کد خبر 72901
۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶
کریدور۱۰کوتاه‌ترین مسیر اتصال به اروپا

پرشین خودرو: معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه نیاز سرمایه گذاری شش هزار میلیارد تومانی در کریدور ۱۰ گفت:: در بخش‌هایی از این راهگذر قرار است ایتالیایی‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش پرشین خودرو،  خیرالله خادمی در حاشیه همایش بررسی مطلوبیت کریدور شماره ۱۰ و راه‌های تجاری‌سازی گفت: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کریدور شماره ۱۰ این است که کوتاه‌ترین مسیر اتصال ایران به جنوب اروپا از ترکیه و کوتاه‌ترین مسیر اتصال کشورهای اروپایی به آب‌های خلیج فارس است.
وی افزود: این کریدور از لحاظ ترانزیتی اقتصادی‌ترین کریدور کشورمان محسوب می‌شود و روابط خوبی برای افزایش تعاملات تجاری از این کریدور برقرار کرده‌ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر نقش کریدور شماره ۱۰ در افزایش تعاملات تجاری با کشور عراق گفت: این کریدور در طول محور خود ۱۰ مرز رسمی ایران با کشورهای همسایه را پوشش می‌دهد.
وی تصریح کرد:کریدور شماره ۱۰ (کریدور بندر امام – مرز بازرگان) از مرز شلمچه تا مرز بازرگان را پوشش می‌دهد و این مرز‌ها را به صورت آنتنی به یکدیگر اتصال می‌دهد و آینده خوبی را برای تجارت ایران و عراق پیش‌بینی می‌کنیم.
خادمی ادامه داد: دو سال پیش توانستیم این کریدور را تحت عنوان کریدور شماره ۱۰ به تصویب برسانیم که از بندر امام آغاز می‌شود و تا شمال غربی کشورمان در مرز بازرگان امتداد پیدا می‌کند.
وی افزود: در بخش‌های آزادراهی این کریدور ایتالیایی‌ها سرمایه‌گذاری مستقیم دارند و در بخش‌های غیر آزادراهی به صور ت. فاینانس همکاری خواهند کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: نتیجه مذاکرات نهایی با ایتالیایی‌ها اواخر اردیبهشت ماه مشخص می‌شود.
کاظمی با بیان اینکه از ۱۴۲۰ کیلومتر کریدور شماره ۱۰ حدود ۷۵۰ کیلومتر آن باقی مانده است، گفت: پیش‌بینی ما این است که برای ساخت هر یک کیلومتر آزادراه در این کریدور ۱۰ میلیارد تومان و برای ساخت هر یک کیلومتر بزرگراه ۶ میلیارد تومان هزینه شود با توجه به اینکه ۷۵۰ کیلومتر از این پروژه باقی مانده می‌توان گفت: برآورد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل این پروژه حدود ۶ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به افتتاح بخشی از کریدور شماره ۱۰ در سال گذشته در چند استان گفت: در سال گذشته توانستیم ۶۵ کیلومتر از کریدور شماره ۱۰ را در کردستان، ۲۵ کیلومتر در آذربایجان غربی، ۱۰ کیلومتر در خوزستان و ۱۶۵ کیلومتر در لرستان به بهره‌برداری برسانیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: از ابتدای این دولت اتصال ۵ مرکز استان را به شبکه سراسری ریلی در دستور کار قرار دادیم که با راه آهن همدان به اتمام رسید.
کاظمی افزود: مراحل استقرار تشکیلات اداری برای بهره‌برداری از راه‌آهن کمی زمان‌بر است به همین دلیل بین اتمام ریل‌گذاری و افتتاح فاصله زمانی ایجاد می‌شود.
خادمی از اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی کشور در اواخر خرداد خبر داد و گفت: ریل‌گذاری ۶۰ کیلومتر از این مسیر باقی مانده است، اما طبق زمان‌بندی اعلام شده ریل به کرمانشاه می‌رسد.
وی ادامه داد: برنامه ما این است که اواخر تیرماه ارومیه به شبکه ریلی متصل شود و اواخر مردادماه هم ریل‌گذاری راه‌آهن رشت به اتمام می‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد‌:در حال حاضر تمام کارخانه‌های تراورس در کشورمان با تمام ظرفیت برای تامین تراورس مورد نیاز پروژه‌های ریلی تولید می‌کنند و روزانه حدود ۶ کیلومتر ریل‌گذاری در ۵ پروژه ریلی کشورمان انجام می‌شود.

واحدمرکزی خبر

کد خبر 72901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha