کد خبر 73184
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۵
برگزاری نمایشگاه صنعت ریلی در تهران

پرشین خودرو: معاون امور ناوگان راه آهن گفت : پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی با حضور 300شرکت‌ داخلی و خارجی پس فردا در تهران برگزار می شود.

به گزارش پرشین خودرو،  بابک احمدی در جمع خبرنگاران گفت : حدود 300 شرکت داخلی و خارجی شامل 130 شرکت خارجی و بیش از 160 شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور دارند.

همچنین 6 راه‌آهن کشورهای خارجه و 5 انجمن صنایع ریلی کشورهای مرتبط در این نمایشگاه شرکت می کنند.
وی افزود : این نمایشگاه از 25 تا 28 اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و جزء بزرگترین نمایشگاه‌های ریلی دنیاست.
احمدی کشورهای خارجی حاضر در این نمایشگاه‌ها را سوئد، سوئیس، بلژیک، فرانسه، هند، اوکراین، ترکیه، نیوزلند، ایتالیا، لتونی، اسپانیا، روسیه، جمهوری چک، چین، آلمان و صربستان اعلام کرد.
معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: انجمن‌های ریلی کشورهای آلمان، اسپانیا، ایتالیا، لتونی، نیز در کنار انجمن‌های ریلی ایران در این نمایشگاه حضور دارند.
احمدی با بیان اینکه در حاشیه این نمایشگاه قراردادی با سازندگان واگن امضاء می‌شود، گفت: از محل قراردادهای ماده 12 قانون رفع موانع تولید ناشی از صرفه‌جویی مصرف سوخت، قراردادهایی در نمایشگاه به امضاء می‌رسد.
وی افزود: طبق ماده 12 مذکور، سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی که به صرفه‌جویی سوخت منتهی می‌شود، تا سقف مبلغی می‌تواند منابع مالی ناشی از صرفه‌جویی دریافت کند.
معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: قرارداد ساخت 4 هزار و 900 دستگاه واگن باری در داخلو توسط متخصصان داخلی با تأمین مالی 100 درصد خارجی در قالب بسته 6 هزار دستگاه واگنی با همکاری روس‌ها در این نمایشگاه اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: در قالب این قرارداد، 4900 دستگاه واگن کاملاً در داخل و توسط 3 واگن‌ساز واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد ساخته خواهد شد و 1100 دستگاه دیگر نیز در خارج از کشور ساخته می‌شود.
احمدی با بیان اینکه طرف ما در این قراردادها روس‌ها هستند، گفت: شرطی که برای طرف روسی در نظر گرفته‌ایم، این است تا زمانی که خط تولید داخلی فعال نشود، اجازه ورود یک دستگاه واگن خارجی هم صادر نمی‌شود.
احمدی ساخت واگن‌های مذکور در داخل را ظرفیتی بزرگ و مدت زمان آن را 3 سال
اعلام کرد و گفت : واگن‌ها لبه‌بلند برای حمل مواد معدنی هستند.
معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد: برای این 6 هزار دستگاه واگن، حجم قرارداد 250 میلیون یورو است.
معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد: همچنین در بخش ناوگان ریلی مسافری برای چشم‌انداز راه‌آهن که تا سال 1402 است، وجود 28 هزار دستگاه واگن مسافری پیش‌بینی شده است که باید تا سال 1402 حدود 4 هزار دستگاه واگن باری وارد ناوگان شود.
احمدی گفت : در چارچوب بهینه‌سازی خدمات ریلی مسافری در سال 94 واگن‌های با عمر 55 سال و در سال 95 واگن‌های با عمر 45 سال از ناوگان خارج شده‌اند و از دی‌ماه امسال نیز همه واگن‌های مسافری که بالای 30 سال در صورتی که طبق دستورالعمل بازسازی بهشازی شوند، باید از ناوگان خارج شوند که شامل 600 دستگاه است.
معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت: برای توسعه ناوگان، جمع منابع مالی که باید تا سال 1402 عملیاتی شود 35 هزار میلیارد تومان در بخش خصوصی و 20 هزار میلیارد تومان در بخش دولتی است که سهم بخش دولتی بدان علت است که با عنوان مثال در خط آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان به دلیل گران بودن ناوگان بخش خصوصی استقبال نکرده است.
وی اظهار داشت : برای تامین مالی در حال مذاکره با کشورهایی نظیر چین و روسیه و در حد محدود اروپا هستیم.
معاون امور ناوگان راه‌آهن گفت : همچنین برای 70 دستگاه لکوموتیو مانوری مناقصه برگزار شد که در حال نهایی شدن است تا در داخل با همکاری شرکت‌های داخلی ساخته شود؛ هم‌اکنون واگن پارس و مپنا در این پروژه در حال رقابت هستند.
وی بیان کرد: سال گذشته توافقی با مپنا برای ساخت لکوموتیوهای ایران سفیر داشتیم، تا 50 دستگاه لکوموتیو دیگر غیر از 150 دستگاه قبلی تحویل ما دهند.
احمدی گفت: در کنار بازسازی و نوسازی ناوگان ریلی قرارداد فعال سازی و بهسازی 60 دستگاه لکوموتیو سرد (متوقف) با بخش خصوصی امضا کرده‌ایم که برنده این مزایده تا 5 سال این لکوموتیوها را فعال می‌کند و در مدت 123 سال نگهداری و فعالیت آنها را بر عهده دارد و تضمین می‌کند و پس از آن مالکیت لکوموتیوها به شرکت برنده اختصاص می‌یابد.
احمدی بیان کرد: تا سال 1402 باید 1800 دستگاه لکوموتیو به کشنده‌های راه‌آهن اضافه شود، امروز 700 دستگاه لکوموتیو گرم (فعال) داریم.
احمدی اظهار داشت : خط اعتباری خاصی از محل صندوق توسعه مالی برای ایجاد شرکت لیزینگ ملی اختصاص یافته است.
وی ادامه داد : در مرحله اول 500 میلیون دلار در موافقت هیئت مدیره صندوق توسعه ملی به شرکت لیزینگ ملی تزریق می‌ شود ، این شرکت ذیل یکی از بانک‌ها فعالیت می‌کند، تا در راستای توسعه ناوگان فعال شود.
معاون راه آهن ؛ همچنین توسعه حمل و نقل ریلی و حومه را از دیگر اولویت‌های راه‌آهن بیان کرد و گفت: شرکت ایویکو پس از تحویل 14 رام ریل‌باس متوقف شد و فعالیتی نداشت، اما پس از تزریق منابع مالی در حال حاضر 100 درصد فعال است و طبق قرارداد قبلی 6 دستگاه ریل‌باس جدید تحویل شبکه ریلی داده است و 17 دستگاه ریل‌باس دیگر نیز تا پایان امسال تحویل ناوگان ریلی می‌دهد.
معاون امور ناوگان راه‌آهن ادامه داد : همچنین همزمان قرارداد 150 دستگاه واگن جدید و 50 رام ریل‌باس در قالب کنسرسیوم ایرانی-کره‌ای در حال پیگیری است که بعد از نهایی شدن اطلاع‌رسانی دقیق می ‌شود.

 

کد خبر 73184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha