مشخصات خودرویی که شاید وارد بازار شود+تصاویر

پرشین خودرو: برند سئات، به‌تازگی در کشورمان حضور یافته و با کسب مجوزهای لازم، اقدام به واردات خودرو کرده است. این احتمال وجود دارد که جدیدترین محصول این خودروساز اروپایی به نام ایبیزا به ایران وارد شود.

به گزارش پرشین خودرو، خودروسازی سئات در سال ۱۹۵۰ بنیان نهاده شد. محل کارخانه‌ی اصلی این برند در نزدیکی بارسلونای اسپانیا قرار دارد. سرمایه‌گذاری اولیه برای توسعه‌ی این شرکت را گروه خودروسازی فیات ایتالیا انجام داد و به همین دلیل، سئات نام‌گذاری شد. تحول اصلی در محصولات سئات، از سال ۱۹۸۶ و پس از حضور فولکس‌واگن آلمان در نقش مالک اصلی این برند شکل گرفت. امروزه با مدیریت فولکس، ظرفیت تولید سئات بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه در سال برآورد می‌شود.

نمایندگی سئات در کشورمان از سال پیش اقدام به واردات یکی از مشهورترین محصولات این برند، به نام لئون کرد. این خودرو در دو نسخه با بدنه‌ی هاچبک ۵در و پیشرانه‌های متفاوت عرضه شد؛ اما با قیمت ۱۲۵ و ۱۴۵ میلیون تومان، چندان مورد توجه بازار قرار نگرفت.

سیات ایبیزا 2018  Seat ibiza

ورود مدل نسبتا گران‌قیمت لئون به کشورمان جالب است؛ اما نباید فراموش کنیم که از سال ۱۹۹۸ تاکنون، پرفروش‌ترین خودروی برند سئات در سطح جهانی مدل ایبیزا بوده است. این مدل که در مقایسه با لئون بدنه‌ی کوچک‌تری دارد، با فروش نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه در سال، بخش اصلی تولید در کارخانه‌ی سئات را به خود اختصاص داده است.

نسل اول سئات ایبیزا در سال ۱۹۸۴ معرفی شد. پلت‌فرم این خودرو از فولکس گلف به عاریت گرفته شده بود و طراحی آن را بزرگ‌مرد تاریخ خودروسازی جهان؛ جورجتّو جوجارو به سرانجام رساند. به‌تازگی مدل ۲۰۱۸ از این خودرو آماده‌ی فروش شده است که نسل پنجم ایبیزا محسوب می‌شود.

سیات ایبیزا 2018  Seat ibiza

کارشناسان معتقدند نسل جدید ایبیزا پس از ۵.۵ میلیون دستگاه تولید در ۳۳ سال گذشته، در طراحی ظاهری و بهره‌مندی از فناوری‌های روز، به سطح اول خودروهای جهان در این کلاس رسیده است. برای اولین‌بار، فولکس‌واگن برای ایبیزا از یک پلت‌فرم اختصاصی استفاده خواهد کرد تا اهمیت این خودرو بیش از پیش مشخص شود. این مدل قرار است نسبت به گذشته دینامیک و فرمان‌پذیری بهتری داشته باشد؛ ضمن اینکه فضای داخلی آن نیز بزرگ‌تر از قبل خواهد بود. طراحی این خودرو به سبک سئات در سال‌های اخیر کاملا وفادار بوده و البته استانداردهای این برند را ارتقاء داده است.

ایبیزا از مدل لئون و فولکس‌گلف کوچک‌تر به نظر می‌رسد؛ اما یک خودروی مینیاتوری و کامپکت محسوب نمی‌شود. طول مدل جدید به ۴ متر افزایش یافته است و با پهنای ۱.۷۸۰ متر و ارتفاع ۱.۴۴۴ متر، نیازهای علاقه‌مندان به خودروهای هاچبک را برآورده می‌کند. این خودرو در دو تیپ بدنه‌ی ۵در تولید می‌شود که در حالت FR، ارتفاع سقف ۱۵ میلی‌متر کمتر خواهد بود. کابین ایبیزا نیز به لطف فاصله محور ۲.۵۶۴ متر، جادارتر از گذشته است و از صندلی‌های پهن‌تری استفاده می‌کند.

سیات ایبیزا 2018  Seat ibiza

پیشرانه‌های مختلفی برای ایبیزا قابل سفارش هستند که همگی با استاندارد یورو ۶، مصرف سوخت قابل قبولی دارند. ارزان‌ترین نمونه‌ی این خودرو با پیشرانه‌ی بنزینی ۱ لیتری و ۳ سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود که ۶۵ اسب بخار قدرت دارد و به نام MPI معروف است. نسخه‌ی دیگری از همین پیشرانه با قدرت ۷۵ اسب بخار هم قابل سفارش خواهد بود. نمونه‌ی ۱ لیتری و توربوشارژ ایبیزا در دو نسخه‌ی ۹۵ و ۱۱۵ اسب بخار تولید خواهد شد که با کد TSI شناخته می‌شود. برای علاقه‌مندان هاچبک‌های پرقدرت، نسخه‌ی ۱.۵ لیتری توربوشارژ با قدرت ۱۵۰ اسب بخار در آینده ارائه خواهد شد.

پیشرانه‌ی ۷۵ اسب بخار ایبیزا، احتمالا پرفروش‌ترین مدل این خودرو خواهد بود که با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت، میانگین مصرف سوخت کمتر از ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر را به همراه خواهد داشت. از سویی دیگر، پیشرانه‌های توربوشارژ سری TSI نیز مصرف سوخت پایینی دارند و به عنوان مثال، در نسخه‌ی یک لیتری ۹۵ اسب بخار تنها ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است.

سیات ایبیزا 2018  Seat ibiza

مسلما شتاب ایبیزا با پیشرانه‌هایی به قدرت ۶۵ و ۷۵ اسب بخار، چندان قابل توجه نیست و حدود ۱۵ ثانیه طول می‌کشد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ اما مدل ۱۱۵ اسب بخار می‌تواند در ۹.۳ ثانیه، سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت کند و البته مصرف سوخت میانگین ۴.۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر به همراه داشته باشد. این مدل با گشتاور ۲۰۰ نیوتن‌متر که از دور موتور ۲۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور بر دقیقه حاصل می‌شود، توانایی رسیدن به نهایت سرعت ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت را دارا خواهد بود.

لیست قیمت مدل‌های مختلف ایبیزا برای فروش در انگلستان، به‌تازگی اعلام شده و سئات وعده داده است که در ۳۰ تیرماه امسال، اولین سری ایبیزا را در این کشور تحویل مشتریان دهد. نسخه‌ی S با پیشرانه‌ی ۷۵ اسب بخار، حدود ۱۷ هزار دلار قیمت خواهد داشت. مدل SE با همین پیشرانه‌ به علاوه‌ی صندلی‌‌های چرم، مانیتور لمسی ۵ اینچ و امکانات چندرسانه‌ای به قیمت ۱۸ هزار دلار فروخته خواهد شد. گران‌ترین نمونه‌های ایبیزا، نسخه‌های FR و اکسلنس هستند که با پیشرانه‌ی ۱۱۵ اسب بخار، رینگ‌های اسپرت ۱۷ اینچ و آپشن‌های کامل در حدود ۲۱ هزار دلار قیمت خواهند داشت.

کد خبر 72942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha