ترافیك نقض حقوق شهروندی است

پرشین خودرو: بی شک برای توسعه شهری باید برخی از حوزه های اقتصادی و اجتماعی دستخوش تغییرات شود. توسعه شهری بدون توسعه حمل و نقل عمومی در حوزه شهری و برون شهری امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش پرشین خودرو، در سال های نه چندان دور حمل و نقل شهری تنها تاکسی و اتوبوس و مینی بوس را شامل می شد اما با ورود تکنولوژی های جدید به عرصه شهری، تحول اساسی در سیستم حمل و نقل شهری به وجود آمد و مترو، مونوریل و قطارهای برقی توانستند خیلی سریع جای خود را میان سایر وسایط نقلیه عمومی پیدا کنند.
ایران نیز در اوایل دهه 80 با ایجاد خط مترو در پایتخت به تغییرات در سیستم حمل و نقل خود رای مثبت داد. ساکنان شهرها سعی می کنند بهترین، امن ترین و ارزان ترین راه را برای تردد در درون شهر انتخاب کنند. در وضعیتی که کلان شهرها از نظر ترافیک شهری و آلودگی هوا با مشکل رو به رو هستند، مدیران شهری سعی می کنند تا با ورود سیستم های نوین حمل و نقل به شهر های خود، فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه عمومی را جایگزین استفاده از خودروهای شخصی کنند.
از سال 1378 با اجرای اصل 44 قانون اساسی، تصدی دولت در برخی حوزه های اقتصادی از جمله بخش حمل و نقل کم شد و این مهم در شهرها با مدیریت شهرداری ها و شورای شهر اداره شد.
شرکت های خصوصی و تعاونی ها جای دولت را گرفتند اما برنامه ریزی کار و نرخ گذاری خدمات بر عهده شهرداری و شورا قرار گرفت.
شهرداری ها موظف شدند تا همه فعالیت های مربوط به بخش حمل و نقل مسافر، بار و کالا را در دست گرفته و در محدوده شهری بر حسن انجام کار نظارت کنند.
بدون شک با بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ و کوچک، چند چالش جدی این شهرها مرتفع خواهد شد که از آن جمله می توان به مشکل آلودگی هوا و ترافیک شهری اشاره کرد.
همه ما باید به یاد داشته باشیم که تصمیم گیرنده اصلی شهر و ناظران حسن انجام به ترتیب شهرداران و اعضای شورای شهر هستند و به همین دلیل باید در انتخاب اعضای شورای شهر، به افراد کاردان و آشنا به حوزه های مختلف شهری از جمله حوزه حمل و نقل رای داد تا وضعیت شهرمان کمی سر و سامان بگیرد.
بسیاری از ما به علت نقص سیستم حمل و نقل عمومی ناچار به استفاده از خودروی شخصی خود هستیم که این مهم از لحاظ مادی و از نظر خطرات ناشی از افزایش آلودگی هوا برای همه ما نگران کننده است.
هزینه استهلاک خودرو، هزینه سوخت مصرفی و هزاران هزینه ریز و درشت دیگر می تواند با تغییر فرهنگ استفاده از خودرو عمومی به جای شخصی، کاهش یابد و صرف سایر موارد شود.
از نگاه نگارنده به عنوان شخصی که سال ها در بخش حمل و نقل فعالیت های بزرگی انجام داده ام، ورود سیستم های جدید حمل و نقلی را به شهرها و کلان شهر ها مثبت ارزیابی می کنم و امیدوارم در تمامی شهرهای کشور بتوانیم از حمل و نقل سبز مانند مترو و مونوریل بهره ببریم.
بدون تردید برای توسعه شهر و تدوین برنامه های کارآمد باید ابتدا در بخش مدیریت شهری تغییراتی رخ دهد و به جای مدیران ناکارآمد از افرادی استفاده کرد که الفبای شهر، توسعه شهری و سایر نیاز های شهری را بدانند.
ما نباید با سوء مدیریت خود باعث شویم تا مردم ساعت ها در صف اتوبوس و یا ایستگاه های مترو مانده و دسته آخر هم با زور و فشار وارد واگن مترو و یا اتوبوس شهری شوند!
بنده بر این باور هستم که با انتخاب افراد اصلح برای شورای شهر که منجر به انتخاب شهرداران و مدیران شهری با تجربه می شود، می توانیم آب ریخته شده را به جای خود برگردانیم و وضعیت حمل و نقل عمومی را بهبود بخشیم.
 

- یادداشت از علیرضا برنجی کاندیدای پنجمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران

کد خبر 73127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha