کد خبر 73041
۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳

پرشین خودرو: پس از اختلافاتی که میان دو کشور در حوزه‌های مختلف به‌وجود آمد و اظهارات مقامات دو کشور که به این اختلافات دامن زد، کانادا سفارت خود را در ایران بست.

به گزارش«پرشین خودرو»، روابط میان ایران و کانادا به علت برخی مسائل و پروند‌‌های مطروحه میان دو کشور در مقاطعی به تیرگی گرایید. پس از اختلافاتی که میان دو کشور در حوزه‌های مختلف به‌وجود آمد و اظهارات مقامات دو کشور که به این اختلافات دامن زد، کانادا سفارت خود را در ایران بست.

 
البته بسته شدن سفارت این کشور بیشتر با بسته شدن سفارت بریتانیا و تحریم‌ها مرتبط بود. این مسائل موجب شد تا ارتباط ایران با کانادا قطع شود. به هرصورت کانادا کشوری پیشرفته است و از قدرت سرمایه‌گذاری بالایی برخوردار است که در بخش‌های مختلف کشور ما می‌تواند سرمایه‌گذاری کند. با بازگشایی سفارت انگلیس در سطح مبادله سفیر و توافق برجام که بیش از یک سال از آن می‌گذرد و رفع تحریم‌ها، کانادا هم در رقابت با کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری به سوی ایران می‌آید تا از سایر کشورها عقب نیفتد.
 
کانادا درباره روابط دیپلماتیک با ایران قطعا با ایالات متحده و انگلیس مشورت کرده است. کانادا در صحنه بین‌المللی کشوری نیست که بتواند به تنهایی تصمیم‌گیری و عمل کند، از این رو مجبور است با آمریکا و بریتانیا هماهنگ باشد و آنها هم به دلیل بحران اقتصادی که غرب را گرفته، با از سرگیری روابط کانادا با ایران موافقت کرده‌اند. بنابراین امید می‌رود که کانادا بتواند در بخش‌هایی که ایران تعیین می‌کند، سرمایه‌گذاری کند.
 
مخصوصا در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی که رئیس جمهور نیز گفتند ما به 200 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در این بخش احتیاج داریم. کانادایی‌ها می‌تو‌انند این نیاز را برطرف کنند. از طرف دیگر ایران در آستانه انتخابات ریاست جمهوری است و بالطبع برای بسیاری از ایرانیان مقیم کانادا نیز برقراری ارتباط اهمیت زیادی دارد. ایران در کانادا دفتر حفظ منافع دارد. ایرانیان مقیم کانادا می‌توانند از کنسولگری پاکستان برای رأی دادن در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کنند.
 
احیای روابط بین ایران و کانادا یک تشریفاتی دارد که اول از بحث کنسولی شروع می‌شود. با گذشت مدتی وزیران خارجه دوکشور با یکدیگر ملاقات‌های دوجانبه در پایتخت‌ها انجام می‌دهند و مقابله‌نامه‌هایی را امضا می‌کنند. امیدواریم زمانی که وزیر امورخارجه کانادا به ایران می‌آید، شرایط به‌گونه‌ای پیش برود که در همان روز سفارت کانادا نیز در ایران بازگشایی شود. باتوجه به حجم جمعیتی ایرانی‌ها در کانادا عدم روابط این دو کشور برای خانواده‌های ایرانی بسیار مشکل شده است.
 
این دیدار و بازگشایی در آستانه انتخابات می‌تواند به نفع آقای روحانی باشد که گشایش کنترل شده در بخش‌هایی از سیاست خارجی ما می‌تواند شرایط قبل را تغییر داده و به وضعیتی منبسط در سیاست خارجه تبدیل شود. رسانه‌ها و مطبوعات باید فضا را به نحوی نشان دهند که انبساط فضا به علت حضور آقای روحانی است.
 
 
 
 
 
منبع: برترین ها
کد خبر 73041

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha