کاهش تقاضای خودرو در بزرگ‌ترین بازار دنیا

پرشین خودرو: گروه ایران

به گزارش پرشین خودرو، دنیای خودرو نوشت: گزارشی که اسوشیتدپرس روز پنجشنبه از افت شدید تولید و فروش خودرو در بازار چین به علت کاهش تقاضا منتشر کرد، برای سیاست‌گذاران آن کشور طنین نگران‌کننده‌ای دارد. قانونگذاران چینی با وضع مالیات بر فروش خودروهای با موتور کوچک عملا آن بازار را با رکود رویا‌رو کرده‌اند.


فروش خودرو در چین در ماه آوریل میلادی (12 فروردین تا 10 اردیبهشت 1396) طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی چین افت شدیدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان داده است. به گفته این انجمن که بزرگ‌ترین تشکل خودروسازان چینی است، در ماه گذشته میلادی 1.7 میلیون دستگاه اتومبیل سواری در چین فروخته شده است و این رقم از کاهش 3.7 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت دارد.


این در حالی است که بازار خودروی چین، یک ماه پیش از آن در ماه مارس جاری (19 اسفند گذشته تا 11 فروردین) رشد 1.7 درصدی فروش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن را تجربه کرده بود.


در ماه آوریل مجموع فروش انواع خودرو، از جمله اتوبوس و کامیون در چین به میزان 2.2 درصد نسبت به سال پیش از آن افت داشته و تا 2.1 میلیون دستگاه کاهش یافته است.


به گزارش اسوشیتدپرس، انجمن تولید کنندگان خودروی چین روز پنجشنبه در بیانیه ای اعلام کرد: «تولید و فروش خودرو در ماه گذشته به طور قابل توجهی کاهش یافته است.» در این بیانیه همچنین به عامل اصلی افت فروش اشاره شده و آمده که «تقاضا در بازار خودرو ضعیف بوده است.» تعداد خودروهای فروخته شده برندهای چینی در آن کشور در ماه آوریل حدود 733 هزار دستگاه بود. این تعداد نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی کاهش 1.9 درصدی را نشان داده است.


کارشناسان و تحلیلگران بازار خودروی چین علت کاهش تقاضا برای خرید خودرو در آن کشور و بی‌میلی رانندگان برای تملک اتومبیل را بیش از همه به سیاست‌های مالیاتی دولت پکن نسبت می‌دهند. قانونگذاران چینی سیستم مالیات بر فروش تازه‌ای وضع کرده‌اند که از ابتدای سال جاری میلادی (ماه ژانویه 2017 برابر با دی ماه 1395) به اجرا درآمد و بر اساس آن وسایل نقلیه دارای موتورهای کوچک نیز ملزم به پرداخت مالیات شدند.


البته تحلیلگران با پیش‌بینی احتمال رشد متوسطی در این بازار در ماه‌های آتی به نوعی ابراز خوش‌بینی کرده‌اند اما آنچه مسلم است اینکه حتی در صورت وجود رشدی اندک در فروش خودرو در هفت ماهه باقی مانده از سال 2017 میلادی، باز هم در مقایسه با 15 درصد رشدی که بازار چین در سال 2016 تجربه کرده، حصول به این رشد دستاورد بزرگی برای صنعت خودروی چین در مقام یکی از بزرگ‌ترین کشورهای صنعتی جهان محسوب نمی‌شود.


فروش خودرو در چین تا این مقطع از سال 2017 با رشد 2.5 درصدی به رقم 7.7 میلیون دستگاه رسیده است. سال گذشته در چین حدود 24.4 میلیون خودرو فروخته شد که این تعداد بیش از هر کشور دیگری در دنیا بود. چین با این حجم خرید و فروش خودرو، مهم‌ترین بازار برای خودروسازان جهانی است. در این شرایط کند شدن نرخ رشد بازار چین آثار نامطلوبی در صنعت خودرو در سراسر جهان برجا گذاشته است.


البته بخش خودروهای شاسی‌بلند در این بازار نیز همچون سایر کشورهای دنیا و از جمله آمریکا وضعیت قابل قبولی دارد. انجمن تولیدکنندگان خودروی چین اعلام کرده است که بخش SUV در این بازار تنها بخشی بوده که در ماه آوریل رشد داشته و با افزایش فروش 11.1 درصدی همراه بوده است. تعداد SUVهای فروخته شده در آن کشور در یک سال گذشته به 684400 دستگاه رسیده است.


خانواده‌های چینی به خودروهای شاسی‌بلند علاقه دارند و این نوع وسیله نقلیه را امن‌تر می‌دانند. همین محبوبیت SUV به خودروسازان کمک کرده است تا کاهش تقاضای شدید بخش خودروهای سدان را جبران کنند. کاهش تقاضا برای خودروی سدان در ماه گذشته میلادی حدود 7.7 درصد بودو در بخش مینی‌ون‌ها افت فروش به 20 درصد رسید.

کد خبر 73134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha