واکنش سازمان استاندارد به ادعای تولید خودروهای آب‌سوز

پرین خودرو: معاون سازمان ملی استاندارد ایران می‌گوید تاکنون درخواستی در ارتباط با خودروهای آب سوز که به ساخت نمونه منجر شده باشد به این سازمان ارائه نشده است.

به گزارش پرشین خودرو، جهانبخش سنجابی با اشاره به این‌که تاکنون درخواست حقیقی یا حقوقی در ارتباط با خودروهای آب سوز که به ساخت نمونه رسیده باشد به سازمان ملی استاندارد ایران ارائه نشده است، اظهار کرد: تاکنون درخواستی در ارتباط با خودروهای آب سوز به سازمان ملی استاندارد ارائه نشده و طبق اطلاعات داخلی و بین‌المللی موضوع خودروهای آب‌سوز از مرحله طراحی مفهومی عبور کرده و به مرحله ساخت نمونه رسیده است.

وی ادامه داد: خودروهای آب سوز جزو بدیهیات آینده صنعت خودرو خواهد بود که دنیا به سمت آن حرکت کرده است، اما براساس اطلاعات موجود هنوز به نمونه‌سازی در داخل در ارتباط با این مدل خودروها نرسیدیم.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با توضیح فرآیند تولید خودروهای آب سوز در داخل کشور، خاطر نشان کرد: فرآیند کار به این شکل است که اگر طراحی این خودرو کپی‌برداری از خارج نبوده و طراحی داخل باشد گام اول آن در ارتباط با دانش‌ بنیان بودن محصول توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مدنظر قرار می‌گیرد و در صورت صحه گذاشتن به این مساله درخواست کننده می‌تواند تقاضای یکی از سه گواهی برای محصولات دانش‌ بنیان را داشته باشد تا در این رابطه مجوز لازم صادر شود.

سنجابی افزود: اگر برای نوع محصول استانداردی تدوین شده باشد می‌تواند گواهی انطباق استاندارد ملی را اعلام کند و اگر محصول به تولید انبوه برسد و دو سال متوالی رعایت استانداردها توسط آن محرز شود می‌تواند تقاضای پروانه کاربرد علامت دانش‌نما یا استاندارد دانش بنیان را ارائه کند.

به گفته وی، اگر استاندارد ملی برای محصول تدوین نشده باشد همان مساله‌ای که در مورد خودروهای آب سوز وجود دارد ولی استاندارد کارخانه‌ای در ارتباط با آن تدوین شده و مدنظر قرار گرفته باشد که اصول استاندارد در آن رعایت شود سازمان ملی استاندارد می‌تواند گواهی کیفیت محصول را صادر کند و در واقع به آن پروانه دهد تا کار به مرحله‌ی تولید برسد.

به گزارش ایسنا، فیلمی که اخیرا در این زمینه در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شده ظاهرا مربوط به حضور فردی به نام "ع. ج" مدعی تبدیل خودروهای بنزین‌سوز به آب‌سوز در یکی از برنامه‌های تلویزیونی شبکه سه سیما با اجرای رضا رشیدپور است.

در این فیلم فرد نامبرده مدعی است با هزینه حدود ۶۰۰ هزار تومان خودروی بنزین‌سوز را به‌ خودرویی آب‌سوز تبدیل می‌کند. این فرد مدعی شده از ۲۶ کشور جهان دعوتنامه برای ارائه اختراعش دریافت کرده اما به هیچ کدام از این دعوتنامه‌ها پاسخ نداده زیرا می‌خواهد این تکنولوژی در اختیار مردم خودش باشد.

این درحالی است که شهرام آزادی - عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی - در گفت‌وگو با ایسنا ضمن رد ادعای حرکت خودرو با آب به جای بنزین می‌گوید: تمام این ادعاها و دیگر ادعاهای مشابه بدون هرگونه مبنای علمی و کارشناسی بوده و نوعی عوام‌فریبی برای مقاصد خاص است.

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: بنابراین باید از مدعیان تبدیل کردن خودروهای متعارف به خودروی آب‌سوز پرسید چگونه مدعی دست یافتن به چنین فن‌آوری با منابع و امکانات محدود خود شده‌اند، در حالی‌که مراکز میلیارد دلاری خارجی تاکنون چنین ادعایی نداشته‌اند.

این عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی همچنین با اشاره به این‌که در حال حاضر بالاترین فن‌آوری که صنعت خودروی جهان در زمینه استفاده از سوخت‌های جایگزین به آن دست یافته، فن‌آوری استفاده از هیدروژن در پیل سوختی است، بیان می‌کند: در این فن‌آوری که هنوز تجاری و عام نشده در فعل و انفعالاتی هیدروژن در پیل سوختی به انرژی الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو تبدیل شده و خروجی سیستم نیز آب است که از اگزوز خارج می‌شود.

به گفته آزادی، پیش‌بینی می‌شود ظرف ۱۰ تا ۲۰ سال آینده بیشتر خودروهای تولیدی در جهان از سوخت هیدروژن برای حرکت استفاده کنند، اما اینکه از آب برای به حرکت درآوردن خودرو استفاده شود از نظر مبانی عقلی و علمی کاملا مردود است.

 

 

ایسنا

کد خبر 72900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • خبر بده ۰۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۹
    0 0
    یعنی یک نفر نیست این ادعا را مستند رد کنه؟؟ چرا شما یک خبرنگار رو پیگیر این کار نمی کنید اگر دروغ بود که همه بدانند اگر نه خودرو سازان سیاه رو بشن