که وزارت فولاد باشد، وزارت خودرو است

پرشین خودرو: با وجود آن که کارشناسان دلایل مختلفی برای کم بهره بود چرخه فولاد مطرح می‌کنند، معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان یکی از مشکلات اصلی این صنعت را پراکندگی آن دانسته و معتقد است اگر وزرات صنعت، معدن و تجارت اگر مانند چرخه تولید خودرو، چرخه فولاد را درک میکرد امروز این صنعت وضعیت بهتری داشت.

به گزارش پرشین خودرو، احسان دشتیانه، در سمیناری که با موضوع بازاریابی مدرن، فروش و صادرات محصولات فولادی و مواد اولیه، در هتل کوثر تهران برگزار شد، در باره وضعیت بازا فروش محصولات فولادی گفت: آزادی صادرات که در سال ۱۳۹۳ برای محصولات فولادی اتفاق افتاد خوشحالی ندارد بلکه شرکت ها باید برای توسعه صادرات خود مشوق های صادراتی را ببینند تا حتی در سیستم های دولتی که نهادهای نظارتی با انعطاف پذیری پایینی دارند هم بتوانند موضوع صادرات را به شکل مناسبی دنبال کنند.


وی ادامه داد: ورود به بازارهای صادراتی کار دشواری است چرا که هنوز هم تحریم‌های نانوشته‌ای وجود دارد یعنی با وجود آنکه منع قانونی برای سیستم‌های بانکی وجود ندارد اما بانک‌های خارجی در پاره ای از موارد حاضر به فعالیت با تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی نیستند.


معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با اشاره به ریشه برخی مشکلات در صنعت فولاد و محصولات فولادی اظهار کرد: در ایران گاز ارزان وجود دارد و سنگ آهن را میتوان با قیمت مناسب به عنوان مواد اولیه تامین کرد، همچنین نیروی انسانی نیز با قیمتی نسبتا مناسب در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد ولی اینکه هنوز شرکت‌های فولادی در زیان به سر می‌برد نشان می دهد اشکال از جایی دیگر است.


وی افزود: تمام دنیا موضوع دامپینگ بازار فولاد را درک کردند و حتی کشورهایی مانند آمریکا تعرفه‌ای ۲۰۰ درصدی برای واردات فولاد خود قرار دادند، در حالی که ما هنوز بر سر افزایش تعرفه از پنج به 10 درصد دعوا داریم.


دشتیانه اضافه کرد: در صورتی که وقتی در حوزه‌ی ماننده خودرو به اهمیت موضوع ایجاد اشتغال و ارزش افزوده در چرخه های تولید اشاره می‌شود و موضوعاتی مانند اینکه هر در خودرو معادل ۲۵۰ اشتغال غیرمستقیم است در فضای اقتصادی به گونه ای مطرح میشود که تمام مقامات نسبت به این که نباید این صنعت را با تمام نارسایی ها وفرسودگی که دارد تعطیل کنند و تعرفه های آن را پایین بیاورند قانع میشوند، نتیجه این می‌شود که حتی در زمانی که مجلس قصد میکند تعرفه های واردات خودرو را کاهش دهد یک مقام عالی کشور را به بازدید یکی از کارخانه‌ها می‌برند و موضوع از سطح مجلس و دولت ها بالا تر می شود که بعد از آن هم بحث کاهش تعرفه ها به کلی پایان می‌یابد.


وی ادامه داد: این یعنی تمام صنعت خودرو یکپارچه شده و توانسته است تمام فضای اقتصادی کشور قانع کند که عرضه یک محصول نهایی مانند خودرو و کامل بودن چرخه تولید آن می‌تواند اشتغال بسیار بالا و ارزش افزوده ای را تولید کند که با تمام به روز نبودن آن محصول نهایی ارزش حفظ آن صنعت وجود دارد تا سود ناشی از آن تمام فعالا و شاغلان حاضر در این چرخه را سرپا نگهدارد.


معاون بازاریابی و فروش ذوب آهن اصفهان با انتقاد از عدم یک پارچگی فولاد اظهار کرد: موضوع یکپارچگی صنعت در ایران چیزی است که فولاد به شدت به آن نیاز دارد و متاسفانه می‌توان گفت پراکنده بودن آن یکی از عواملی است که می‌توان آن را از دلایل زیان‌ده بودن یا بهینه نبودن این صنعت برشمرد.


وی افزود: متاسفانه آن گونه که همیت در وزارت صنعت معدن و تجارت برای موضوع خودرو و یکپارچه نگهداشتن و حمایت های تعرفه ای از آن وجود دارند در بحث فولاد نیست که البته مشخص است که متاسفانه این وزارتخانه با وجود تمام زحماتی که برای بخش فولاد کشیده است بیشتر از اینکه وزارت فولاد باشد وزارت خودرو است.

ایسنا

کد خبر 72355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha